توافق هسته ای یا خلع موشکی ایران/هدف آمریکا از دستیابی به توافق نهایی چیست؟

بصیر، مذاکرات هسته ای پس از ۱۲ سال جدال بالاخره هفته گذشته به ایستگاه پایانی خود و “جمع بندی” رسید. مطمنا این جمع بندی بعد از سالها یک پیروزی  محسوب می شود اما وقتی نگاهی دقیق تر به بند های اقدام جامع مشترک بیاندازیم چیزی جز فلج توان موشکی ایران دیده نمی شود.

بند الزام بر ممنوعیت فعالیت موشکی کشورمان از جمله در حوزه موشک های بالستیک به محدودیت هایی در حوزه موشک های طراحی شده برای سلاح هسته ای که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال آن نبوده و نخواهد بود، تبدیل خواهد شد، یک پیام برای فلج شدن موشکی ایران است.

بر طبق این بند، از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد.”

توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک بالستیک قابل چانه زنی نیست

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت مجلس بااشاره به محدود شدن دسترسی ایران به موشک‌های بالستیک برای مدت ۸ سال که در پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت آمده است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند متن توافق با ۱+۵ در برخی از موارد باید تغییر کند و این مورد جزء تغییرات برجام خواهد بود.
وی ادامه داد: توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست و این موشک ها مربوط به انرژی هسته ای نیست که دشمن بخواهد بر سر آن مذاکره کند.
عضو کمیسیون با بیان اینکه دشمن به دنبال محدود کردن توان دفاعی ایران است بیان داشت: برخی ها ماهیت دشمن را فراموش کرده اند دشمن ذاتش تغییر نکرده است، قرار نیست در جهت تقویت ما گامی بردارد.این مسئول افزود: اگر امروز در بحث موشک های نظامی کوتاه بیاییم دشمن جسورتر می شود، هیچگاه بر سر مسائل نظامی با هیچ کشوری مذاکره نخواهیم کرد.

آمریکا بدنبال ایجاد محدودیت  موشکی و نظامی است

اسماعیل کوثری نیز در رابطه با ایجاد محدودیت برای موشک های بالستیک ایران در متن جمع آوری شده مذاکرات هسته ای گفت: آمریکایی ها  به دنبال این هستند که یک سری محدودیت ها برای بحث موشکی و تجهیزات نظامی ایران به وجود بیاورند که در قطع نامه ی سازمان ملل تصویب شود که به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: قبلا مقام معظم رهبری با صراحت و  نیروهای مسلح و مردم بیان کردند که چنین چیزی را نمی پذیرند لذا هم تیم مذاکره کننده و هم شورای عالی امنیت ملی و مجلس باید روی این موضوع کار کنند تا این مسئله حذف شود.

کوثری تصریح کرد: آمریکا و سایر کشورهای غربی خودشان هزاران موشک دارند بنابراین هیچ مفهومی ندارد که بخواهند این گونه برخورد کنند تا ایران ۸ سال از داشتن موشک متعارف دور باشد یا به صورتی تحت کنترل شورای امنیت باشد و این مسئله قابل قبول نیست.

وی محدودیت دفاعی ایران را یکی از اشکالات اساسی متن جمع آوری شده دانست و عنوان کرد:  نه تنها تیم مذاکره کننده بلکه نیروهای مسلح، مردم و مقام معظم رهبری چنین چیزی را نمی پذیرند که آن ها چنین تصمیمی برای موشک های بالستیک ما بگیرند.

ایران در حوزه دفاعی و بالستیک هیچ محدودیتی را نمی پذیرد

همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که در بندی از آن به محدودیت ۸ ساله جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به موشک‌های بالستیک اشاره شده گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیچ گونه محدودیتی در حوزه دفاعی خود موافق نیست و ما زیر بار این محدودیت ها نخواهیم رفت.

وی اظهار کرد: ما در حوزه دفاعی بخصوص در حوزه دفاعی و بالستیک هیچ گونه محدودیتی را نمی پذیریم  و این امر برخلاف خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: مجلس و شورای عالی امنیت ملی اجازه نخواهند داد که سیستم دفاعی کشور با محدودیت رو به رو شود.
نقوی حسینی ادامه داد: ما در این عرصه با طرف هایی رو به رو هستیم که بارها و بارها عهد شکنی خودشان را به ملت ایران اثبات کردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: تاریخ سیاسی کشور ما پر از خیانت و جنایت و تهدید و تحریم و تجاوز این کشورها از جمله امریکایی ها است.
وی تأکید کرد: باید به روشی پیش رفت که هیچ مسیری برای عهد شکنی طرف مقابل باقی نماند در غیر این صورت اعتمادی نسبت به اینها نیست و هر لحظه ممکن است حیله گری جدید به کار ببرند.
موضع دفاعی کشور و موشک های بالستیک از خطوط اصلی قرمز ماست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه موضع دفاعی کشور و موشک های بالستیک از خطوط اصلی قرمز ماست تاکید کرد: ما اجازه نمی دهیم کسی در زمینه موشک های بالستیک ما محدودیت ایجاد یا دخالت کند و این مسئله از قبل به تیم مذاکره کننده تفهیم شده بود و این خط قرمز ماست که باید هم چنان حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران به وفای به عهد آمریکایی ها خوش بین نیستند، ادامه داد: مناسبات و مقتضیات داخلی آمریکا موجب می شود برخی مقامات آمریکایی اظهاراتی داشته باشند که اظهارات آن ها نه با متن توافق و نه با منطق مذاکره سازگاری دارد، وقتی مذاکره کردید و توافقی به دست آمد دیگر نباید صحبت از گزینه های روی میز و حفظ گزینه تهدید نظامی داشته باشند.

دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست

رسول سنایی‌راد رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز با اشاره به پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت پس از جمع‌بندی مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین که در بندی از آن به محدودیت ۸ ساله کشورمان در دسترسی به موشک‌های بالستیک اشاره شده است گفت: مذاکرات هسته‌ای نباید زمینه‌ای برای سوءاستفاده غرب جهت دخالت در مسائل نظامی ایران شود.

وی با تاکید بر اینکه توان نظامی ایران از جمله دسترسی به موشک‌های بالستیک قابل چانه‌زنی نیست، افزود: ما ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعلام می‌کنیم که این حمایت به معنای پذیرش همه شروط طرف مقابل در مذاکرات نخواهد بود.

سنایی‌راد در ادامه گفت: اتفاقا این نقطه جایی است که ما باید آمادگی بیشتری داشته باشیم و هرچند که این هنوز پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت است اما در همین مرحله نیز باید مفاد مداخله آمیز آن در امور نظامی ایران تغییر کند.

وی همچنین با اشاره به خطبه‌های امروز رهبر معظم انقلاب در نماز عید سعید فطر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری راهبردی‌ترین مواضع خود را طبق اصول رابطه امام و امت با مردم مطرح می‌کند.

رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران گفت: مذاکره ما با ۱+۵ صرفاً در موضوع هسته‌ای خواهد بود و روحیه استکبارستیزی ما همواره پابرجا خواهد ماند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا