آیا آب مروارید در آینده با قطره چشمی درمان می شود؟

بصیر،آب مروارید شامل کدر شدن عدسی چشم می شود و مسئول نیمی از تمامی موارد نابینایی در سراسر جهان است. اگرچه آب مروارید از طریق عمل جراحی به طور موثر قابل درمان است، اما فرآیندی پر هزینه و به جراحان کارآزموده نیاز دارد. این مساله به ویژه برای کشورهای در حال توسعه با خدمات سلامت ضعیف مشکلی جدی‌تر است.

 درمان های دارویی از این پتانسیل برخوردار هستند تا شرایط را به طور کامل تغییر داده و روشی ارزان و در دسترس برای درمان آب مروارید ارائه کنند، اما موانع بسیاری در این مسیر وجود دارند. با این وجود، مطالعه جدیدی که در آن از قطره چشمی برای درمان آب مروارید در سگ ها استفاده شده، ممکن است گامی مهم برای غلبه بر این مشکلات باشد.

اکثر قریب به اتفاق موارد بروز آب مروارید با سن بیمار در ارتباط هستند، اما در برخی موارد می تواند نتیجه آسیب دیدگی چشم یا نقصی ژنتیکی باشد. پژوهشگران به پژوهش درباره چگونگی منجر شدن این نقص به آب مروارید پرداخته اند. پروفسور “کانگ ژانگ” از دانشگاه کالیفرنیا و تیم پژوهشی وی دو خانواده را که فرزندان مبتلا به آب مروارید – آب مروارید مادرزادی نامیده می شود – را به دنیا آورده اند، مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران دریافتند که افراد مبتلا به آب مروارید مادرزادی دارای جهشی در ژنی بوده اند که مولکولی کوچک به نام لانوسترول را تولید می کند. نسخه سالم این مولکول به طور معمول از تجمع پروتئین هایی که موجب بروز آب مروارید می شوند، جلوگیری می کند. در نسخه غیر طبیعی این مولکول، پروتئین های بروز آب مروارید موجب کدری عدسی چشم می شوند.

ژانگ و تیم پژوهشی وی قطره های چشمی را توسعه داده اند که حاوی لانوسترول به عنوان یک درمان دارویی برای آب مروارید هستند. برای آزمایش این که آیا قطره چشمی می تواند آب مروارید را کاهش دهد یا خیر، پژوهشگران عدسی چشم خرگوش هایی مبتلا به آب مروارید را ایزوله کرده و به مدت شش روز در محلول لانوسترول قرار دادند. آنها دریافتند این روش شدت آب مروارید را کاهش داده و وضوح عدسی را افزایش داده است.

سپس، پژوهشگران تاثیر قطره چشمی را در چشم سگ های مبتلا به آب مروارید مورد آزمایش قرار دادند. آنها دو بار در روز و به مدت شش هفته از قطره چشمی استفاده کردند و پس از این مدت مشخص شد درمان اثربخش بوده و از شدت آب مروارید کاسته شده است.

به گفته ژانگ، این مطالعه تنها چند ماه ادامه داشته و از این رو آب مروارید احتمالا پس از توقف استفاده از قطره چشمی باز می گردد. با این وجود، وی معتقد است قطره های چشمی می توانند نقشی مهم در پیشگیری از آب مروارید در افرادی داشته باشند که نشانه های اولیه این بیماری را نشان می دهند. هدف نهایی توسعه دارویی ارزان و موثر است که به صورت گسترده قابل استفاده باشد.

به گفته دکتر “مانوئل داتیلس”، اگرچه قطره های چشمی از پتانسیل غلبه بر تعدادی از محدودیت های جراحی برخوردار هستند، اما هنوز نمی توانند جایگزین عمل های جراحی برای درمان آب مروارید باشند.

عصر ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا