تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز:

 بدون برنامه‌ریزی بازار مصرف کشورهای اروپایی می‌شویم/ مذاکرات ۲۲ ماهه جنگ دیپلماتیک ایران و رژیم صهیونیستی بود

بصیر، غلامعلی ابراهیمی‌سوته در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوزبا اشاره به ورود هیئت‌های اقتصادی اروپایی به کشور، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های ۱۲ سال گذشته، بازار ایران برای کشورهای اروپایی بازار پرجذبه‌ای است و قطعا این فضا زمینه مناسبی برای ارتباطات اقتصادی است.

وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی در تدارک برنامه‌هایی برای ورود و عقب نماندن از رقبا هستند، در دنیای امروز تمامی کشورها به ارتباطات با کشورهای مختلف نیازمندند و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که می تواند دیواری اطراف کشور خود بکشد و با کسی در ارتباط نباشد.

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه دولت با سیاست درست این فضا و بستر را جهت ساخت زیرساخت‌های کشور مصرف کند، اذعان کرد: مدیران ارشد کشور باید توجه کنند پول‌های بلوکه شده و دلارهای فرش نفت برای توسعه زیربنایی کشور مصرف شود و اشتباه احمدی‌نژاد تکرار نشود.

ابراهیمی‌ افزود: ارز و پول‌های فروش نفت در دولت گذشته در هزینه‌های جاری و مایحتاج عمومی کشور مصرف می‌شد و سیاست درستی نبود.

وی خاطرنشان کرد: این دولت با سیاست درست فضا و بستر را برای بهبود زیرساخت‌های کشور مصرف کند.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که دولت فرانسه در طول مذاکرات و حتی در زمان اعمال تحریم اقدام به کارشکنی‌هایی کرده و با این شرایط آیا می‌توان با این کشور در زمینه اقتصادی رایزنی کرد، گفت: وقتی فضای ارتباط سیاسی و بین الملل مثبت باشد به مواضع سیاسی و اقتصادی گذشته دول نگاهی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دولت فعلی فرانسه یک دولت افراطی با گرایش رژیم صهیونیستی است اما این امر دلیل نمی‌شود که روابطمان را با آنها محدود کنیم.

ابراهیمی‌ اذعان کرد: فرانسه جز کشورهایی است که با آنها روابط اقتصادی ریشه‌ای داریم و نمونه آن ایران خودرویی است که محصول روابط ما و دولت فرانسه است.

وی افزود: در روابط سیاسی دولت‌ها نباید به حب و بغض‌ها توجه کرد، رویه این دولت خالی کردن جبهه برای صهیونیست‌ها است، در این دو سال وزارت خارجه ما نشان داد راه مبارزه با رژیم صهیونیستی را از نظر ارتباط موثر پیگیری می‌کند.

رئیس اسبق سازمان ملی جوانان استان مازندران ادامه داد: رویه دولت گذشته اینچنین بود که هر کس با رژیم صهیونیستی ارتباط خوبی داشت بایکوت می‌شد اما این دولت نشان داد می‌توان با تنش‌زدایی موثر راه نفوذ آنها را ببندیم.

ابراهیمی‌ خاطرنشان کرد: مذاکرات ۲۲ ماهه بزرگترین جنگی بود که در صحنه دیپلماتیک با صهیونیست‌ها داشتیم و به نظر می‌رسد ما در این مبارزه برنده شدیم و رفت و آمدهای چند روز گذشته آمریکا و اسرائیل نیز مبین این امر است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه سطحی نکری و احساسی برخورد کردن در روابط سیاسی مار درستی نیست، گفت: دولت فعلی در روابط دیپلماتیمک عمیق برخورد کرده است و این امر با ادبیات عامیانه و روزمره متفاوت است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین هدفی که دولت باید در رفت‌و‌آمدهای تیم‌های اقتصادی اروپایی پیگیری کند، چیست، اظهار کرد: تمامی این ارتباط‌ها و نشست‌ها برای حفظ منافع ملی ما است.

ابراهیمی با بیان اینکه زمینه و بستر مناسب برای رشد و توسعه داریم، افزود: باید دید این رفت و آمدها در کدام بخش از پازل توسعه کشور جای می‌گیرد، اگر برنامه‌ای برای رشد و توسعه همه جانبه ایران داشته باشیم، روابط خارجی بخشی از این پازل باید تلقی شود و اگر برنامه نباشد روابط برای ما تعیین کننده هستند و ما بازار مصرف برای دول خارجی می‌شویم.

وی تاکید کرد: اگر در روند توسعه خود هدف‌گذاری نکنیم بازار مصرف دول اروپایی می‌شویم، دولت‌های خارجی با توجه به توانمندی‌های اقتصادی که دارند باید پرکننده پازل توسعه ما شوند.

ابراهیمی افزود: ارتباط کشورهای اروپایی باید تامین‌کننده نیازهای اساسی ما باشد نه نیازهای روزمره و اگر برنامه داشته باشیم بستر مناسبی برای پیشبرد برنامه توسعه می‌شود و در غیر این صورت مانند دولت ۸ سال گذشته بازار مصرف می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا