با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در فریدونکنار انجام شد

بصیر، با حضور ربیع فلاح‌جلودار استاندار مازندران، کشاورز معاون زراعت وزیر کشاورزی، حیدرپور مدیر سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران، برخی از مدیران‌کل، روسای ادارت و نهاد‌ها کشاورزان فریدونکناری، نخستین برداشت مکانیزه برنج در روستای اسبوکلای این شهرستان انجام شد.

این برداشت در حالی صورت پذیرفت که در سال زراعی امسال، استان مازندران با تنش شدید آب روبه‌رو بوده است و بسیاری از زمین‌های کشاورزی مازندران دچار خشکسالی شده بودند.

این در حالی بود که با رایزنی‌های صورت گرفته، شاهد کمترین خشکسالی و تنش ناشی از بحران آّب در فریدونکنار بودیم و صبح امروز با حضور مسئولان استانی برداشت از ۱٫۵ هکتار از زمین زراعی یک کشاورز اسبوکلایی فریدونکنار انجام شد.

پیش‌بینی می‌شود از این زمین کشاورزی ۷ تن و ۷۰۰ کیلوگرم برنج برداشت شود.

۴۰ درصد تولید برنج کشور در مازندران صورت می‌گیرد

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در این آئین، اظهار کرد: با شرایط خشکسالی که امسال در مازندران به وجود آمد کشاورزان برای تامین نیاز خود با مشکل مواجه شدند و برای پیشگیری از این معضلات نیاز به تامین زیرساخت در بخش کشاورزی ضرورری است.

وی با بیان اینکه اگر کشاورز با مشکل مواجه نشود و نیازهای آبی تامین باشد مازندران قابلیت افزایش ۱۰۰ درصدی محصول را دارد، اذعان کرد: مهار آب سطحی در استان مازندران یکی از مشکلاتی است که باید به موقع بررسی و برطرف شود

استاندار مازندران گفت: از امروز باید به فکر مشکلات ناشی از بحران آب برای سال آینده باشیم و تمهیدات لازم برای رفع آن از امروز برنامه‌ریزی شود، چرا که کشاورزان می‌توانند تا سه برابر افزایش درآمد داشته باشند که این امر می‌تواند ۲۰ درصد از مشکل اشتغال جوانان این استان را برطرف کند.

فلاح افزود: امسال با وجود آنکه با کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در مازندران روبه‌رو بودیم، میزان تولید شلتوک در مزارع کشاورزی این استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد شده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از تولید برنج کشور در استان مازندران صورت می‌گیرد، گفت: صنعت در فریدونکنار همین زمین‌های کشاورزی است و اگر زیربنایی مشکلات برطرف شود، کشاورزان می‌توانند دو تا سه کشت در سال انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به اینکه ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به صورت مکانیزه نشا کرده‌اند، تصریح کرد: از ۲۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مازندران، ۱۶۰ هزار هکتار برداشت از طریق کمباین به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

در ۱۰ ماه گذشته هیچ مقدار برنجی را به کشور وارد نکرده‌ایم

معاون زراعت وزیر کشاورزی نیز در این آئین، اظهار کرد: برنج دومین غذای پرمصرف کشور پس از گندم است.

مهندس کشاورز تصریح کرد: تمامی محصولات به ویژه برنج مشکل قیمت تمام‌ شده را دارد و یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در این بخش کشت یکباره این محصول استراتژیک است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی برنج در کشور مصرف آب است و برای افزایش بهره‌وری باید این مشکل برطرف شود.

معاون زراعت وزیر کشاورزی همچنین با اشاره به اینکه خودکفایی برنج در کشور نه به مصلحت است و نه عملی، گفت: به غیر از مازندران و گیلان که از هر متر مکعب آب حدود ۳۳۰ تا ۳۵۰ گرم برنج برداشت می‌شود در نقاط دیگر کشور این مقدار کمتر از ۱۵۰ گرم می‌شود.

وی افزود: به دلیل آنکه آب از اهمیت بالایی در این نوع کشاورزی برخوردار است از کشت برنج در برخی از مناطق حمایت نمی‌کنیم.

کشاورز گفت: با مصرف سرانه ۳۸ کیلوگرم حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید داخلی خواهیم داشت که حدد یک میلیون کسری برنج داریم.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه در سال ۹۲ ۲ میلیون تن برنج به کشور وارد کردیم، اظهار کرد: این مقدار تمامی تولیدات برنج را بر هم می‌زند و ما در دولت تدبیر هزینه این بی‌تدبیری را پرداخت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از این مقدار تولید در استان مازندران ناراضی هستیم، افزود: باید برای بهره‌بری بیشتر کارخانه‌های برنج‌کوبی نوسازی و تجهیز شوند چرا که در کارخانه‌ها مقدار زیادی ضایعات وجود دارد.

کشاورز با اشاره به اینکه در ۱۰ ماه گذشته هیچ مقدار برنجی را به کشور وارد نکرده‌ایم، خاطرنشان کرد: امسال در مازندران و گیلان وضعیت اقلیمی نابسامان بود و با توجه به مشکلات فراوان و تقاضای زیاد آب، این برداشت ستودنی است.

معاون وزیر کشاورزی در پایان گفت: باید کمک کنیم تا کشاورزی رونق بگیرد، در تمامی کشور مشکل بیکاری داریم و این امر می‌تواند با توسعه کشاورزی در مازندران تا حدودی برطرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا