12 روز از بازداشت معلمان ایرانی گذشت/

وعده‌ و وعید‌ بی فایده دیپلمات‌‌های وزارت خارجه/دیپلماسی “لبخند” در برابر اماراتی‌ها هم جواب نگرفت

بصیر ،از حدود ۱۱ روز پیش ۹ معلم مرد ایرانی و ۱۳ معلم زن به بهانه نداشتن بطاقه‌العمل (کارت کسب وکار ) و همچنین مجوز کاری در منطقه العین که زیر نظر ابوظبی است بازداشت شده‌اند که البته معلمان زن به قرار کفالت در حال حاضر آزاد شده‌اند.

در ابتدای کار با گذشت یک هفته از این اتفاق هیچ خبری از این موضوع در رسانه های داخلی درج نشد اما در نهایت برخی از رسانه با علنی کردن دستگیری معلمان ایرانی در امارات، منجر به پاسخگویی برخی از مسئولین مربوطه شدند.

معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت امارات یک مجوز رسمی به سرپرستی مدارس ایرانی که زیر نظر سفارت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند داده است، گفت: بر اساس این مجوز ایران در این کشور می‌تواند به امر مدرسه داری و فعالیت‌های آموزشی بپردازد. با توجه به اینکه این مجوز تا پایان سال ۲۰۱۶ معتبر است شکایت اداره کار العین از این معلم‌ها بیشتر به یک بهانه تراشی شبیه است.

در حالی که مسئولین ادعا می کردند به دنبال آزادی معلمان ایرانی هستند، یکی از معلمان مدرسه ایرانی العین گفت: ۹ معلم ایرانی همچنان در زندان بزرگ العین هستند و در وضعیت بدی به سر می‌برند.
وی ادامه داد: موهای سر این معلمان را تراشیدند و هنوز هیچ خبری مبنی بر آزادی آن‌ها و حل مشکل به ما نرسیده است.
از طرف دیگر معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه از تلاش ها برای آزادی معلمان ایرانی در شهر العین ابوظبی در امارات عربی متحده خبر داد و گفت: تلاش می کنیم فردا و حداکثر بعد از تعطیلات این معلمان آزاد شوند و در درجه دوم هدف ما این است که به کار خود ادامه دهند.
آنچه که شواهد نشان می دهد دولت امارات هیچ همکاری با مسئولین ایرانی نکرده است و تا روز یکشنبه که روز برگزاری دادگاه معلمان بوده، معلمان ایرانی همچنان در زندان به سر خواهند برد.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم وعده ای برای آزادی معلمان داده و درباره آخرین وضعیت پیگیری معلمان بازداشت شده در امارات، گفت: وزارت امور خارجه این مسئله را با جدیت دنبال می‌کند. اما براساس پیگیری های خبرنگار این پایگاه حکایت از آن دارد که سرپرست مدارس ایرانی در امارات نیز  به جهت قبول مسئولیت کفالت این معلمان دستگیر و راهی زندان شده است.
از آنجایی که بازداشت سرپرست مدارس ایرانی در امارات به نوعی توهین به ایران و مسئولین کشورمان محسوب می شود، انتظار می رفت وزارت خارجه در این موضوع موثر تر برخورد کرده و بدون اتلاف وقت این موضوع را حل کند، اما گویا دیپلماسی لبخند ظریف در این موضوع هم مانند سایر موضوعات مربوط به کشور های عربی کارساز نبوده است.
از طرف دیگر یک منبع آگاه در این خصوص گفت: وظیفه اصلی رفع مشکل به صورت کلان برعهده معاون کنسولی وزارت خارجه  یعنی آقای قشقاوی است. امسال در کمیسیون کنسولی مشکلات آموزش و پرورش به عنوان یکی از مطالبات ما در روی میز بود. آقای قشقاوی درباره یک مورد از این مسائل و مشکلات فرهنگیان صحبت نکرد و مماشات و کم لطفی کردند.
این منبع آگاه خبر داد: طبق آخرین صحبت ها با وکیل ایشان قرار بوده است که سرپرست مدارس ایرانی در امارات آزاد شود تا کمی از بار فشارها کم شود. هیچ گناهی مربوط به سرپرست آموزش و پروش نیست و اصل قضیه مربوط به وزارت خارجه است. متاسفانه وزارت  آموزش و پرورش هم مقصر است.

از طرف دیگر مقامات اماراتی ادعا می‌کنند که در چند سال گذشته «تذکرات کتبی و شفاهی لازم» به سرپرست مدارس جمهوری اسلامی ایران در منطقه العین و سفارت جمهوری اسلامی برای دریافت مجوز کار معلمان ایرانی داده شده است.

آنچه که مسلم است تنها مسیر راه گشایی از این مشکل از وزارت خارجه می گذرد اما همچنان مسئولین وزارت خارجه نتوانسته اند کاری را از پیش ببرند.

در حالی که حدود ۱۲ روز از بازداشت معلمان ایرانی زمان می گذرد، امروز فانی اعلام کرد: که پیگیر امور مربوط به معلمان بوده و برای آنها وکیل گرفته شده است، اما آیا تنها گرفتن وکیل برای معلمان می تواند گره از کار آنها باز کند؟

حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت ۹ معلم بازداشت شده ایرانی در امارات گفت: وزارت خارجه پیگیر وضعیت معلمان است و با توجه به پیگیری های انجام شده می توان این قول را داد که این معلمان به زودی آزاد خواهند شد.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: سفیر کشورمان در کشور امارات ملاقات هایی را با مقامات مسئول سیاسی، قضایی و کنسولی این کشور انجام داده و آنها نیز قول داده اند که برای آزادی و استمرار کار معلمان در امارات، اقدامات لازم را انجام دهند. اما با توجه به تعطیلات ابتدای سال هجری قمری، آزادی این معلمان فعلا به تعویق افتاده است.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری  ‌با اشاره به دیپلماسی ضعیف دولت در برخورد با موضوع شهروندان بازداشت شده ایرانی توسط امارات اظهار داشت: واقع امر این است که وقتی ما در مقابل دشمن ضعف نشان می‌دهیم حتی کشوری هم مثل امارات برای ما خط و نشان می کشد و درصدد تحقیر ملت ایران برمی‌آید.

حسینیان ادامه داد: بهانه آنها این است که مدت اقامت این افراد تمام شده و ویزا نگرفته‌اند، برای برخورد با این مسئله می‌توانستند این معلمان را به فرودگاه آورده و به ایران دیپورت کنند اما اینکه آنها را بازداشت کرده و حتی قرار وثیقه را نیز نمی‌پذیرند معلوم است که قصد توهین و تحقیر ملت ایران را دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه وقتی دولتمردان ایران در مقابل کدخدا آنطور کرنش نشان می‌دهند نه تنها مشکل مردم ایران حل نمی‌شود بلکه پاسپورت ایرانی هم دیگر محترم نیست گفت: در این وضعیت قدرت‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز رابطه حسنه را زیر پا گذاشته و بی‌حیایی و پررویی را به جایی می‌رسانند که شهروندان ایرانی را بازداشت می‌کنند و دولت نیز در این زمینه تنها مماشات می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت همه توان خود را گذاشته که هرچه زودتر اجرای برجام آغاز شود و در حال حاضر اولویت آنها، پر کردن راکتور اراک است تا آزادی شهروندان توسط دولتی که گستاخانه مقابل ایران ایستاده است، از این رو این موضوع نشان دهنده ضعف و سستی دستگاه دیپلماسی ما است.

همچنین محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیپلماسی منفعلانه وزارت خارجه کشورمان در قبال بازداشت معلمان ایرانی در امارات، اظهار داشت: کشور کوچک امارات با بازداشت و تراشیدن موی سر معلمان ایرانی عملاً به جمهوری اسلامی ایران اهانت و ما را تحقیر کرده است اما با این وجود شاهد دیپلماسی قوی از سوی وزارت خارجه نیستیم و حتی وزیر خارجه هم موضع محکمی را در قبال این اقدام توهین‌آمیز امارات اتخاذ نکرده است.

وی افزود: آقای ظریف در زمان وقوع فاجعه منا، در آمریکا بود اما الآن که در ایران است، پس چرا موضع محکمی را در قبال کشور کوچکی مانند امارات نمی‌گیرد، چرا وزارت خارجه با دیپلماسی منفعلانه خود اجازه می‌دهد کشور کوچکی مانند امارات به ما اهانت کند، تا چه زمانی قرار است «دیپلماسی لبخند به دشمن» ادامه یابد؟

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس یادآور شد: دولت هر کشوری مسئول حمایت از همه شهروندان آن کشور است، ایران همه باید از همه شهروندان در اقصی‌نقاط دنیا حمایت کند و مسائل مربوط به کارهایشان را پیگیری نماید؛ این معلمان که در امارات بازداشت شدند کارمندان آموزش و پرورش بودند و عملاً برای انجام مأموریت به این کشور رفته بودند، مجوز داشتند و مثل یک دیپلمات ایرانی تلقی می‌شوند، انفعال وزارت خارجه در قبال حمایت از این دیپلمات‌ها واقعاً‌ جای سؤال دارد. 

سلیمانی تأکید کرد:‌ آقایان در تعامل بین‌المللی و داشتن حرکت قابل قبول و در شأن جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور کوچکی مانند امارات ناتوان هستند، به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان آنطور که باید متوجه مسئولیتشان در قبال ایرانیان خارج از کشور نیستند و گرفتار کارهای صرفاً سیاسی و غیرمرتبط به خودشان هستند، به نظر می‌رسد مسائل مهم اینچنینی را کلاً فراموش می‌کنند.

وی ادامه داد: بازداشت معلمان ایرانی در امارات یک ضایعه توهین‌آمیز و تحقیر علیه ملت ایران است و انتظار می‌رود نه تنها وزارت امور خارجه بلکه رئیس‌جمهور باید در این زمینه وارد میدان شود، الآن چند روز است که این معلمان بازداشت شدند و بدون هیچ دلیلی آنان را نگه داشتند، در حالی که امارات نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد و خلاف قوانین مرسوم و متداول بین‌المللی است.

نماینده تهران در مجلس همچنین تأکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به اقدام غیرقانونی کشور امارات بدهد تا این معلمان هرچه زودتر آزاد شوند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد دوستان در وزارت خارجه اصلاً وقعی به شهروندان ایرانی و حقوق آنان قائل نیستند، تصریح کرد: یکی از شعارهای آقای رئیس‌جمهور در جریان انتخابات سال ۹۲ بازگرداندن اعتبار و ارزش به پاسپورت ایرانی بود اما امروز اصلاً شاهد این ارزش و اعتبار نیستیم و حتی نهایت ضعف و ناتوانی مسئولان دولتی و وزارت امور خارجه را در قبال بازداشت معلمان وزارت آموزش و پرورش شاهدیم.

اگرچه ۱۲ روز زمان کمی برای پیگیری این مشکلات نبوده ولی مسئولین وزارت خارجه نیز در این راستا تنها با طرح صحبت هایی به دنبال فرافکنی در این موضوع بوده و هنوز نتوانسته اند کاری را از پیش ببرند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا