دلالی ۶.۳ میلیون دلاری یک معامله؛

چرخه فروش نفت خام و فرآورده‌ در شرکت دلالی «ر»

بصیر، به نقل از فارس، مدتی است، اخباری درباره فعالیت یک شرکت خصوصی که با حضور مدیران دولتی در رده‌های مختلف شرکت ملی نفت ایران مشغول دلالی نفت خام و فراورده‌های نفتی است، منتشر شده است.

اطلاعاتی که پیش از این در خبرگزاری فارس منتشر شد نشان می دهد این شرکت قانون را به اصطلاح دور زده و ضمن آنکه خریدار و فروشنده نفت خام یکی است، برای این کار حق دلالی ۰٫۵ درصدی تا سقف ۱٫۵ دلار در هر تن در نظر گرفته است.

این گزارش حاکی است شرکت ملی نفت ایران، که انحصار فروش نفت‌خام و برخی فراورده های نفتی را در اختیار دارد، پس از مذاکره با خریداران جدید و توافق در همه موارد از جمله قیمت فروش و شرایط و دوره بازپرداخت،شرکت جدیدی به نام “ن ر” به عنوان نماینده خود معرفی کرده و از مشتری می خواهد که قرارداد خرید و فروش را با آن شرکت امضا کند.

 شرکت “ن ر” خصوصی بوده و در خارج از کشور به ثبت رسیده است و هیچ ربطی به مجموعه شرکت ملی نفت ایران ندارد بلکه متعلق به تعدادی از مدیران و کارکنان شرکت ملی نفت ایران و برخی افراد در شرکت “ر” است و مشترکا توسط خود این افراد اداره می شود.

بخشی از اطلاعات خبرگزاری فارس به عنوان نمونه نشان می دهد مسئولان مربوطه در شرکت ملی نفت ایران  پس از مذاکره مستقیم و توافق با شرکت خارجی “کو هلدینگ لیمیتد” برای فروش میعانات گازی (کاندنسیت)، تحت قراردادهای مورخ ۱۶/۶/۲۰۱۵ و ۷/۶/۲۰۱۵ و ۲۰/۴/۲۰۱۵ کالا را از یکی از مخازن ذخیره سازی خود- در اختیار شرکت “ر” قرار داده تا از طریق شرکت “ن ر” به آن شرکت خارجی بفروشد.

این اطلاعات بیانگر آن است که شرکت “ر” بدون انجام هیچ گونه فعالیت بازاریابی و عملیات فیزیکی و واقعی، میعانات گازی را با ۴۰ سنت تخفیف نسبت به قیمت توافقی شرکت نفت با مشتری، از شرکت نفت دریافت و به آن شرکت خارجی می فروشد.

محاسبات خبرگزاری فارس نشان می دهد که با احتساب این رانت ۴۰ سنتی و ۵۰ سنت حق دلالی در هر بشکه برای ۴ میلیون بشکه میعانات گازی، سود خالص مشارکتی افراد فوق الذکر از محل قرارداد با این شرکت خارجی معادل ۶٫۳ میلیون دلار است.

این رقم که همه آن از جیب شرکت ملی نفت ایران به جیب مالکین شرکت خصوصی “ن ر”  سرازیر می‌شود آنقدر بزرگ و وسوسه کننده است که این افراد را تشویق نماید که همه قوانین و بخشنامه‌ها را نادیده گرفته و به فعالیت غیرقانونی و سازمان یافته خود ادامه دهند.

یافته‌های خبرگزاری فارس حکایت از این دارد که این گروه از مدیران و کارکنان مجموعه شرکت ملی نفت ایران در نظر دارند با ترفند های مختلف و وعده شرایط بهتر قراردادی، برخی از مشتریان فعلی و قبلی شرکت نفت را نیز به سمت قرارداد با شرکت “ن ر” تشویق و ترغیب کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا