هیس! فقط ۷۳ نفر طی ۴ ماه گذشته در دریا غرق شدند

بصیر ،مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبر از غرق شدن ۷۳ نفر را در دریای مازندران داد که این غریق از ابتدای خردادماه تا ۱۶ شهریورماه امسال‌اتفاق افتاد.

با یک حساب سرانگشتی تعداد غریق در دریای مازندران از آغاز طرح دریا تاکنون طی هر ماه بیش از ۱۸ نفر بود، شاید خیلی از مسافرانی که به دریا می‌آمدند سفر بی‌بازگشت را برای خود و عزیزان‌شان نمی‌خواستند اما به ناگاه دریا بلعید بسیاری از افراد را که از ۷۳ غرق طی چهار ماه به گفته علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران از این تعداد، ۶۲ نفر مرد و بقیه زن هستند.

مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران طی دو هفته گذشته از کاهش ۵۳ درصدی غریق در دریای مازندران با غرق شدن ۶۰ نفر در دریا تا ۹ شهریورماه امسال خبر داده بود و ظاهرا از این کاهش غریق ابراز رضایت داشت اما اکنون بعد از گذشت دو هفته تعداد ۱۳ نفر به غرق شدگان دریا در مازندران اضافه شدند و این یعنی روزهای پایانی شهریور و افزایش آمار غریق خیلی خودمانی با این افزایش غریق می‌توان به آقای شادمان مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران گفت: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند و برای آمار غریق باید اندکی صبر کرد و پایان طرح در صورت مقایه آماری کاهش ابراز رضایت کرد.

با این وجود تابستان نیز در گذر است و به نوعی دریا دیگر کم مهمان خواهد شد و شاید مدیران مرتبط با طرح‌های دریای نیم‌بند در استان با پایان تابستان نفس راحتی بکشند و بگویند آخیش تابستان تمام شد.

مدیرکل پزشکی مازندران به ارائه آمار غریق در گزارش بسنده نکرد و در اظهارنظری در مورد علت غریق در دریا نیز می‌گوید: همگی این افراد با وجود توصیه‌ها و هشدارهای مکرر، محدوده‌های ایمن‌سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب کرده بودند.

وی در این زمینه شهرستان‌های نور و محمودآباد هر کدام با ۱۴ مورد را رکورددار غریق در استان عنوان می‌کند و می‌گوید: سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۲۸ غرقی بیشترین و سن بیش از ۴۰ سال با ۱۰ مورد کمترین غرقی‌های به ثبت رسیده هستند.

این مقام اجرایی استان با اشاره به اینکه ۵۸ درصد غرق شدگان غیربومی هستند، افزود: با توجه به اینکه بیشتر غرق شدگان از قشر جوان، غیر بومی و مسافر هستند، لذا به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولان استانی به‌تنهایی چاره‌ساز نیست.

با همه کمی و کسری باز هم فصل شنا به پایان رسید و امسال نیز مسئولان طرح دریا را به صورت کژدارمریض پیش بردند و به نوعی با پاس‌کاری مسئولیت‌ها و عنوان اینکه دریا نیازمند اعتبار ملی است به صورت نامناسب طرح در به روزهای پایانی کشاندند اما آنچه مهم است دریا تمامی ندارد و باید از این منبع ویژه قابلیت گردشگری به نحو مطلوب اجرا کرد تا همچنان گزارش طرح دریا به دادن آمار غریق و کاهش آن و طرح دریا نیز به چادرهای برزنت چند متری، سوت‌های در گردن ناجیان غریق و کلاه خلاصه نشود.

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا