یک ماه از شکایت ایران به دادگاه لاهه می‌گذرد؛

نتیجه بیرون‌کشیدن اموال ایران از حلقوم آمریکایی‌ها چه شد؟

بصیر، اوایل اردیبهشت‌ماه بود که یک دادگاه آمریکایی حکم برداشت ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ مقر نیرو دریایی آمریکا در لبنان به بهانه‌ی آنچه دست‌داشتن ایران در آن حادثه نامید، صادر کرد. این اتفاق موجب بهت و حیرت مردم شد، تا جایی که عده‌ای می‌گفتند چرا در عصری که ایران، باب تعامل با جهان را گشوده و در دوران پسابرجام، که فصل میوه‌چینی تعامل با جامعه‌ی جهانی است، چنین اتهامی به ایران نسبت داده شده و ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به تصرف ایالات متحده در آمده است؟

گفتنی است پیش از آن نیز دادگاهی آمریکایی حکم به برداشت بیش از ۱۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، به خاطر دخالت مستقیم ایران در حادثه ۱۱ سپتامبر داده بود که فقط با موضع‌گیری کم‌رنگ و شفاهی مقامات وزارت امور خارجه مواجه شد.

بلافاصله پس از مصادره‌ی ۲ میلیارد دلاری، وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور این اقدام را محکوم نمودند. ظریف این حرکت را راهزنی بین‌المللی نامید و روحانی نیز مدعی شد که نمی‌گذاریم اموال ایران از حلقوم آمریکایی‌ها پایین برود.

البته دولت‌مردان برای فرار از صورت مسأله، طبق عادت ۳ ساله، این اتفاق را نیز به گردن دولت قبلی انداختند، تا جایی که وزیر اقتصاد در گزارشی که قرار بود به دستور هیئت دولت طی ۵ روز تقدیم کند و از قضا ۲۰ روز به طول انجامید، از قصور مسئولان دولت قبل سخن گفت و بدون ارائه‌ی هیچ فرمولی، به این‌که ایران پیگیر حق و حقوق خود در عرصه‌ی جهانی خواهد بود بسنده کرد.

یک ماه بعد از این گزارش، دولت تدبیر و امید طی دادخواستی رسما از آمریکا به دادگاه لاهه شکایت کرد. در بخشی از این دادخواست آمده است: «بر اثر این اقدامات آمریکا شمار قابل توجهی از دعاوی علیه ایران و مؤسسات ایرانی به حکم نهایی منجر شده یا این‌که در مرحله رسیدگی هستند، همچنین، دادگاه‌های آمریکا مکرراً تلاش‌های بانک مرکزی را برای استناد به مصونیت‌هایی که اموال بانک مرکزی طبق معاهده مودت از آن برخوردار هستند، رد کرده‌ است، در نتیجه، اموال متعلق به ایران یا مؤسسات ایرانی ضبط شده یا در خطر ضبط و مصادره هستند.»

حالا بیست‌وهشتم تیرماه است و بیش از یک ماه از شکایت ایران و حدود ۳ ماه از بلوکه‌شدن دارایی‌های ایران توسط دادگاه آمریکایی می‌گذرد. در این مدت حتی یک دادگاه کانادایی نیز اقدام به تصرف ۱۳ میلیون دلار از اموال ایران به نفع تنی چند از قربانیان آمریکایی در سراسر جهان صادر کرده است.

باید از دولت‌مردان پرسید که آیا شکایت ایران از آمریکا، صرفاً امری کاغذی و نمایشی بوده یا آنکه در عمل نیز پیگیر آن بوده‌اند؟ و اگر پیگیر شده‌اند، نتیجه‌ی آن چه بوده است؟ آیا روحانی موفق به بیرون‌کشیدن اموال ایران از حلقوم آمریکایی‌ها خواهد شد؟

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا