شناخت حالات نفسانی در مزاج‌های ۴گانه

بصیر ،مهدی یوسفی اظهار داشت: حالات نفسانی در مزاج‌های گوناگون متفاوت است و اگر کسی غلبه اخلاط در بدنش داشته باشد ممکن است از هر مزاج یک خصوصیاتی را داشته باشد.

حالات نفسانی در افراد سرد و خشک به‌اصطلاح سوداوی‌مزاج‌ها

به‌گفته این استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد زیادی فکر و خیال, حساس بودن, سرعت فکر و دقت نشانه افراد سرد و خشک است؛ افراد سرد و خشک بیشتر به شاعری, هنرمندی و سیاستمداری گرایش دارند.

وی بیان داشت: البته باید بدانند با عدم رعایت شیوه‌های صحیح زندگی و مصرف غذاهایی که خشکی را افزایش می‌دهند مانند بادنجان, عدس, گوشت گوساله, غذاهای مانده و فست فودها دچار مشکلات روحی ــ روانی جدی می‌شوند.

حالات نفسانی در افراد سرد و تر به‌اصطلاح بلغمی‌مزاج‌ها

یوسفی گفت: افراد سرد و تر کندفهم هستند, آرام حرف می‌زنند, این افراد کم‌حافظه, پرحوصله و ترس هستند و در صورتی که غذاهای سرد و تر مانند ماست, دوغ, خیار, کاهو, سرکه و… بیش از حد و بدون مصلح مصرف کنند, سردی و تری افزایش پیدا می‌کند.

حالات نفسانی در افراد گرم و تر به‌اصطلاح دموی‌مزاج

استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: افراد گرم و تر بگوبخندند, نشاط در این افراد زیاد است و موجب نشاط دیگران می‌شوند, خوش‌اخلاق, شجاع, فرمانبردار و فراموشکارند.

حالات نفسانی در افراد گرم و خشک به‌اصطلاح صفراوی‌مزاج

استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت:  افراد گرم و خشک درک مطلب بسیار سریع است, به‌قول معروف کلاه سرشان نمی‌روند, تحریک‌پذیرند, زود عصبانی می‌شوند و دلشوره و اضطراب دارند.

وی افزود: مصرف بیش از حد ادویه‌هایی مانند فلفل, دارچین, زنجبیل و … موجب افزایش خلط صفرا شده و تحریک پذیری و عصبانیت افراد صفراوی را زیاد می‌کند.

مشرق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا