مین‌گذاری بانک‌ها بر سر راه صادرکنندگان/نبض بازار با صادرات می‌زند

بصیر،با توجه به ظرفیت‌های مازندران در تولید محصولات با کیفیت بالا و نیز تنوع محصولات، صادرات محصولات کشاورزی مطلوب نیست، به‌طوری که برخی محدودیت‌ها و موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر به بازارهای جهانی سبب شده صادرات متناسب با میزان تولیدات بالای استان نباشد.

مازندران با دارا بودن شرایط اقلیمی متنوع، وجود امکانات و استعدادهای بالقوه، نیروی انسانی نسبتاً ارزان، داشتن سه بندر فعال و پنج گمرک و همجواری با کشورهای آسیای میانه شرایط مناسبی برای توسعه صادرات داراست، به‌طوری که صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در سال گذشته ۱۵۲ هزار تن به ارزش ۲۲۲ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار بوده، اما با توجه به توان بالقوه استان، این مقدار صادرات به کشورهای هدف بسیار ناچیز بوده است.

به‌ عنوان نمونه مرکبات که از جمله محصولات کشاورزی بوده و به‎عنوان یکی از محصولات مهم کشاورزی استان در صادرات مطرح است و سالانه با تولید بیش از ۲ میلیون تن، حدود ۵۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده و توان بالقوه صادرات سالانه آن حدود ۳۵۰ هزار تن است، مقدار صادرات آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۷۸ تن به ارزشی ۱۴۶ هزار و ۲۶۱ دلار بوده است که سهم بسیار کمی را در صادرات با توجه به میزان تولید داراست.

* بانک‌ها موانع صادراتی هستند

محمد مستشرق یکی از صادرکنندگان با بیان اینکه صادرات محور توسعه پایدار یک کشور است، از بی‌توجه مسئولان به این بخش انتقاد کرد و گفت: سال‌های سال است که صادرکنندگان از مشکلات خود به مسئولان گلایه کردند، اما هیچ روزنه‌ای برای رفع این مشکل مشاهده نکردیم و از بیان مشکلات خود خسته شدیم.

وی ادامه داد: معمولاً کشورها از صادرکنندگان خود حمایت می‌کنند و جوایز صادراتی به‌روز می‌دهند، در حالی که در کشور ما جایزه صادراتی ۳ درصدی را که سالانه می‌دادند، قطع کردند.

مستشرق افزود: متاسفانه در ایران هیچ‌گونه حمایتی از صادرکنندگان نمی‌شود و باید سیستم مدیریتی قوی داشته باشیم تا بازارهای هدف صادراتی بزرگ‌تری داشته باشیم.

این صادرکننده با بیان اینکه در حمل و نقل مانند ماشین‌های یخچال‌دار ضعیف هستیم، گفت: بانک‌ها از دیگر موانع صادراتی هستند که یا تسهیلات پرداخت نمی‌کنند و یا در قبال پرداخت تسهیلات بهره‌ بانکی بالایی را دریافت می‌کنند.

وی، به‌روز نبودن بسته‌بندی را از دیگر مشکلات صادرات دانست و افزود: زودفسادپذیری محصولات در استان بسیار بالاست.

* صادرکنندگان با قوانین کشورهای هدف آشنا شوند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در روند توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان با مسائل و مشکلاتی شامل فقدان سیستم حمل و نقل بین‌المللی مناسب برای محصولات کشاورزی «کانتینرهای یخچال‌دار» و بالا بودن کرایه حمل و نقل، بالا بودن تعرفه‌های گمرکی و نبود تعرفه‌های ترجیحی، عدم تخصیص تسهیلات و حمایت دولتی به صادرکنندگان و عدم نقدینگی تجار و بازرگانان و بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی برای صادرات مواجه هستیم.

دلاور حیدرپور ادامه داد: ناآشنایی صادرکنندگان با قوانین و مقررات کشورهای هدف، پایین بودن سطح مهارت و تخصص صادرکنندگان و ناکافی بودن دانش و اطلاعات صادرکنندگان، مشکل ارتباطات بانکی و نقل و انتقال ارز حاصل از تجارت، ناکافی بودن همکاری نمایندگی های وزارت امور خارجه و رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف، نبود ارقام جدید و متنوع تجاری و توجه نکردن به نیاز بازار و عدم شناخت بازار هدف، عدم فعالیت بانک‌های ایرانی در بعضی از کشورهای آسیای میانه و شرایط سخت وصول پول حاصل از صادرات، عدم آشنایی به سیستم گشایش LC، عدم پرداخت به موقع جوایز صادراتی و تصویب مشوق‌های صادراتی در راستای توسعه صادرات از دیگر مشکلات پیش روی توسعه صادرات است.

* ایجاد پایانه صادراتی راهکار توسعه صادرات

وی گذر از تولید سنتی به تولید صنعتی در راستای تشکیل زنجیره تولید، افزایش کیفیت بسته‌بندی و توان بازاریابی و مدیریت بازار، ایجاد پایانه‌های صادراتی به‌منظور دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی و حذف واسطه‌ها، تدوین برنامه آموزشی برای آشنایی صادرکنندگان با قوانین و مقررات و شناخت بازارهای مصرف خارجی و تقویت فعالیت‌های بازاریابی محصولات کشاورزی از جمله راهکارهای پیشنهادی توسعه صادرات عنوان کرد.

* صادرکنندگان پایبند اصول صادراتی باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: حمایت دولت در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهای هدف برای معرفی توانمندی‌های بخش‌های مختلف تولیدی، خدماتی و افزایش سطح مهارت و تخصص صادرکنندگان، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و بازاریابی برای تقویت روابط خارجی کشورهای هدف، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان مربوطه و برقراری تعرفه‌های ترجیحی برای بعضی از محصولات کشاورزی از دیگر راهکارهای پیشنهادی توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران است.

حیدرپور با بیان اینکه صادرکنندگان باید به ساماندهی برسند و پایبند به اصول صادراتی باشند، گفت: صادرکنندگان اصول اخلاقی را زیرپا نگذارند و محصولی خالص از لحاظ اندازه، سایز و بسته‌بندی مناسب را برای صادرات به بازار هدف تولید کنند.

* نبود پرواز مستقیم از مازندران به کشورهای هدف صادراتی

وی اظهار کرد: اگر صادرات روند ثابتی نداشته باشد، بی‌ثباتی در بازار داخل افزایش یافته و افزایش محصولات تولیدی خود مانعی برای صادرات می‌شود که سبب‌ شده بازارهای هدف نسبت به صادرات دچار تزلزل شود.

رئیس سامان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: گواهی بهداشتی متناسب با سلیقه بازارهای هدف در داخل کشور آماده کنیم.

حیدرپور نبود پرواز مستقیم از مازندران به کشورهای هدف صادراتی را از مشکلات عمده صادرات استان عنوان کرد.

وی پایانه صادراتی را از ضروریات صادرات محصولات کشاورزی دانست و افزود: زمینی در شهرستان جویبار برای پایانه ویژه صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده که کارهای اجرایی برای این کار آغاز شده است.

* حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات را به همراه دارد

مدیرکل امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری مازندران در این زمینه با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی سال‌های اخیر در کشور سبب بروز مشکل در جابه‌جایی و نقل و انتقال ارز شده‌ است، گفت: تحریم موجب افزایش فشار اقتصادی می‌شود و رفع آن شرایط اقتصادی را بهبود می‌بخشد.

* تنظیم بازار نیازمند صادرات است

لیلا واثقی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ظرفیت‌های بالای مازندران در تولید محصولات کشاورزی اما صادرات به اندازه تولید نیست، بیان کرد: حمایت از تولید داخل، توسعه صادرات را به همراه دارد و صادرات باید بر اساس بازار هدف مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل اقتصادی و بین‌الملل استانداری مازندران با بیان اینکه برای تنظیم بازار و حمایت از تولید باید صادرات داشته باشیم، گفت: حمایت از صادرات به‌عنوان یک اصل در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.

در استان مازندران تسهیلات و تمهیدات خوبی از سوی مسئولان برای صادرات در نظر گرفته شده و تلاش مسئولان استانی بر این است تا با تمهیدات اتخاذشده صادرات محصولات کشاورزی تسهیل شده و موانع پیش روی صادرات رفع شود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا