نسخه واشنگتن‌پست برای مهار نفوذ منطقه‌ای ایران

بصیر،«دیوید ایگناتیوس» (David Ignatius) روزنامه‌نگار ۶۵ ساله و ارمنی آمریکایی در تازه‌ترین یادداشت خود، تلاش کرد به این سوال پاسخ دهد که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای حال چطور می‌توان مانع گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران شد.

او با اشاره به انتقادهای تند جمهوری‌خواهان از توافق با ایران، و دفاع از توافق به دست آمده و اینکه این توافق بهترین و مناسب‌ترین گزینه و در حقیقت دستاوردی برای سران آمریکاست، گفت: سوالی واقعی که الان باید به آن اندیشید این است که «چگونه می‌توان دخالت ایران در منطقه را مهار کرد؟» و راهبرد درست مخیر کردن تهران میان این دو راه است که یا در مذاکرات جدی برای پایان دادن به جنگ‌های منطقه‌ای در سوریه و یمن شرکت می‌کنی یا اینکه با مقاومت شدید و سخت به رهبری آمریکا روبه‌رو می‌شوی.

ستون‌نویس واشنگتن‌پست پس از آنکه جنگ‌های نیابتی آمریکا و عربستان و متحدان منطقه‌ای آن در خاورمیانه را به ایران نسبت داد ادامه داد: همانطور که مسئولان اسرائیلی و عربستانی و اماراتی بلندپایه به شکلی غیرعلنی متفق‌القولند، محدود کردن رفتار ایران که ثبات منطقه را از بین می‌برد، اولویت خاورمیانه است… این ماموریت اساسی که رویارویی با تهران است، اکنون با محدود شدن برنامه اتمی ایران برای حداقل یک دهه، راحت‌تر است. با ایران حال، اوباما باید تلاش بیشتری در جبهه منطقه‌ای به خرج بدهد وگرنه ایران سلطه خود را بسط می‌دهد و این به آمریکا و متحدانش آسیب خواهد زد.

ایگناتیوس افزود: یکی از مسئولان بلندپایه کشورهای خلیج (فارس) به من گفت، «بخش فنی (توافق هسته‌ای) محکم و قُرص است. اما ما مدتهاست که این نگرانی نخست‌مان نیست». او افزود، «مایه اصلی نگرانی‌ ما» رفتار خصمانه سپاه پاسداران ایران در سوریه و یمن و دیگر مناطق است. سپاه هم از پشتیبانی ایرانی برخوردار است که [بعدا] از تحریم‌ها آزاد خواهد شد.

او در ادامه با طرح این سوال که «بهترین راه برای مقابله با تهران در این مسائل چیست؟»، پاسخ داد: در خصوص مشکل اتمی، راهبرد درست، جمع بین فشار از جمله احتمال استفاده از زور نظامی و دیپلماسی است. بیایید از مهار نظامی شروع کنیم. این مسئله، از مسائل اصلی نشست [اخیر] کمپ‌دیوید بود که سران کشورهای خلیج (فارس) در ماه می گذشته (با اوباما) در آن حضور یافتند. بر خلاف انتقادات تحلیلگران از این نشست، جلسه به طرحی برای بهبود انتقال سلاح و آموزش نیروهای ویژه و تمرین‌های نظامی مشترک و دیگر اقدامات با هدف تحت نظارت گرفتن ایران منتج شد.

این روزنامه‌نگار در ادامه اعلام کرد که اوباما در مسئله سوریه در حال تعلل کردن است و یکی از علل آن، عدم تمایل به رویارویی با شاخه‌های ایران در سوریه است که تجسم آن حزب‌الله است چرا که می‌ترسید مذاکرات هسته‌ای به خطر بیفتد؛ عذری که الان دیگر وجود ندارد. آمریکا باید بشار اسد را تحت فشار قرار بدهد.

ایگناتیوس در ادامه ضمن اعتراف به اینکه تروریست‌های مسلح در جنوب سوریه، آموزش‌دیده‌ی آمریکا و اردن هستند، با وانمود کردن اینکه بشار اسد کنترلش کم شده، ادعا کرد: در جنوب جنگجویان میانه‌رو [!] که زیر دست افسران سازمان سیا و سرویس اطلاعات اردن آموزش دیده‌اند، بخشی از خاک را به دست آورده‌اند. اردنی‌ها از ایجاد منطقه حائل از «شهرک‌های راهبردی» سخن می‌گویند.. در شمال سوریه، حملات هوایی آمریکا فرصت را برای جنگجویان کُرد فراهم کرد که در طول نوار مرزی با ترکیه قدرت بگیرند و ترک‌ها مسئله ایجاد منطقه حائل مرزی خاص خودشان را بررسی کنند.

به گفته این روزنامه‌نگار آمریکایی،‌ در مذاکرات هسته‌ای برای واشنگتن روشن شد که چنین فشارهایی ارزش بسیاری دارد اگر موفق شود تهران و دوستانش را به سوی شیوه دیپلماتیک سوق بدهد و چه بسا مرحله تعیین‌کننده در سوریه نزدیک شده باشد. … اوباما در کنفرانس خبری روز چهارشنبه درباره مشارکت دادن ایران در حل و فصل دیپلماتیک گفت که «مشکلات سوریه را جز با سهیم کردن روس‌ها و ایرانی‌ها و تُرکها و شرکایمان در خلیج (فارس) حل نخواهیم کرد. وضعیت آشوب است و ایران یکی از طرف‌های موثر است و فکر می‌کنم که برایشان مهم است که در آن مذاکرات سهیم باشند».

ایگناتیوس در پایان با طرح این پرسش که «آیا فشار بر ایران، تهران را متقاعد خواهد کرد که اجرای مذاکره دیپلماتیک درباره سوریه و یمن به نفعش است»، این سوال را نیز مطرح کرد که چه چیزی ایرانی‌ها را متقاعد خواهد کرد که قبول کنند دیگر زمان مذاکره (درباره سوریه) فرا رسیده؛ و در پاسخ نوشت که آن، فشار است و فشار است و فشار سپس دیپلماسی. این روند مهم با بسته شدن پرونده هسته‌ای آسان‌تر خواهد بود./آ

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا