پیرامون تحرکات دفاعی ایران و واکنش کاخ سفید؛

عماد و اعماق ۵۰۰ متری، عصر پسا برجام را چگونه به تصویر می‌کشد؟

بصیر، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار اجازه تصویربرداری از تونل های زیرزمینی سپاه که موشک های بالستیک دوربرد در آن نگهداری می شوند را صادر کرد و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز فیلم آن را پخش کرد.

در این تونل های پیچ در پیچ تعداد زیادی از موشک های دوربرد -که در این تصاویر موشک «قدر» است- دیده می شود.

موشک قدر ازجمله موشک های بالستیک و دوربرد سپاه است که در ۲ نوع F و H تا کنون ارائه شده که نمونه اول، ۲هزار و نمونه دوم ۱۷۰۰ کیلومتر برد دارد.

موشک «سجیل» نیز از دیگر موشک‌های مهم و بالستیک سپاه با برد ۲هزار کیلومتر است.

سردار حاجی زاده در خلال این بازدید گفته است که موشک های دوربرد نسل جدید سپاه از سپاه آینده جایگزین نسل های قبلی خواهد شد.

وی همچنین گفته است که نیروی هوافضای سپاه در کمتر شهری هست که ایگاه موشکی نداشته باشد.

بنا بر آنچه اعلام شده، برخی از این تونل ها در اعماق ۵۰۰ متری در زیر کوههای بلند حفر شده‌اند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: توانایی و اقتدار ما، مانند کوه یخی است که بر آب شناور و تنها گوشه‌ای کوچک از آن روی آب عیان است.

سردار حاجی زاده تأکید کرد: به ملت ایران قول می‌دهم که کوچکترین تهدید و ناامنی از بیرون مرزها متوجه کشور نخواهد بود و مسئولان باید با قدرت تمام مقابل نفوذ دشمنان بایستند و هیچ سستی از خود نشان ندهند.

اما «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید دیشب درمقابل شلیک آزمایشی موشک بالستیک نقطه‌زن عماد واکنش نشان داد. موشکی که تا آخرین لحظات پیش از اصابت به هدف، قابل هدایت است.

سخنگو گفت: «شواهدی قوی وجود دارد که این آزمایش در حکم نقض قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص برنامه موشکی ایران باشد.»

وی ادامه داد: « البته این چیز جدیدی نیست، ایران به صورت سریالی به نگرانی‌های جامعه جهانی بی‌اعتنایی می‌کند.»

جاش ارنست البته بحث موشک‌ها را از بحث هسته‌ای مجزا دانست و گفت: «این مسئله باید از توافق هسته‌ای جدا نگاه داشته شود، ایرانیان بر خلاف نقض مکرر قطعنامه‌های موشکی سازمان ملل، در دو سال اخیر در بحث هسته‌ای، به تعهدات خود عمل کرده‌اند.»

به نظر می رسد، جمهوری اسلامی با مدیریت فرمانده معظم کل قوا، مسئله ی امنیت دفاعی کشور را از موضوع برجام مجزا دانسته و بدلیل اهمیت اقتدار کشور، مولفه ی استراتژیک موشکی خود را بیشتر از گذشته گسترش داده است. دلیل این رویکردد را می توان در اظهارات مقامات نظامی کشور و شخص فرمانده معظم کل قوا یافت.

تداوم دشمنی ایران با استکبار و دولت آمریکا، هدف قرار دادن تمامیت رژیم صهیونیستی و مقابله با تهدیدات امنیتی کشور سه مورد اساسی است که براساس بیانات رهبری نباید از متن کار دستگاههای مربوطه خارج شود.

امری که به مذاق دشمن درجه اول کشور یعنی آمریکا خوش نیامده و موجب شده تا کمتر از یک روز واکنش نشان دهد. حال باید ببینیم اقدامات خصمانه ی دشمن، تقویت اقتدار دفاعی کشور را بهانه ای برای فشار و تحریم قرار خواهد داد یا نه؟!

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا