زخم کهنه کشاورزان دوباره سرباز کرد؛

سردرگمی در فروش شالی یا دانه‌های برنج/ لزوم برخورد قاطع مسئولان با متخلفان

بصیر، فصل برداشت برنج آغاز شده است و بسیاری از کشاورزان فریدونکناری اقدام به دروی این محصول استراتژیک کرده‌اند.

محصولاتی که با سختی زیاد در طول زمانی مشخص از مراحل کاشت و داشت می‌گذرد و به مرحله برداشت می‌رسد، مرحله‌ای که کشاورز آخرین تلاش‌هایش را برای به دست آوردن رزق حلال می‌کشد.

اما به دلایل زیادی همچون واردات بی‌رویه برنج، رشد دستمزد کارگران در دروی محصول، قیمت بسیار کم خرید از سوی خریداران و رشد دلالان خستگی این فرآیند پیچیده و دشوار را بر بدن این گروه زحمتکش باقی می‌گذارد.

کشاورزان پس از آنکه محصولات خود را درو می‌کنند شالی برنج را به کارخانه‌ها می‌برند و کارخانه‌ها نیز پس از خرید این محصول، آن را به برنج تبدیل کرده و به کشاورزان باز می‌گردانند و یا آنکه خود این محصول را خریداری می‌کنند.

اما مشکل عمده‌ای که بسیاری از کشاورزان این شهرستان با آن مواجه هستند، بی‌قانونی علنی برخی کارخانه‌های این شهرستان در خرید شالی این گروه زحمتکش است.

بر اساس این گزارش بسیاری از کارخانه‌های فریدونکنار به جای خرید شالی، دانه برنج را به صورت هر کیلوگرم می‌خرند و به این صورت ظلم بزرگی به کشاورزان این شهرستان وارد می‌شود، این در حالی است که مسئولان این شهرستان این عمل را غیرقانونی دانسته و از برخورد با آن سخن به میان می‌آورند.

کارخانه‌های شالیکوبی سلیقه‌ای عمل می‌کنند

روح‌الله ناصحی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فریدونکنار در جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان فریدونکنار در روستای نوائی‌محله، گفت: در رابطه با نرخ شالیکوبی‌داران هر ساله با مشکل مواجه هستیم که معتقدیم کمیسیون‌های شهرستان با همکاری اتاق اصناف می‌تواند قیمت منصفانه‌ای را در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کنند اما در کمیسیون استان در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار ادامه داد: کارخانه‌های شالیکوبی در زمینه اعلام اجرت قانونی از کشاورزان به صورت سلیقه‌ای وجه دریافت می‌کنند و پایبند نرخ‌های ابلاغی نیستند.

فروش شالی به ازاری هرکیلوگرم ۲۶۷ تومان

حسن رزاقی رئیس جهاد کشاورزی فریدونکنار نیز در جمع تعدادی از کشاورزان این شهرستان، گفت: به ازای هر کیلوگرم شالی در واحدهای سنتی و مدرن برابر نرخ اولیه به ازای هر کیلوگرم برنج به ترتیب ۲۶۷۰ و ۲۸۵۰ ریال مورد تائید قرار گرفت.

حسن رزاقی اظهار کرد: در راستای هماهنگ‌سازی و تعیین نرخ برداشت محصول برنج از سوی کمباین‌های چرخ زنجیری و هزینه تبدیل آن به برنج در شالیکوبی‌ها جلسه‌ای با حضور تیم نظارتی و مشورتی را برگزار کردیم.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم در فصل برداشت مساله تعیین نرخ برداشت و هزینه تبدیل شالی به بهترین شکل است تا موجب رضایتمندی فعالان در این عرصه را به ارمغان آورد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار افزود: کشاورزان می‌توانند از طریق سامانه پیامک یا تلفن ثابت شکایات خود را مطرح کنند.

خرید شالی بین کشاورز و کارخانه‌دار توافقی باشد

حمید وجدانی رئیس اتحادیه گونی‌دوزان و شالیکوبی‌داران فریدونکنار نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: نرخی که از استان تصویب شده بر مبنای شالی تدیون کرده اما چند شهرستان مازندران آن را به برنج تبدیل و خریداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: وقتی شالی را به برنج تبدیل می‌کنند اجرت خدمات بالا می‌رود و قبل از آن باید به صورت توافقی بین کشاورز و کارخانه‌دار مبلغ آن مشخص شود.

دریافت ۷۰ میلیون تومان مبلغ اضافه از یک روستا

نورعلی جعفری رئیس شورای شهرستان فریدونکنار در این خصوص در جلسه کمیسیون نظارت بر اصناف فریدونکنار با انتقاد از عملکرد مسئولان در برخورد با متخلفان، اظهار کرد: تولید‌کننده و کشاورز مظلوم‌ترین گروه جامعه هستند، در تمام دنیا از تولیدکننده حمایت می‌شود اما در ایران برای فروش محصولات‌مان نمی‌دانیم که باید به کجا مراجعه کنیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه تولید در ایران بسیار بالا است، گفت: در این گروه مظلوم‌تر از برنج‌کار وجود ندارد.

رئیس شورای شهرستان فریدونکنار ادامه داد: کارخانه‌دارانی که دارای پروانه کسب هستند رعایت حقوق کشاورز را می‌کنند اما متخلفان کسانی هستند که پروانه کسب صنفی ندارند.

جعفری با اشاره به اینکه به عنوان مثال از ۲۵۰ هکتار زمین موجود در روستای نوائی‌محله ۸۰۰ تن برنج سفید برداشت می‌کنیم، اظهار کرد: کارخانه‌دار در هنگام تحویل به مقدار شالی توجهی نمی‌کند.

وی گفت: در برخی از روستاهای شهرستان فریدونکنار از ۲۴۰ تا ۳۵۰ هزار تومان می‌گیرند که اگر تنی حساب کنیم حدود ۷۰ میلیون تومان فقط از یک روستا اضافه دریافت می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه حتی اگر مسئولان این متخلفان را جریمه کنند، دردی از کشاورزان دوا نمی‌کند، اظهار کرد: از کشاورز باید حمایت کنند و پول این جریمه به کشاورز بر‌نمی‌گردد.

رئیس شورای شهرستان تاکید کرد: این موضوع بسیار حساس است و باید به سرعت پیگیری شود تا حق کشاورزان ضایع نشود.

وی یادآورد شد: مبالغ جریمه در برابر این تخلف بسیار ناچیز است.

بر اساس این گزارش، آنچه به نظر می‌رسد این امر موجب سردرگمی و نارضایتی کشاورزان این شهرستان شده است و مسئولان باید نسبت به این امر شفاف‌سازی کنند تا اگر تخلفی در فریدونکنار از سوی کارخانه‌‌دارها صورت پذیرفته با آن برخورد قاطع صورت پذیرد تا این گروه زحمتکش به حق خود برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا