بصیر گزارش می‌دهد؛

تالاب ازباران آماده میزبانی از قوهای مهاجر

بصیر، فصل پائیز فرارسیده است و بار دیگر پرندگان مهاجر خود را از دورترین نقاط دنیا به فریدونکنار محیط جدید زندگی خود می‌رسانند، فریدونکنار با دارا بودن دو تالاب چند سالی است که از انواع مختلف پرندگانی که از سیبری به این شهرستان می‌آیند میزبانی می‌کنند.

پرندگانی چون غاز، اردک، اردک بلوطی، اردک نوک پهن، خوتکا، گیرال، حواصیل و باکلان از جمله مهاجرانی هستند که تالاب فریدونکنار را برای زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند.

معمولا هر ساله حدود ۵ هزار پرنده مهاجر در ۴۳ تالاب فریدونکنار حاضر و شکار سنتی از سوی افراد محلی آغاز می‌شود، هرچند برخی از شکارچیان با شکارهای غیرمجاز کرفت، گذر و دام هوایی روش‌های در به خطر افتادن نسل پرندگان حفاظت شده تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، چند سالی است که روستای ازباران فریدونکنار با دارا بودن یک آب‌بندان بسیار بزرگ میزبان انواع مختلف پرندگان به ویژه‌ قوهای مهاجر از کشورهای مختلف است.

قوهایی که از سوی مردم و منابع محلی به صورت خودجوش تغذیه می‌شوند و نگهبانی آنها برای مقابله با صیادان سودجو نیز خودجوش انجام می‌پذیرد.

محمدمهدی نصیری بخشدار دهفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: هر ساله تعداد زیادی از پرندگان به تالاب روستای ازباران مهاجرت می‌کنند که فضای بسیار زیبایی را در این روستا ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: در گذشته تعدادی از صیادان اقدام به صید غیرمجاز می‌کردند که از سال قبل مردم این روستا به صورت خودجوش از این پرندگان مهاجر محافظت و غذای آنان را نیز تامین کرده‌اند.

بخشدار دهفری با اشاره به اینکه در اواسط آبان ماه سال جاری قوهای مهاجر به ازباران مهاجرت می‌کنند، خاطرنشان کرد: این تالاب ۴۰ هکتاری هر ساله میزبان پرندگان زیادی است که از سیبری به سرخرود، وزرامحله و به ویژه ازباران کوچ می‌کنند.

محمد نبی‌زاده فعال زیست محیطی و ساکن روستای ازباران نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: در این روستا هر ساله تعداد زیادی از انواع پرندگان مهاجر زمستان خود را می‌گذرانند که زیبایی خاصی به ازباران می‌بخشد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم از حضور این پرندگان در موضوع‌های متعددی چون جذب توریسم و گردشگر و همچنین اشتغالزایی به شیوه‌های گوناگون بهره بریم، رشد و تعالی روستا و پس از آن شهرستان فریدونکنار را شاهد هستیم.

این فعال زیست محیطی همچنین با بیان اینکه مردم روستای ازباران نیز در زمان حضور قوهای مهاجر تمام تلاش خود را برای حفاظت از آنها انجام می‌دهند، گفت: اقدام‌های خودجوشی چون مقابله با صیادان سودجو، پاشیدن دانه برای تغذیه آن و توجه به پرندگان مهاجر از مهم‌ترین این فعالیت‌ها است.

نبی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه پرندگانی چون پرلا، کشتل، مرغ هوایی، غاز وحشی، لک‌لک و از همه مهم‌تر تک درنای سیبری به نام امید در این روستا برای زمستان‌گذرانی می‌آیند، خاطرنشان کرد: برخی اقدام سودجویانه از سوی صیادان نسل این پرندگان را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به نحوه سودجویی این صیادان اظهار کرد: با استفاده از پرواز دادن اردک‌های اهلی به سمت دام‌ها تعداد مشخصی از مرغابی‌های وحشی را به سمت این دام‌ها هدایت و آنها را صید کنند، این روش که «دوما» یا «دوماچال» نام دارد برای انقراض نسل این پرندگان خطرناک است.

نبی‌زاده افزود: «دام کرس» یکی دیگر از رش‌های صید است که در حال حاضر به طور گسترده در منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش حرف، مهاجرت پرندگان به پناهگاه‌های حیات وحش و تالاب فریدونکنار به ویژه ازباران هرساله در فصول سرد سال انجام می‌شود و سالانه افزون بر ۵۰۰ هزار پرنده در این تالاب روزگار می‌گذرانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا