آقای رئیس جمهور! تورم هنوز از سفره‌های مردم بالا می‌رود

به گزارش بصیر، هنوز از یادها نرفته است که در بازار داغ تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یکی از اصلی ترین شعارهای نامزدهای انتخابات «کاهش تورم و ارزانی» بود. شعاری که در واقع حرف دل مردم بود چرا که فشارهای اقتصادی طی ۸ سال گذشته بار زیادی را بر دوش خانوارها وارد کرده بود.

اما وعده کاهش تورم و ارزانی قیمت‌ها به قبل از انتخابات ختم نشد و بعد از اینکه نتیجه مشخص شد و حسن روحانی به پیروزی رسید، این وعده ها با رنگ و بوی دیگر ادامه پیدا کرد و در ماه‌های اخیر نیز دولت سعی دارد به استناد آمار و ارقام این القا را در جامعه بوجود آورد که تورم کاهش یافته و وعده های این بخش عملی شده است.

در این میان هر قدر هم آمارها از کاهش نرخ تورم خبر دهند، اما مردم که مدام با خرید کالاهای اساسی به خصوص اقلام خوراکی سر و کار دارند این ارزانی ادعایی را حس نمی کنند و همه جا زمزمه های گلایه های مردم از گرانی و عملی نشدن وعده های دولت به گوش می رسد.

وضعیت مسکن و خودرو نیز بهتر از اقلام خوراکی نیست و هر چند ثبات به بازار مسکن و خودرو بازگشته اما هنوز هم مسکن و خودرو آنقدر گران است که قدرت خریدی برای آنها در بازار وجود ندارد و مردم همچنان توانایی خانه دار شدن و خودرو دار شدن را ندارند.

یکی از کسبه بازار می گوید: قيمت کالاهای اساسی در بازار عمده فروشان ثابت مانده و فعلاً قرار نيست افزايش داشته باشد، اما بازار هم از رونق افتاده و از مشتری چندان خبری نيست.

این مغازه دار که حبوبات و برنج می فروشد ادامه می دهد: هنوز هم مردم در انتظار ارزانی های قبل از سال ۹۰ هستند که هرگز محقق نمی شوند و البته تقصیری هم ندارند با این گرانی های اخیر هر چند با روی کار آمدن روحانی نرخ ها ثابت مانده اما مردم قدرت خرید ندارند و در واقع پولی برایشان نمی ماند تا بتوانند خرید کنند.

فروشنده جوان یک روسری فروشی هم در این باره می گوید: الان ساعت ۴ بعد از ظهر است و همینطور که می بینید بازار پر رفت و امد اما من از صبح تا الان تنها ۲ روسری و یک شال فروخته ام و این یعنی فاجعه!

او ادامه می دهد: هروز مغازه ام پر و خالی می شود اما دریغ از خرید مردم و این در حالی است که روسری و شال بین خانم ها که به خرید کردن مشهورند پرطرفدار است.

این در حالی است که عمده فروشان مواد شوينده نيز مي‌گويند به رغم ثابت ماندن قيمت شوينده‌های وارداتی، قيمت شوينده‌های داخلی از ۱۰ تا ۲۵ درصد افزايش يافته که چيزي جز ضربه زدن به توليد داخل در پی ندارد.

به عنوان مثال، یک نمونه شامپو ۴۷۰۰ تومان به ۵۲۵۰ تومان رسيده و شوينده های لباس  ۲۰ درصد گران شده است.يا نوعي شوينده پرسيل در عرض يک هفته از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان افزايش يافته است.

قيمت نايلکس و نايلون از کيلويي ۴۸۰۰ تومان به ۶ هزار تومان افزايش داشته است.

گفتنی است، در حال حاضر قيمت هر کيلو برنج ايراني درجه يک در بازار عمده فروشان ۷ هزار و ۴۰۰ تومان، حبوبات مانند عدس کيلويي ۳ هزار تا ۳هزار و ۵۰۰ تومان، نخود خام ۳ هزار تومان، لوبيا قرمز ۶۵۰۰ تومان، لوبيا چيتي خارجي ۶۵۰۰ و لوبيا چيتي توليد داخل ۷ هزار تا ۷۵۰۰ تومان متغير است.

همچنين روغن مايع ۱٫۵ ليتري درجه يک ۷ هزار تومان و هر قوطي روغن جامد ۴٫۵ کيلو گرمي ۱۸ هزار تومان است.قيمت يک کيلو شکر در بازار عمده فروشان ۲ هزار تومان و هر کيلو قند ۲۴۰۰ تومان است.

گوشت قرمز و گوشت ماکيان نیز  با وجود اينکه تورم نقطه به نقطه اين گروه با کاهش ۱۰ درصدي در اسفند ماه به ۷٫۶ درصد رسيده و در فروردين ماه با رشد حدود چهار درصدي به ۱۱٫۴ درصد افزايش يافت اما در ماه قبل هر چند اندک اما باز هم کاهش يافته و به ۱۱٫۱ درصد رسيده است و گوشت قرمز گوساله با نرخ کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ با نرخ کیلویی ۶ تا ۶۵۰۰ تومان خرید و فروش می شود.

به این ترتیب برای خرید ۱ کیلو برنج، یک روغن مایع، ۱ کیلو گوشت گوساله و یک مرغ باید نزدیک به ۶۰ هزار تومان هزینه کرد که در واقع خوراک یک هفته یک خانواده ۴ نفری هم نمی شود.خوراکی که البته هزینه های جانبی بسیار دیگر هم دارد.

با این تفاسیر می توان گفت هر چند بازار ها این روزها آرام است اما هنوز هم سرپرست خانواده بودن با مشکلات زیادی همراه است و گرانی هنوز هم میهمان سفره های مردم است.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا