با انتشار یادداشتی در «العربیه انگلیسی»

کری: با اعمال مجدد تحریم‌ها و اگر لازم بود با ابزارهای دیگر، مانع تقلب ایران خواهیم شد

بصیر، وزیر خارجه آمریکا با انتشار یادداشتی در العربیه به تشریح سیاست خارجی این کشور در جهان پرداخت.

«جان کری» در یادداشت مفصل خود در العربیه انگلیسی به مسائل گوناگون سیاست خارجی آمریکا پرداخت.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از این یادداشت با اشاره به «برجام» نوشت: «کشورهای بزرگ تحت رهبری آمریکا به یک توافق تاریخی برای ممانعت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای رسیدند».

وی افزود: :«بر اساس این توافق همه مسیرهای احتمالی ایران برای نیل به بمب مسدود خواهد شد و به خاطر مکانیسمهای راستی‌آزمایی و نظارت بی سابقه‌ای که بخشی از این توافق است، ما خواهیم دانست که آیا ایران برای تقلب تلاش می‌کند یا نه و ما آنها را با اعمال مجدد تحریمها و اگر لازم بود از طریق دیگر ابزارها متوقف خواهیم کرد. در نتیجه ایران دلایلی برای متعهد ماندن به تعهداتش دارد».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «این توافق(برجام) در نتیجه سالهای دیپلماسی سخت در طی دو دوره ریاست جمهوری حاصل شد. ما تحریم‌ها را(علیه ایران) آغاز کردیم اما تحریم‌ها ابزار بودند و نه هدف. فقط مذاکرات مستقیم تحت حمایت مجموعه گسترده‌ای از شرکا از قبیل روسیه، چین و رهبران اروپا می‌توانست مقامات ارشد ایران را برای پذیرش محدودیتهای شدید بر برنامه هسته‌ای اقناع کنند».

جان کری ادامه داد: «ما اکنون به سمت مرحله اجرا در حرکت هستیم و این موضوع حیاتی است که ما هشیاری، یگانگی در موضع و رویکرد و هدف مشترکمان را حفظ کنیم. خاورمیانه همچنان یک منطقه به شدت پر دردسر باقی می‌ماند اما در صورتی که ایران سلاح هسته‌ای می‌داشت و یا به داشتن آن نزدیک می‌بود، همه مشکلات منطقه بدتر می‌‌شد. توافق ایران بهترین راه برای اطمینان از این موضوع است که چنین احتمالی اکنون و برای همیشه مسدود می‌شود و همه کشورهای منطقه از جمله کتحدان کلیدی ما به خاطر این توافق امن‌تر شدند».

وزیر خارجه دولت اوباما درباره داعش اینطور نوشت: «داعش محکوم به شکست است اما توانایی رنج و آزار دادن شدید را دارد که باید با ان برخورد شود. طی ۱۴ ماه گذشته حملات هوایی ۶۵ کشور عضو ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا داعش را مجبور به تغییر عملیات نظامی کرده است و ائتلاف به حملات خود به داعش در عراق و سوریه ادامه می‌دهد».

وی افزود: «در سوریه ما می‌بینیم که فرصت افزایش فشار بر داعش وجود دارد به ویژه اگر روسیه تعهد خود را برای کمک نشان دهد اما واقعیت آن است که تا زمانی که پایان درگیری وجود نداشته باشد، برای بحران پناهجویان هم پایانی وجود نخواهد داشت و این هدف ما بوده و خواهد بود».

کری در ادامه ادعا کرد: برای یافتن راهی جهت خروج از این درگیری ما باید همه با استبداد و تروریسم مبارزه کنیم و راه انجام این کار،‌ فرایند دیپلماتیکی است که به همه سوری‌ها امید دهد سوری‌هایی که خواهان به حاشیه راندن تروریستها و استقرار حکومتی هستند که قادر به ایجاد وحدت و رهبری بر کل کشور است».

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا