مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت:

ماجرای قراردادهای “محرمانه”وزارت نفت/باید دلیل تغییر قراردادهای نفتی مشخص شود

بصیر، محمدعلی خطیبی، مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت و تحلیلگر بازار نفت در خصوص مطرح شدن قید محرمانه برای قراردادهای نفتی اظهار داشت: وزارت نفت باید قبل از محرمانه کردن این قراردادهای نفتی، محرم و نامحرم را مشخص کند که اگر قراردادی را با یک طرف خارجی می بندیم و طرف خارجی را محرم می دانیم، طرف های داخلی نیز باید محرم به حساب بیایند.

وی در ادامه افزود: در برخی موارد قراردادهایی بسته می شود که طرف مقابل راضی نیست این قرارداد علنی شود، که در این خصوص از نظر اخلاقی هم درست نیست این قرار داد را رسانه ای کنیم، اما اگر طرف مقابل هم با قرارداد مشکل نداشته باشد، باید حداقل لایه هایی از نظام در جریان این قرارداد قرار بگیرند.

خطیبی گفت: نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون انرژی و برخی از مقامات مربوطه سه قوا محرم نظام بوده و باید در هر شرایطی در جریان قراردادهای نفتی کشور قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه باید علت این موضوع از سوی مسئولین مشخص شود تصریح کرد: استدلالی که مسئولین نفتی برای محرمانه تلقی کردن قراردادهای نفتی می آورند باید برای همه روشن شود؛ از آنجایی که این قرادادها در یک سمینار خارجی و یک سمینار داخلی مورد بررسی قرار می گیرند، در نهایت قسمت هایی از آن برای همه افشا خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: چهار چوب این قراردادهای نفتی در این دو سمینار ارائه می شود و هرکس که در این دو سمینار حضور داشته باشد، اعم از اینکه بخواهد با ایران قرارداد ببندد یا خیر، قطعاً به چهارچوب هایی از آن دست پیدا می کند.

تحلیلگر بازار نفت اظهارداشت: قراردادی که در دو سمینار ارائه می شود ، طبیعتاً نمی توان خیلی آن را محدود کرد و جلوی انتشار آن را گرفت؛ ممکن است جزئیات این قرارداد از سوی طرف خارجی منتشر شود و رسانه های داخلی به آنها استناد کنند که این اصلا درست نیست.

خطیبی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که بررسی این قرارداد در سمینارهای داخلی و خارجی قبل از اظهار نظر کارشناسان داخلی چه آسیب هایی دارد اظهار داشت: در صورتی که این قرارداد در اختیار نمایندگان و کارشناسان قرار داده نشده باشد و از طرفی در سمینارها رونمایی شود در حقیقت وزارت نفت کسی به جز شرکت کنندگان در سمینار را محرم ندانسته است.

وی با توجه به مشکلاتی که ممکن است در آینده برای این قرار داد به وجود بیاید گفت: لازم است قبل از ارائه قرارداد در سمینارهای داخلی و خارجی این قرارداد در اختیار مجلس، قوه قضائیه و برخی از کارشناسان جهت بررسی قرار بگیرد.

تحلیلگر بازار نفت افزود: اینکه گفته می شود برخی از کارشناسان از محتوای این قراردادها خبر دارند، منطقی نیست، چرا که قطعاً این کارشناسان به صورت گزینشی انتخاب شده اند.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: اگر در این قرارداد ها نکات قابل توجه به ویژه منافع ملی ما در نظر گرفته شده باشد دیگر دلیلی بر مخفی ماندن این قراردادها وجود ندارد و هرچند مخالف ارائه جزئیات آنها هستم، اما باید کلیات این قراردادها محرمانه نباشد.

خطیبی تأکید کرد: طبیعتاً باید در این قراردادها بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که منافع ملی ما در قراردادهای قبل بیشتر تأمین می شده است و یا این قرارداد جدید و باید اعلام شود که در قراردادهای قبلی چه مشکلاتی وجود داشته که تغییر کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: اگر چهارچوب های قراردادها تغییر می کند باید روشن شود که دلیل این تغییر چه بوده و قراردادهای قبلی چه مشکلاتی داشتند که دولت آنها را تغییر داده است و این کلیات نیازی به محرمانه بودن ندارد و به سوالاتی که در افکار عمومی وجود دارد پاسخ داده می‌شود.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا