با تداوم شهرک سازی از سوی رژیم صهیونیستی؛

بزرگترین مانع تشکیل کشور فلسطینی چیست؟ + نقشه و تصاویر

بصیر، مسئله چالش برانگیز شهرک سازی های رژیم صهیونیستی را می توان یکی از بزرگترین بحران های کنونی جامعه بین المللی دانست. جدای از خواست عمومی فلسطینی ها مبنی بر بازگشت تمامی آوارگان فلسطینی و برپایی حکومتی عربی و اسلامی در تمامی سرزمین های اشغال شده، صهیونیست ها در طول قریب به هفت دهه سپری شده نشان داده اند که کمترین وقعی به قطعنامه ها و قوانین بین المللی نمی نهند.

نمونه بارزی بی تفاوتی صهیونیست ها به قطعنامه های بین المللی را می توان در زمینه شهرک های غیر قانونی اسرائیل مشاهده نمود. به واقع شهرک ها در تمامی سرزمین هایی که بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد متعلق به فلسطینی هاست بنا شده اند و تا کنون هیچ گونه اقدامی جهت ممانعت از تداوم این روند از سوی تل آویو  از طریق جامعه بین المللی اتخاذ نشده است.

برآورد تداوم شهرک سازی های صهیونیست ها در کنار سبک و سیاق این شهرک ها و نحوه برنامه ریزی آن ها به گونه ای است که عملا در آینده هیچ شانسی برای شکل گیری کشوری فلسطینی وجود نخواهد داشت. شهرک ها به گونه ای تعبیه شده اند که بیت المقدس از کرانه باختری جدا و موجب سه پاره شدن سرزمین های فلسطینی خواهد شد و همین امر خط بطلانی بر آرمان ها و آرزوهای فلسطینی ها برای داشتن کشوری مستقل خواهد بود.

در ادامه با نشان دادن نقشه ها و توضیحات ذیل آن به چرایی شهرک سازی ها و تبعات آن اشاره خواهیم کرد.

نقشه فوق نشان می دهد که چگونه از سال ۱۸۹۷ تا به امروز صهیونیست ها توانسته اند بر میزان اراضی فلسطینی استیلا یابند. مناطق سبز رنگ تحت اشغال اسرائیلی ها قرار داشته و به باور آن ها جزئی از خاک اسرائیل محسوب می شود. این در حالی است که صهیونیست ها به مناطق زرد رنگ نیز رحم نکرده و اقدام به شهرک سازی در آن ها نموده است.

 

خطوط سبز رنگ مرزهای ۱۹۶۷ را نشان می دهند، مرزهایی که در این سال توسط شورای امنیت ترسیم شده است. مناطق قرمز رنگ شهرک های ساخته شده در کرانه باختری را نشان می دهد که اسرائیل آن ها را تخلیه نموده است، قریب به ۵۶ هزار خانه در این شهرک ها می باشد. خطوط آبی رنگ نفوذ کرده در کرانه باختری مناطقی است که اسرائیل آن ها را در ازای تخلیه شهرک ها مصادره کرده است. مناطق قهوه ای رنگ مناطقی است که اسرائیل قول داده است که به فلسطینی ها اعطا نماید. گفتنی است که مناطق فوق فاقد اهمیت بالایی می باشد چرا که عمدتا در صحرای بیابانی نقب واقع شده است.  مناطق زرد رنگ بخشی شرقی بیت المقدس را شامل میشود که هم اکنون در اختیار فلسطینی هاست اما اسرائیل طراح هایی برای انضمام آن به اسرائیل در سر می پروراند. مناطق آبی هاشوری شده مناطقی مقدسی است که صهیونیست ها برای خود تعریف نموده اند.

شهرک سازی های پی در پی به مرور بر میزان فلسطینی های آواره افزوده است. هم اکنون قریب به ۵ میلیون فلسطینی در سرزمین هایی خارج از فلسطین سکونت دارند، مهاجرینی که بنا بر قطعنامه شورای امنیت می بایست به سرزمین خود بازگردند اما اسرائیل تا کنون مانع از آن شده است.

در این میان شهر بیت المقدس که یهودی ها از آن به عنوان اورشلیم یاد می کنند از اهمیت فوق العاده ای برای تمامی طرف های درگیر برخوردار است تا آن جا که از این شهر به عنوان مهم ترین شهر جهان نام برده می شود. مسیحیان بیت المقدس را زادگاه مسیح دانسته و مسلمین آن را قبله گاه اول خود می نامند، یهودیان نیز از این شهر به عنوان مکانی مقدس برای بنی اسرائیل یاد می کنند.

نقشه فوق دو منطقه کرانه باختری و نوار غزه را نشان می دهد که بنا بر طرح های شورای امنیت می بایست با یکدیگر کشور مستقل فلسطینی را تشکیل دهند. مناطق سبز رنگ تحت کنترل گروه های فلسطینی است،  مناطق کرم رنگ دست نیروهای امنیتی بوده و دیوارهای امنیتی و فنس ها با خطوط قرمز مشخص شده اند.

جمعیت صهیونیست های شهرک نشین مرتبا در حال افزایش می باشد. نمودار فوق رشد آن ها را در حد فاصل ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۳ نشان می دهد.

تصویر فوق مکان هایی را نشان می دهد که صهیونیست ها مبادرت به تاسیس شهرک در آن ها نموده اند، برخی از شهرک های فوق در درون کرانه باختری می باشد. مناطق پر رنگ شده مناطقی هستند که صهیونیست ها با ایجاد حصار و موانع امنیتی از آن ها حفاظت می نمایند، مناطق نسبتا پر رنگ مرزهای شهری را نشام داده و مناطق کم رنگ به شوراهای منطق های اختصاص داده شده است.

بنابر آن چه اسرائیل اعلام نموده حتی در صورت تشکیل کشوری به نام فلسطین می بایست قوانین اسرائیلی در شهرک های واقع در کرانه باختری و بیت المقدس اجرا درآید.

با وجود رایزنی های تشکیلات خودگردان فلسطینی در طول سه دهه اخیر تا کنون فلسطینی ها نتوانسته اند امتیاز درخوری را از رژیم اسرائیل دریافت نمایند. تصویر فوق چهره یاسر عرفات (ابوعمار) رهبر فقید فلسطینی ها را بر روی یک دیوار امنیتی اسرائیل نشان می دهد.

حساس ترین و مناقشه انگیزترین شهرک سازی ها در قدس اشغالی صورت می پذیرد. هم اکنون بخش غربی بیت المقدس در اختیار اسرائیل و بخش شرقی آن تحت کنترل فلسطینی هاست، اما شهرک سازی های اسرائیل در مناطق شرقی عملا بیت المقدس را از کرانه باختری در آینده ای نه چندان دور جدا ساخته و فلسطینی ها را سه پاره خواهد نمود. اسرائیل همواره از اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت خود نام می برد.

نقشه فوق موقعیت ژئوپلتیک شهر کلیدی بیت المقدس را نشان می دهد.

نمایی دیگر از بیت المقدس.

اسرائیل حصارهای امنیتی متعددی در نقاط مختلف فلسطین مستقر نموده که بارها مورد انتقاد مجامع حقوق بشری قرار گرفته است.

شمایی دیگر از شهرک سازی های اسرائیل. مناطق آبی رنگ دایره ای مناطقی است که اسرائیل در آن ها شهرک احداث نموده است. مناطق نارنجی رنگ نیز دارای محدودیت های شدیدی برای رفت و آمد می باشد.

بنیامین نتانیاهو در سخنانش پیش از انتخابات اخیر پارلمانی صراحتا گفت که در صورت رای آوری حزبش مانع از تشکیل کشور مستقل فلسطینی خواهد شد، امری که خط بطلانی برای آرزوهای طرف سازش کار فلسطینی محسوب می شود.

نقشه شهری بیت المقدس.

تصویر فوق بیت المقدس شرقی را که در اختیار فلسطینی هاست نشان می دهد. رنگ آبی شهرک های احداث شده اسرائیل در بیت المقدس شرقی را نشان می دهد، رنگ قرمز برنامه های آتی برای گسترش شهرک ها را مشخص کرده و مناطق دایره ای قرمز رنگ شهرک های صهیونیستی در همسایگی فلسطینی ها را نشان داده است.

نمایی از حصارهای امنیتی احداث شده توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن.

شهرک سازی های اسرائیل تنها محدود به خاک فلسطینی ها نمانده  این رژیم در بلندی های اشغالی جولان سوریه نیز مبادرت به تاسیس شهرک و اسکان صهیونیست ها نموده است. صهیونیست ها در خلال جنگ ۶۷ جولان را اشغال نموده و در اقدامی غیر قابل منتظره آن را ضمیمه خاک خود نموده اند، امری که هیچ گاه مورد تایید جامعه بین المللی قرار نگرفته است. هم اکنون هزاران تن در جولان اشغالی سکونت دارند.

نمودار فوق به میزان اسکان صهیونیست ها در شهرک در خلال سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۷ پرداخته است. نمودار آبی میزان سکنه شهرک های موجود در کرانه باختری، قرمز در باریکه غزه، زرد در بیت المقدس شرقی و سبز در جولان اشغالی نشان می دهد. بلندترین نمودار نیز به مجموع جمعیت اسکان داده شده در شهرک های غیر قانونی اشاره دارد.

نقشه بیت المقدس شرقی و جمعیت آن  از برنامه ریزی گسترده اسرائیل برای در اختیار گرفتن کامل این شهر حکایت دارد. صهیونیست ها بدون در پیش داشتن موانع بین المللی و با پشت گرمی متحدین خود هم چون ایالات متحده به اقدامات غیر قانونی خود ادامه می دهند.

اغلب سکنه شهرک های یهودی نشین را عناصر افراطی تشکیل می دهند. ساکنین این شهرک ها با در اختیار داشتن سلاح در هر زمان و مکان می توانند به مقابله با فلسطینی ها بپردازند. عموم این شهرک نشین در انتخابات ها حامی جریان های رادیکال من جمله لیکود (حزب نتانیاهو) و اسرائیل خانه ما و… هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا