کابوس زنان شاغل بعد از زایمان چیست؟/لزوم تصویب قوانین جدید برای نجات اقتصاد خانواده‌ها

بصیر، این روزها بحث و تبادل نظر بسیاری از خانواده های جوان ایرانی مخصوصا خانواده هایی که بانوی آن خانواده شاغل است، بحث فرزند آوری با شغل بانوی خانه، گره خورده است.به گونه ای که بسیاری از بانوان از ترس اینکه در زمان مرخصی پس از زایمان از کار برکنار شوند، دائما برای بارداری و حوادث احتمالی پس از آن لحظات پر استرسی را سپری می کنند.

از طرفی دیگر بنابر تصمیم کلان نظام مبنی بر افزایش جمعیت در کشور یکی از طرح های تشویقی که برای زنان شاغل در نظر گرفته شده، افزایش زمان مرخصی پیش و پس زایمان است طرحی که هنوز ابلاغ نشده با سرپیچی برخی از شرکت ها و اخراج زنان در زمان شش ماه مرخصی به بایگانی سپرده شد و نه تنها تاثیری در روند افزایش اقبال بانوان شاغل به فرزند داری نداشت بلکه اعتماد آنها را هم کاهش داد.

اما این پایان کار نیست، چرا که سوالی که مطرح می شود این است که آیا با وجود تخطی برخی از کارفرمایان از خرد جمعی و تصمیمی که در سطح کلان گرفته شده است، می تواند دلیل قابل قبولی برای بانوان باشد که قید فرزند را بزنند و طعم شیرین بچه داری را فدای شغل خود کنند؟

شکی نیست که پاسخ به این پرسش برای بسیاری از بانوان ساده نیست چرا که برخی از بانوان ایرانی معتقدند هزینه های زندگیشان تنها با حقوق همسرشان تامین نمی شود و آنها به منظور تامین زندگیشان مجبورند که شغل خود را نگه دارند.

گفتگوی فرهنگ نیوز با یک بانوی ایرانی که اخیرا به علت استفاده از مرخصی پس از زایمان، شغل خود را از دست داده است،بر این ادعا صحه می گذارد چرا که وی در پاسخ به پرسش بالا گفت: واقعا جواب این سوال شما، سخت است چرا که بچه هزینه خاص خودش را دارد و نمی توان به آن بی توجه بود.اما به نظر من بچه حق طبیعی یک زوج جوان هست و نباید به هر علتی آن را به تاخیر انداخت و یا خدایی نکرده قید آن را زد.

وی ادامه داد: به نظر من نباید گفت که به طور مطلق شغل یک زن در خانواده چه باشد چه نباشد فرقی به حال اقتصاد خانواده ندارد، نه اینگونه نیست قطعا وجودش می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد خانواده داشته باشد اما نبود آن هم نباید خللی در به دنیا آمدن فرزند خانواده ایجاد کند چرا که به نظر من وظیفه اصلی یک زن ایرانی خانه داری و رسیدگی به بچه است.

همسر این بانوی ایرانی می گوید: با وجود اینکه همسرم شغلش را به دلیل استفاده از مرخصی پس از زایمان از دست داده، من ناراحت نیستم.شاید این جمله من شعاری به نظر برسد ولی واقعا اینگونه است.واقعا در بحث هزینه های خانواده نمی دانم چه شرایطی در انتظار ما است اما مطئمنم که با تلاش بیشتر من و لطف خدا این مشکل حل می شود چرا که بنده معتقدم روزی بچه را خدا می رساند.

با وجود چنین اعتقاداتی به نظر می رسد کار مسئولین مربوطه که وظیفه دارند در طرح عظیم افزایش جمعیت قدم بردارند، سنگین تر می شود، چرا که در هر صورت حق بانوان شاغل نیست که به دلیل لبیک گفتن به دعوت نظام اینگونه توسط کارفرمایان جاه طلب از کار بیکار شوند.

اینکه وظیفه اصلی یک زن ایرانی و راه درست و غلط یک زندگی چیست، دلیل نمی شود که بانوانی که تصمیم دارند هم کمک اقتصاد خانواده باشند و هم به فرزنداری خود برسند، مایوس شوند.قطعا در این رابطه مسئولین باید فکری کنند تا با تصویب قوانینی جلوی این حرکت خودخواهانه کارفرمایان متخلف را بگیرند تا اقتصاد یک خانواده در آستانه افزایش نفرات آسیب نبیند.

در همین رابطه این بانوی ایرانی با انتقاد شدید از مسئولین، می گوید: اخراج یک زن بعد از مرخصی زایمان باعث می شود که یک خانواده در زمانی که هزینه هایش زیاد شده یک منبع در آمدی که رویش حساب باز می کرده را از بین رفته ببیند.خانواده ای را می شناسم که ماهانه به غیر از خرج و مخارج روزمره خودشان، دو میلیون تومان قسط و کرایه منزل می پردازند، حالا شما حساب کنید که با اضافه شدن یک فرزند به زندگی آنها و اخراج همسر خانواده از محل کار که حداقل یک میلیون تومان از در آمد خانواده را کم می کند، آنها چگونه از پس مخارج آینده بر بیایند؟

همسر این بانوی ایرانی با تایید سخنان همسرش گفت: واقعا اعضاء مجلس شورای اسلامی و مسئولین دولتی باید فکری به حال این روند تاسف بار داشته باشند، با شعار و امید واهی به آینده مشکلی حل نمی شود.ظرفیت افراد متفاوت است، یک خانواده ای مثل ما با توجه به اینکه هزینه هایش کمتر است و می تواند با اتکای بیشتر به شغل مرد خانواده از پس این مشکل برآید اما همه خانواده ها نمی توانند اینگونه باشند چرا که برای ریال به ریال درآمدشان حساب باز کرده اند.

در هر صورت می توان این مطالبه را از مسئولین نظام داشت که اگر مرخصی و تشویقی های پس از زایمان افزایش نمی یابد حداقل همان قوانین گذشته که حق طبیعی زوجین جوان است، آب نرود و زوجین بتوانند برای دوران جدید زندگی خود برنامه ریزی درستی داشته باشند.

به هر حال این همه ماجرای شغل بانوان و بچه داری نیست چرا که مشکلاتی نظیر عدم رسیدگی صحیح بانوان به فرزندان به علت کمبود وقت،عدم حس مهر مادری توسط فرزندان مهد کودکی مادران شاغل و آسیب دیدن روحی و روانی و بعضا جسمی برخی از مادران شاغل به علت حضور در دو جبهه حساس خانه داری و شغل بیرون از منزل از جمله مسائلی است که می توان جدا از این بحث به آن توجه داشت اما با توجه به اینکه مشکلات بسیاری از بانوان موضوع بالا بوده است به آن پرداخته شده است.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا