زمان درست ازدواج کی است ؟!

بصیر ،همیشه از بزرگترها شنیده‌ایم اول عاقل باشید و انتخاب کنید و بعد، عاشق شوید و زندگی کنید.

اما متاسفانه تعدادی از جوانان امروزی در همان ابتدای جوانی اول عاشق می‌شوند و بعد از گذشت مدت زمانی که معیارها و نگرش‌های آنها تغییر کرد، تازه متوجه می‌شوند که به شناخت کلی رسیده‌اند و در نهایت از ازدواج خود پشیمان هستند.

**هیجانی بودن انتخاب در سنین پایین

آن چه در گفتگوهای عامیانه از ازدواج در سنین پایین برداشت می‌شود، منظور سن زیر ۲۰ سال است و در مقابل، متغیر جنسیت نیز تاثیر فراوانی در مقوله ازدواج دارد.

این در حالی است که شاید یک دختر ۱۸ ساله بنا به قانون بلوغ دارای طبق سنی باشد که آمادگی پذیرش مسئولیت را داشته باشد از سوی دیگر، پسری ۱۸ ساله این شرایط را ندارد و به نوعی در سن بحران هویت قرار دارد.

با توجه به این که ازدواج در سنین پایین مسئولیت‌هایی از جمله تشکیل خانواده، فرزند آوری و ورود فرد به سایر حوزه‌های مسئولیت پذیری را برای فرد به دنبال دارد به همین دلیل در اکثر موارد، پسران زیر ۲۰ سال به دلیل عدم شناخت ابعاد وجودی و نداشتن امکان شناسایی، اغلب با ازدواجی ناموفق روبرو شوند ازدواج در سنین پایین برای دختران نیز ممکن است مشکلاتی را از جمله بارداری در سنین نوجوانی مسئولیت پذیری فرزند و پذیرش تعهدات زندگی مشترک را ایجاد کند.

مصطفی فروتن، روانشناس اجتماعی در خصوص ازدواج جوانان در سنین پایین معتقد است: اغلب جوانان در سنین زیر ۲۰ سال، انتخاب‌های هیجانی خواهند داشت، چرا که هنوز استانداردهای لازم برای یک ازدواج هدفمند را شناسایی نکرده آ‌ند.

*ازدواج عاقلانه پس از طی سه دوره بلوغ

همواره بلوغ در طیف‌های گسترده‌ای شناخته می‌شود، اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد آن است که فرد برای ازدواج و تشکیل زندگی مشترک در ابتدا باید به بلوغ فیزیولوژیک یا همان بلوغ جسمی رسیده باشد که این بلوغ در دختران به ۹ تا ۱۲ سالگی و در پسران به ۱۲ تا ۱۵ سالگی گفته می‌شود.

در مرحله بعد، فرد باید به بلوغ عقلی یا ذهنی برسد و این معنی که یک دختر ۹ ساله یا یک پسر ۱۲ ساله، شاید از نظر فیزیکی پذیرش جنس مخالف خود را داشته باشد، اما از نظر عقلی هنوز به پختگی و شناخت کامل نرسیده باشد.

در آخرین مرحله نیاز است که شخص از بلوغ اجتماعی نیز برخودار باشد که این بلوغ اجتماعی به ارتباط فرد جامعه خود و شرکت در اجتماعات مربوط می‌شود.

*عرف سن ازدواج

بهترین سن ازدواج برای پسران، ۲۴ تا ۲۵ سالگی و برای دختران ۲۱ تا ۲۲ سالگی تخمین زده می‌شود، اما این بدان معنا نیست که افراد در سنین دیگر احساس خوشبختی نکنند.

دکتر حسین ابراهیمی مقدم، روانشناس و مشاور در خصوص سن ازدواج معتقد است: برای یک ازدواج موفق و تشکیل زندگی فرد باید به سنی رسیده باشد که از بلوغ روانی و عاطفی برخوردار باشد و در این سن، صرفا عدد مطرح نیست بلکه بیشتر به سن عقلی و تعقل فرد بستگی دارد.

تشخیص این که آیا شخص به پختگی کامل بریا ازدواج و تشکیل زندگی مشترک رسیده است، عمدتا توسط متخصصان و با استفاده از تست‌های روانی و مصاحبه‌های روانشناسی صورت می‌گیرد.

**ازدواج تابع عدد خاصی نیست

هر چند ازدواج در سنین پایین توصیه شده و تعدادی افراد زیادی هم  پس از ازدواج در این سن زندگی موفقی داشته‌اند اما ذکر این نکته نیز ضروری است که فرد برای این که بخواهد هر اقدامی انجام دهد می‌بایست به پختگی مناسب رسیده باشد و خود را مستعد آن شرایط بداند.

در نهایت مقوله ازدواج در هر سنی، مهارت بالایی را می‌طلبد و تابع عدد خاصی نیست و تا زمانی که فرد در تمام زمینه‌ها اعم از فیزیکی، عقلی ، عاطفی و اجتماعی به بلوغ نرسیده باشد نمی‌تواند وارد عرصه تشکیل زندگی مشترک شود.

گلوگاه ما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا