مردم سالاری سرکاری در انتخابات آمریکا‎ !

بصیر، این روزها با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه این کشور هم حسابی داغ شده است و برخی از کاندیداها به منظور جمع آوری آرا و جلب نظر مردم آمریکا بعضا مطالبی عنوان می کنند که قبل از اینکه عملی شود در نطفه خفه می شود.

اما این پایان کار نیست و رویای رسیدن به پست ریاست جمهوری میان جمهوری خواهان و دموکرات ها در آمریکا تنها به عنوان کردن مطالب عجیب ختم نمی شود چرا که آنها در مناظره ها و یا نشست های مختلف، دست به حرکات عجیب و مضحک هم می زنند.

اما تجربه و سابقه مدیریت کشور ایالت متحده آمریکا که بزرگترین صادراتش سلاح است، نشان داده، که این کشور اگر چه در ظاهر به صورت دموکراسی اداره می شود اما در عمل به صورت محدود به دو حزب دموکرات و جمهوری خواه و با مدیریت اعضا یکی از این دو حزب اداره می شود و در دوره های مختلف ریاست جمهوری یکی از اعضا این دو حزب حاکم بر کشور آمریکا شده اند.

حکام آمریکایی همواره در سیاست داخلی کشورهای مختلف از جمله ایران دخالت کرده و نسبت به سیستم تایید صلاحیت سیاستمداران برای کاندیداتوری ریاست جمهوری کشور اعتراض می کنند که چرا همه افراد حق کاندیداتوری ندارند. این در حالی است که در همین کشور عملا تنها اعضا دو حزب آن هم به صورت نظارت شده و محدود قادر به کاندیداتوری هستند و بعد از انتخابات هم  شخص برگزیده باید بر اساس خط مشی سنای آمریکا حرکت کند و عملا نمی تواند در خارج از حیطه سنا حرکت کند.

اما در ایام تبلیغات انتخابات نفرات همین دو حزب با بازار گرمی سخنانی را مطرح می کنند که عملا علاوه بر یک شهروند آمریکایی، حتی شهروندان دیگر کشورها هم متوجه می شوند که این سخنان و شعارها با توجه به سیستم حاکم بر آمریکا هیچ زمانی رنگ و بوی واقعیت به خود نمی گیرد.

مطالبی که رنگ و بوی واقعیت دارد و اتفاقا با توجه به لبریز شدن صبر برخی از مردم آمریکا مورد توجه آنها قرار می گیرد اما افسوس که خوی دیکتاتور مآبانه ایالت متحده آمریکا و روحیه خشن آن اجازه جاری شدن این واقعیت را نمی دهد.

در همین راستا، “دانلد ترامپ” کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا اخیرا گفته است: آمریکا نیاز دارد به جای “ملت سازی” در خارج ، بر حل مشکلات خودش تمرکز کند.

ترامپ این نظر را در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه گاردین چاپ لندن، که در آن به تشریح برنامه های خود در مسائل داخلی و بین المللی پرداخت، ابراز کرد.

“او استفاده از نیروی نظامی برای پیشبرد دموکراسی در خارج را زیر سئوال کشیده و حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را محکوم کرده است. با این حال، در مصاحبه اخیر گفت علیرغم تردیدهادر مورد مداخله نظامی “مواردی هست که می بینید آنچه می گذرد، و قساوت هایی که صورت می گیرد، وحشتناک است… داعش یکی از آنها است.”

سخنان این کاندیدای جمهوری خواه اگر چه در ظاهر به مذاق برخی از مردم ضد جنگ آمریکا خوش می آید، اما تجربه ثابت کرده است که این مطالب پر زرق و برق تنها در ایام انتخابات و برای بازار گرمی و به منظور سو استفاده از احساسات ضد جنگ و خشونت مردم آمریکا استفاده می شود و تجربه ثابت کرده است که سیستم حکومتی آمریکا چنین کاندیدای مدعی را به منظور ریاست جمهوری نمی پذیرد و اگر هم بپذیرد در آغاز ریاست جمهوری اجازه اجرای چنین سیاستی را به وی نمی دهد.مساله ای که مردم آمریکا هم با پشت سر گذاشتن چندین دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به این حقیقت دست یافته اند.

از طرفی دیگر روحیه جنگ ستیزی و دوری از آدمکشی و یا تحریک کشورهای دیگر توسط آمریکا در هر صورت باید از این کشور دور شود، مسئله ای که قطعا اکثر مردم این کشور خواهان آن هستند اما سیستم به ظاهر دموکرات آمریکا با توجه به قدرت صادر کردن سلاح این موضوع را نمی طلبد.اما در هر صورت نباید این مطالبه توسط مردم جنگ ستیز این کشور و کشورهای ضد استکباری قطع شود چرا که امید در جوامع سر منشاء رسیدن به یک زندگی خوب اجتماعی و به دور از جنگ و خونریزی و نسل کشی است.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا