بررسی محتوایی روزنامه های چهار شنبه:

فرش قرمز روزنامه های اصلاح طلب برای کانادا/ چرا همیشه مردم کوتاه بیایند/ بسته خروج از رکود ، حرکت از چاله به چاه!

بصیر، روزنامه های صبح کشور در تحلیل های خود به موضوع اظهارات سخیف وزیرخارجه ایران و همچنین عدم موضع گیری دستگاه دیپلماسی کشور در قبال آن اشاره کرده اند.

 چرا همیشه مردم کوتاه بیایند/ سید حسن خمینی: ان شاء الله در وقت مناسب در مورد حضور در انتخابات خبرگان تصمیم می‌گیرم/ دگردیسی اتاوا به نفع تهران؟

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد در گزارشی با عنوان ” چرا همیشه مردم کوتاه بیایند”، به این موضوع پرداخته چرا برای خروج از رکود، تولیدکنندگان از خود مایه نمی گذارند و با دادن تخفیف های ویژه، بازار را تکان نمی دهند: دولت با ارائه بسته جدید خروج از رکود برای تحریک بخش تقاضا در اقتصاد دست به کار شده است. همانگونه که مسئولان و کارشناسان عنوان کرده اند مشکل امروز اقتصاد که شاید یکی از مهمترین دلایل رکود باشد عدم تمایل به خرید کالاهاست. در چندماه اخیر بخش زیادی از مردم به امید ارزان تر شدن کالاها پس از لغو تحریم‌ها خرید خود را به تعویق انداختند و نتیجه این وضعیت به گونه ای شد که به قول مدیرعامل بزرگترین بانک کشور در حال حاضر حدود ۹هزار میلیارد تومان کالای دپو شده در انبارها وجود دارد.اکنون دولت برای کمک به تولید کنندگان و تحریک بخش تقاضا قصد دارد تا با اجرای بسته جدید خود مردم را به خرید تشویق کند و در این خصوص، وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودروهای داخلی و نیز کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای خرید کالاها در نظر گرفته است. اما در این میان چند سوال اساسی وجود دارد. آیا این وام‌ها برای تحریک بخش تقاضا کافی است؟ آیا خود تولیدکنندگان نباید برای تشویق مردم به خرید، قیمت‌های محصولاتشان را کاهش داده و تخفیفاتی برای خریداران در نظر بگیرند؟ این در حالی است که برخی تولیدکنندگان نظیر خودروسازان نه تنها قیمت محصولاتشان را کاهش ندادند بلکه افزایش قیمت نیز داشته اند. به نظر می رسد در این خصوص این پرسش مطرح است که چرا برای خروج از رکود و رونق گرفتن اقتصاد کشور فقط باید مردم کوتاه بیایند و تولید کنندگان از جمله خودروسازان حاضر نیستند کمی از موضع خود عقب‌نشینی کنند؟

در ادامه این گزارش تجربه برخی از کشورها را بررسی کرده است: بررسی‌های خبرنگار آفتاب یزد نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها راه‌اندازی کارت‌های اعتباری یکی از مهمترین راه‌های تشویق مردم به خرید است. روال کار هم به این صورت است که آنها به مردم اعتبار خرید می‌دهند تا مردم پول خرید کالاهایشان را بعدا پرداخت کنند اما در کشور ما برخلاف آن چیزی است که در سایر کشورها دیده می‌شود یعنی در قبال سپرده‌گذاری است که کارت‌های اعتباری داده می‌شود.تجربه کارت‌های اعتباری در کشورهای اروپایی، آمریکایی حتی آسیایی نتیجه بخش بوده است. نکته دیگر این است که در اغلب کشورهای دنیا تورم ابتدا با اجرای سیاست‌های پولی کنترل شده، ولی برای تک‌رقمی شدن نرخ تورم و حفظ آن در همان سطح اصلاحات زیرساختی اقتصادی، افزایش تعامل با اقتصاد‌های خارجی، کاهش سطح حمایت بیش از از حد از اقتصاد و صنعت داخلی و ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد به کار گرفته شد. برطرف کردن این نوع تورم فرآیندی زمان‌بر است؛ همان‌طور که ترکیه در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۲ میلادی درگیر برطرف کردن تورم ناشی از بحران طرف تقاضا بود و توانست تورم را از بالغ بر ۷۰ درصد به حدود ۱۸ درصد برساند و طی دهه بعد یعنی از سال ۲۰۰۳ میلادی تا ۲۰۱۳ میلادی هم طول کشید تا تورم را به کمتر از ۱۰درصد برساند و در همین سطح حفظ کند. البته ترکیه علاوه بر اجرای این سیاست‌ها اقدام به حذف صفر از پول ملی هم کرد و از ابزار خروج دولت از فعالیت‌های اقتصادی و توسعه بخش خصوصی هم بهره گرفت که هر دو سبب شد تا اقتصاد بتواند رشد بیشتری را تجربه کند.

سید حسن خمینی در مجلسی گفته :ان شاء الله در وقت مناسب در مورد حضور در انتخابات خبرگان تصمیم می‌گیرم. این اظهارنظر با استقبال تمامی روزنامه های اصلاح طلب روبه رو شده: یادگار امام روز گذشته در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب استان بوشهر اظهارنظر در مورد شرکت در انتخابات خبرگان را به «وقت مناسب» موکول کرد.حاج سید حسن خمینی در شرایطی این موضوع را مطرح نموده است که از چندی پیش سیل دعوت‌ها از وی برای حضور در انتخابات خبرگان آغاز گردیده است. از جمله چهره‌های مشهوری که خواستار حضور نوه گرانقدر امام در انتخابات خبرگان شده بود آیت الله هاشمی است. این دعوت واکنش تلویحی یادگار امام (ره) را به دنبال داشت که گفت «شانه خالی نخواهم کرد». حال دیروز حاج سید حسن خمینی مجددا در برابر اصرار‌های حضار به موضوع می‌پردازد و این بار می‌گوید « ان شاء الله در وقت مناسب در مورد حضور در انتخابات خبرگان تصمیم می‌گیرم.»نکته بارز و جالب توجه در اظهارات نوه امام رد نکردن موضوع کاندیداتوری است.یعنی اگرچه وی تایید ننموده که در انتخابات حضور می‌یابد اما در عین حال این حضور را هم منتفی نکرده است.از همین رو هواداران حضور انتخاباتی نوه امام می‌توانند امیدوار باقی بمانند. اما یادگار امام در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت شجاعت در حرکت‌های اجتماعی گفت: شجاعت بدون عقلانیت و تدبیر ممکن است به یک رفتار احمقانه بینجامد و تبدیل به حرکتی داعش وار شود؛ گرچه عاملان اینگونه رفتار‌ها خیال کنند کار درستی انجام می‌دهند. سید حسن خمینی سپس به یکی از نامه‌های عرفانی امام راحل به مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی درخصوص بی‌اهمیت بودن فراز و نشیب‌های دنیا نزد مومنان و عرفا گفت: ایشان در یکی از این نامه‌ها می‌گویند «در آن روزهایی که در زمان رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه‌ها در تب و تاب به سر می‌بردند – که خداوند رحمان نیاورد چنین روزهایی برای حوزه‌های دینی – شیخ نسبتاً وارسته‌ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را خالی می‌خورد، دیدم که گفت: به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب هم خدا بزرگ است. پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می‌دهم، باور کن. ولی هیهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام‌های ابلیس و نفس خبیث». (صحیفه امام، ج۱۸، ص۵۱۱)

“دگردیسی اتاوا به نفع تهران؟”عنوان گزارشی است که به پیروزی حزب لیبرال در کانادا پرداخته است که می تواند باعث بهبود روابط کانادا و ایران شود: ظاهر آراسته، روی گشاده، لبخند ی بر لب و البته سیمایی پرنشاط، همه باعث شده اند تا سن و سالش حتی از یک مرد ۴۳ ساله هم کمتر به چشم بیاید. او را که زمانی به خاطر پدرحکمرانش می‌شناختند حالا به خاطر خودش خواهند شناخت. چون او از امروز دومین نخست وزیرکم سن و سال تاریخ کانادا لقب گرفته است. اکنون باید نام “جاستین ترودو” ی پیروز را به جای “استفان هارپر” بازنده، به خاطر بسپاریم.”ترودو” به همراه یارانش به یک موفقیت بزرگ دست یافته و لیبرال‌ها را بر سر زبان‌ها انداخته، اما به جایش اکنون محافظه کاران باید بعد از ۱۰سال بر سر قدرت بودن، شکست را بپذیرند و دل به سال‌های آینده خوش کنند. لیبرال‌ها که در پارلمان قبل تنها دارای ۳۶ کرسی بودند و حزب رقیب محافظه کارشان با ۱۵۹ کرسی، قدرت بلامنازع مجلس عوام این کشور به شمار می‌رفت، اینبار گام بزرگی برداشته اند و یک دگردیسی تاریخی را در پارلمان کانادا رقم زدند. آنها در تازه‌ترین انتخابات این کشوردر حالی ۱۹۱کرسی از ۳۳۸ کرسی پارلمان را از آن خود کردند که محافظه‌کاران تنها به تصاحب ۹۹ سهم از مجلس بسنده کردند و این یعنی خداحافظ ” استفان هارپر”نخست وزیر محافظه‌کار همیشه مخالف ایران! و سلام ” ترودوی” لیبرال مشتاق به تعامل. انتخابات اخیر کانادا به غیر از پیروزی ” ترودو ” بر “هارپر”، دستاوردهای دیگری هم داشت، مثل راهیابی دو ایرانی یعنی “علی احساسی” و ” مجید جوهری” به پارلمان این کشور. دو چهره‌ای که البته در مبارزه‌های انتخاباتی اشان مدام از روابط دو جانبه بین ایران و کانادا سخن می‌گفتند وحتی به بازگشایی دوباره سفارت‌های این دو کشور اشاره داشتند. ازسویی دیگر باید بگوییم نتایج انتخابات کانادا، تنها یک پیروزی برای این کشور به شمار نمی‌رود بلکه یک اتفاق خوب برای ایران هم هست. به ویژه در زمانی که در پیاده‌روی این روزهای کشورهای مختلف به ایران، جای کانادا خالی است؟

بسته خروج از رکود ، حرکت از چاله به چاه!/ هراس غرب از توافق امنیتی ایران و روسیه

روزنامه کیهان در گزارشی مستند با عنوان “بسته خروج از رکود ، حرکت از چاله به چاه!”، به آسیب شناسی طرح دولت برای خروج از رکود پرداخته: کارشناسان اقتصادی معتقدند ارائه بسته خروج از رکود توسط دولت روحانی با ادعاهای پیشین مقامات این دولت درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای تناقض دارد.مقامات دولت روحانی طی ۲ سال اخیر به طور مکرر عنوان می‌کردند در صورت توافق هسته‌ای گشایش اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود و با رفع تحریم‌ها رونق به صنعت بازمی‌گردد اما حالا که توافق کذایی به مرحله اجرایی رسیده و اصطلاحا برجام به فرجام رسیده است آقایان دولتی بدون اشاره به گفته‌های قبلی خویش بسته خروج از رکود ارائه می‌کنند. نکته دیگری که از نظر کارشناسان اقتصادی درباره این بسته مطرح است اینکه مگر رئيس‌جمهور شهریور ماه سال گذشته خبر از خروج از رکود و فرا رسیدن دوره رونق را نداده بود پس چرا مهر ماه امسال مجددا مقامات دولت فعلی از بسته خروج از رکود رونمایی می‌کنند.حیدر مستخدمین حسینی از اقتصاددانان اصلاح‌طلب در این باره با انتقاد از ادعای عبور از رکود توسط دولتمردان گفت: دولتمردان ادعا می‌کنند که از رکود عبور کرده و وارد دوره رونق شده‌ایم. در حالی که حتی کلنگ‌زنی کم شده و پروژه‌های سرمایه‌گذاری آماده‌ای وجود ندارد که بخواهند کلنگ آن را بزنند یعنی در واقع جلوی آن گرفته شده است، بنابراین کاهش بودجه عمرانی نشانه تعمیق رکود است. معاون وزیر اسبق اقتصاد در گفت‌وگو با نسیم بیان کرد: هزینه‌های دولت نسبت به سال‌های گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه بیشتر هم شده است بنابراین اولین ارقامی که وارد خزانه می‌شود صرف هزینه‌های دولت مانند حقوق و دستمزد می‌شود، بنابراین چیزی باقی نمانده که دولت به‌عنوان بودجه عمرانی تخصیص دهد. مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: من یکی از کارشناسانی بودم که نسبت به سیاست دولت که فقط شاخص تورم را مورد توجه قرار داد، انتقاد داشتم، زیرا دولتمردان رکود را رها کردند. نشانه رکود این است که سطح فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کاهش پیدا کرده و بودجه عمرانی کمتری هم تخصیص داده می‌شود.

“هراس غرب از توافق امنیتی ایران و روسیه”، عنوان یادداشت روز کیهان است: همکاری راهبردی ایران و روسیه در پرونده «مقابله با تروریزم»، غرب و رژیم‌ها و نیروهای وابسته به آن را بشدت نگران کرد و به موضعگیری شدید وادار نمود اما سوال اساسی این است که چه چیزی از این «همکاری مشترک» باعث عصبانیت و نگرانی آنان شده است؛ اصل مبارزه با تروریزم حداقل در صورت قضیه با غرب و اصول اعلامی آن منافات ندارد بنابراین قاعدتا مبارزه با تروریزم نباید سبب نگرانی غرب شده باشد کما اینکه ورود ایران به این مبارزه در جریان آزادسازی ۴ استان عراق از سیطره داعش باعث نگرانی غرب نشد. آنان حتی در شکل ظاهر، نقش ایران را در مبارزه با تروریزم داعش ستودند و یکی از مقامات آمریکایی گفت؛ «ظرفیت ایران برای رهبری مهار داعش بالاست و هیچ کشور دیگری در منطقه قادر به ایفای این نقش نیست.» نگرانی آمریکا، اروپا و رژیم‌های وابسته منطقه از همکاری ایران و روسیه در پرونده امنیتی سوریه به تلاش دو کشور برای تثبیت دولت اسد هم برنمی‌گردد. اگرچه غرب و رژیم‌های وابسته به آن از ادامه حضور بشاراسد در قدرت ناخرسندند و برای حذف او همه تلاش خود را کرده و راههای قانونی و غیرقانونی را طی نموده‌اند اما همکاری ایران و روسیه در امور مربوط به دولت سوریه تازگی ندارد تا موجب نگرانی جدید باشد. نگرانی جبهه غرب در تجزیه و تحلیل دلایل و نتایج همکاری ایران و روسیه در یک پرونده امنیتی منطقه این است که تهران و مسکو در حال تمرین یک همکاری راهبردی هستند که می‌تواند به تشکیل یک جبهه منسجم و کارآمد در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شود و بطور جدی روی بسیاری از پرونده‌های مهم اثر بگذارد. غرب بخوبی می‌داند که هر دو کشور ایران و روسیه دارای «پیرامون» موثر هستند. روسیه در حوزه سیاست خارجی در نقطه راهبردی تعداد قابل توجهی از کشورها در آسیای میانه، قفقاز و شرق آسیا قراردارد و ایران نیز در نقطه راهبردی تعداد قابل توجهی از دولت‌ها، جنبش‌ها و ملت‌های مخالف غرب نشسته است. این دو قدرت وقتی بهم می‌رسند و روی اصولی به توافق می‌رسند قادر خواهند بود بسیاری از روندها و رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهند این در حالی است که دلایل زیادی وجود دارد که احتمال پیوستن کشور چین به این جبهه را قوت می‌بخشد.

آخرین تیر خشاب دلواپسی/ مجلس آینده مجلس عقلاست/ فراسویِ تصویب برجام

روزنامه اصلاح طلب ابتکار در یادداشتی با عنوان “آخرین تیر خشاب دلواپسی”، به تلاش کسانی که دلواپس می خواند برای به حاشیه بردن برجام پرداخته است: مذاکرات و توافق هسته‌ای، اگر چه تنها نقطه هجمه دلواپسان به دولت یازدهم نبود، اما می‌توان گفت که مهم‌ترین محوری بود که منتقدان دولت از آن برای مقابله با دولت استفاده می‌کردند. حال در شرایطی که به نظر می‌رسد برجام از پیچ و تاب گذرهای قانون و ابلاغ گذشته و به مرحله اجرا رسیده است، این عده هنوز از آن دل نمی‌کنند.آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته تهران توصیه کرد که «باید برجام را تمام شده تلقی کنیم و بدانیم که اگر خیر یا شر، کم یا زیاد و خوب یا بد بوده است دیگر باید آن را تمام شده تلقی کنیم و پیگیر حقوق‌مان در برجام باشیم». با این حال به نظر می‌رسد که برخی مایل نیستند که به این توصیه عمل کنند. یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی هم که در این زمینه در پیش گرفته شده است، مورد هدف قرار دادن چهره‌های موثر در روز تصویب برجام در مجلس – از جمله علی لاریجانی و علی‌اکبر صالحی – است. دلواپسان محور انتقادهای خود را بر این قرار داده‌اند که چرا مجلس تنها در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرده است. به نظر می‌رسد که توضیحات علی لاریجانی درباره این که بررسی برجام پیش از این انجام شده و تصویب قرار نیست زمان زیادی طول بکشد یا این که پرونده هسته‌ای، پرونده رهبری است و در سطوح عالی نظام تصمیم‌گیری شده است، به چشم آن‌ها نمی‌آید. در آخرین این واکنش‌ها، علیرضا زاکانی که خود ریاست کمیسیون ویژه برجام – با آن روند و در نهایت گزارش حاشیه‌ساز – را بر عهده داشته است، نشان داد. وی در نشست بررسی پشت پرده برجام که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، درباره سخنان رئیس مجلس گفته است: اینکه می‌گویند پرونده مذاکرات، پرونده رهبری است حرف نادرستی است، مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند در جزییات دخالت نمی‌کنند، مسئولیت پرونده هسته‌ای به گردن لاریجانی و روحانی است. زاکانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر واقعیت جلسه‌ آقایان لاریجانی، شمخانی و حجازی پیرامون تایید طرح مجلس برای برجام، ادعا کرده است: برگزاری چنین جلسه‌ای دروغ است، اصلاً چنین جلسه‌ای تشکیل نشده است.

در ادامه می خوانیم: جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد که سابقه درگیری لفظی با محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی را دارد نیز در نشستی با عنوان «در مجلس چه گذشت؟ و خط نفوذ کجاست؟» ادعا کرد که متن پیامک‌هایی که برای موافقان برجام ارسال شده و آن‌ها را از رای دادن به این طرح منع کرده است، حرف‌های خانواده یکی از شهدای هسته‌ای بوده است. این نماینده دلواپس با انتقاد از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادعا کرد: کسانی که مذاکره می‌کردند گفتار درمانی را محور کار خود قرار داده بودند و محتوای گفتار درمانی کوچک‌نمایی چیزهای خیلی بزرگ و بزرگ‌نمایی چیزهای خیلی کوچک بود اما قطعنامه جدید تهدید نظامی را قانونی کرده است. و مذاکره‌کنندگان قطعنامه جدید را که یک خطر بزرگ است به عنوان یک دستاورد بزرگ معرفی می‌کنند. وی همچنین در ادامه با متهم کردن رئیس مجلس مدعی شد: من از نزدیک شاهد مدیریت آقای لاریجانی در قضیه برجام بودم و او با تمام وجود مایه گذاشت تا رسید به چیزی که یک لکه ننگی در قانون گذاری جمهوری اسلامی شد. حمید رسایی نیز این هفته در اینستاگرام خود در واکنش به تصویب برجام نوشت: ۲۷ تیرماه ۶۷ جام زهر را که دست امام دادند من یک بسیجی بودم و رسته رزمی‌ام اطلاعات عملیات…آن روز، ابزار رسانه‌ای امروز نبود تا برای همیشه تصویر و سخنان کسانی که این جام را تعارف کرده‌اند به حافظه تاریخ بسپاریم، خدا رو شکر امروز آنقدر ابزار رسانه‌ای در اختیار مردم هست که لازم نباشد ۲۰ سال دیگر درباره تعارف کنندگان جام زهر امروز دنبال اسناد بگردیم. به گندم ری نمی‌رسید..

“مجلس آینده مجلس عقلاست”، عنوان مصاحبه ابتکار با جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران و فعال اصلاح طلب است: اساسا اصلاح‌طلبان باید به اصل موضوع انتخابات توجه داشته باشند و خودشان را درگیر گذرگاه‌های تنگ، تاریک و حاشیه‌ای نکنند؛ چرا که اگر اصلاح‌طلبان از حالا به قضیه رد صلاحیت‌ها معطوف شوند، نمی‌توانند به آینده امیدی داشته باشند. به نظر من امید به آینده، اصلاح‌طلبان را به سمت تعالی پیش خواهد برد زیرا اصلاح‌طلبان باید از تجارب گذشته خودشان درس گرفته باشند و نباید امید به آینده را از دست بدهند…اگر اصلاح‌طلبان از دو دستگی‌ و خود خواهی دوری کنند طبیعی است که این انسجام به آن‌ها کمک می‌کند تا در مقابل رقیبان از کارکرد مناسبی برخوردار باشند و مطمئنا با کمترین هزینه به اهداف خودشان دست پیدا کنند..این مهم نیست که حسن روحانی اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشد بلکه مهم این است فردی که انتخاب و رئیس‌جمهوری شده دیدگاه‌ها و منافع اصلاح‌طلبان را پوشش می‌دهد. به نظر اگر فردی اصولگرا اما توسعه‌گرا باشد و مسیری که اصلاح‌طلبان مد نظر دارند دنبال کند و وارد مجلس شود هیچ مشکلی وجود ندارد. به نظر من اگر هر دو جناح سیاسی بتوانند کاری انجام دهند تا از ورود افراد رادیکال، افراطی و تندرو و ضد توسعه به مجلس جلوگیری کنند، خدمت بسیار بزرگی به مردم و کشور کرده‌اند. ممکن است رئیس‌جمهوری قبل از انتخابات سال ۹۲ اصلاح‌طلب نبوده اما فرایند عمل و رفتار وی اصلاح‌طلبی بوده است؛ به این معنا که او شعارهایی را بیان می‌کرد که مد نظر اصلاح‌طلبان بوده و از همه مهمتر اشخاص اصلاح‌طلب از وی حمایت می‌کردند. در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند روحانی را اصلاح‌طلب نداند چرا که رفتار و گام‌هایی که او بر می‌دارد اصلاح‌طلبانه است و نباید فراموش کرد که اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان در یک مسیر حرکت می‌کنند…من شرایط را برای اصلاح‌طلبان مناسب می‌بینم و مهمتر از هر چیز ملت ایران متوجه شده‌اند که اگر در صحنه حضور نداشته باشند دچار آسیب‌های جدی می‌شوند چرا که از گذشته درس گرفته و می‌دانند که اگر در انتخابات مشارکت حداکثری از خود نشان ندهند چه شرایط بدی را مجدد تجربه خواهند کرد. آرای خاموش به آن معنا نیست که اصلاح‌طلبان رای نداشته باشند. قبول دارم فشارهای سیاسی و امنیتی دولت‌های نهم و دهم باعث شد تا مردم حس مشارکت حداکثری را از دست بدهند چرا که امنیت سیاسی را در کشور احساس نمی‌کردند. در نتیجه این عوامل باعث شد تا اصلاح‌طلبان با رای‌های خاموش و خاکستری مواجه شوند. خوشبختانه با تدابیر مهم رهبر معظم انقلاب و دیگر نهادهای تاثیرگذار شرایط به گونه‌ای شده تا مردم احساس مسئولیت بیشتری برای مشارکت حداکثری در عرصه‌های مختلف سیاسی از جمله انتخابات داشته باشند.

ابتکار در یادداشتی با عنوان “فراسویِ تصویب برجام” به بررسی تحلیلی منطق دیپلماسی دولت در مذاکرات پرداخته:  گذر از معنا به قاعده؛ یکی از مشخصه های سیاست خارجه این دولت، گذر از سیاست بر اساس معنا، به سیاست با نظر به منطق Game است. در سیاست اول، فرقی میان صحن عمومی سازمان ملل و مذاکرات پشت درهای بسته نیست.ادبیاتی که در سخنرانی در جمع هواداران در روز انتخابات بکار می برند، با همان در مذاکرات شرکت کنند. دیپلماسی، منحصر به دیپلماسی عمومی می شود. دیپلماسی عمومی، با جهانبینی، مقارنت و پیوند اکثری دارد. انتظار حداکثری از کسانی دارند که با ما پیوند حداقلی دارند. در چنین سیاستی ست که این سخن احمدی نژاد معنا می یابد «ما به اروپا می گوییم چرا شما ولایت فقیه ندارید؟!». ذهن سیاستمداران این چنینی، به قدری با معنا مانوس است که به راحتی می تواند با مفاهیم بزرگی چون ظالم و مظلوم، کافر و مسلمان، سلطه و مقاومت، همه معادلات را تبیین کند. تبیینی که برایش رضایت بخش است. در نگاه دوم اما «واقعیات» این چنین تحلیل نمی شود. نگاه هایش از اینکه ناظر بر معانی قوی باشد، ناظر بر قواعد Game است. صحنه بین الملل را صحنه بازی می‌داند. در تئوری بازی، کارت ها و نحوه استفاده از کارت ها، پیروز را تعیین می کند.توافقات برد – برد، در نگاه اول، اصلاً معنایی ندارد. برعکس آن، در نگاه دوم، قواعد، ما را به سمت بازی برد – برد می کشاند. در دامنه سیاست با نگاه اول (نگاه معنایی)، توزین نهایی، یا «برد – باخت» است یا «باخت – باخت». توزین «برد – باخت» هم که دوامی ندارد. در نهایت، توزین «باخت – باخت» سرنوشت این نگاه است. راز اینکه در این نوع سیاست ها، اکثراً توافقات با حاصل جمع صفر صورت می گیرد، همین است. ابتدا با هوس بُرد خیز می گیرند. سپس وقتی دیدند توان شان مفید بُرد نیست، در لاک عدمِ انعطاف فرو می روند و چون در این نوع سیاست، هزینه باخت، سرسام آور است، عدم انعطاف تا مرز بستن مرزها هم می رود! دولت کنونی، توانست با آسیب شناسی نگاه اول، دست به یک شیفت پارادایمی بزند. شیفت از پارادایمی پرهزینه و فانتزیکال به پارادایمی کم هزینه و پراگماتیکال.

 لطفا تمامش کنید/ عشق است «هیأت ملت»

روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان ” لطفا تمامش کنید”، به اظهارات سخیف و دور از ادب وزیر خارجه عربستان نسبت به ایران پرداخته:  سعودی‌ها همچنان سیاست ضدایرانی خود را دنبال می‌کنند. حتی پیشنهادات فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان به آنها درباره سوریه و بهبود روابط با ایران هم نتوانست باعث تجدیدنظر آنها در مناسبات با ایران شود و وزیر خارجه آلمان با یک «نه» بزرگ، ریاض را ترک کرد. به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که وزیر خارجه آلمان با پیشنهاد طرح جدید برای حل بحران سوریه و همچنین بهبود مناسبات میان ریاض و تهران به عربستان رفته بود، وزیر خارجه تازه به دوران رسیده و بی‌ادب سعودی در نشست خبری با همتای آلمانی خود، بار دیگر بدون توجه به واقعیات مربوط به منطقه، ادبیاتی توهین‌آمیز و دور از آداب دیپلماتیک علیه ایران به کار برد و ضمن اصرار بر مواضع بی‌فایده سعودی‌ها درباره سوریه، نه‌تنها نسبت به میانجیگری وزارت خارجه آلمان برای بهبود روابط با دولت روحانی پاسخ منفی داد بلکه در اظهارنظری کم‌سابقه گفت عربستان از تمام ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی برای مقابله با ایران استفاده خواهد کرد!  در واقع این رفتار وزیر خارجه سعودی‌ها به معنای شکست ماموریت وزیر خارجه آلمان برای میانجیگری میان ۲ کشور و در ادامه، حل بحران سوریه از طریق ایجاد یک میز دیپلماتیک بود. از سوی دیگر این اظهارنظر بی‌ادبانه و گستاخانه عادل الجبیر نشان‌دهنده اراده سعودی برای مقابله با ایران است البته این برای چندمین بار است که آل‌سعود به صورت رسمی هم در میدان عمل و هم در مواضع و اظهارنظرهای خود در مسائل و موضوعات مهم منطقه‌ای و فیمابین نشان داده‌اند سیاست آنها در دوران جدید، عناد عملی با ایران است. با این حال اما متاسفانه رفتار و عملکرد شخص وزیر امور خارجه ایران و سیاست‌های او در قبال سعودی باعث شده نه‌تنها این اقدامات و عناد سعودی‌ها به شکل عزتمندانه‌ای کنترل یا پاسخ داده نشود بلکه بارها با تصمیمات و رفتار دیپلماتیک خود نوعی سرخوردگی را در افکار عمومی در موضوع مواجهه با عربستان ایجاد کرده است!

“عشق است «هیأت ملت»”، عنوان یادداشتی از وطن است که به عدم موضع گیری قاطعانه دستگاه دیپلماسی در قبال عربستان انتقاد وارد کرده است: فلان توافق با همه معایبش و با همه امتیازات نقدی که در ازای مشتی وعده نسیه داده، چیزی بیشتر از یک اسم رمز یا اسم مستعار نیست. در ورای این بازی نقش‌ها، نقشه‌هایی بس خطرناک‌تر از توافقک‌ها کشیده‌اند! ‌که چی! که خمینی بشود فقط یک قاب عکس‌ روی دیوار! یک احترام ظاهری لیکن هنگام اجرا، صرف‌نظر از وصیت‌ امام و پیام شهدا کار خودشان را بکنند! در مواجهه با عکس امام و شهدا سر تعظیم فرود آورند اما هنگام عمل، هم صحیفه امام را بپیچانند، هم وصیت شهدا را. اینکه امام گفته «اگر از صدام بگذریم از آل‌سعود نخواهیم گذشت» یک احترامکی برایش قائل شوند اما درست در هنگامه‌ فاجعه منا، خیلی ظریف و در عین حال خیلی زمخت اظهار دارند: «عربستان از داعش و دیگر تروریست‌های تکفیری ضربه خورده… و عربستان دوست ماست» و از این حرف‌های ذیل عنوان اخوک عبدالله! اینکه باری نوشتم آدمی می‌تواند فقط وزیر دولت وقت باشد، نه وزیر نظام جمهوری اسلامی، نه وزیر خمینی بت‌شکن و نه وزیر خون شهدا، دقیقا از ورای همین منظر است. کار را به جایی رسانده‌اند که وزیر خارجه آلمان در همین تهران و در حضور آقایان، امیدوار به تغییر رفتار جمهوری اسلامی در قبال کشورهای منطقه می‌شود و حتی از اسرائیل هم نام می‌برد! «همان اسرائیل نجس» از دیدگاه امام خمینی. والله نقشه‌ها کشیده‌اند برای انقلاب و انقلابی‌ها. در این نقشه، این جماعت همه حقی دارند، حتی حق دارند در برابر تهمت تقلب به یک انتخابات باشکوه ۴۰ میلیونی سکوت کنند، بر «دروغ اکبر» ماله بکشند، زمینه‌ساز تحریم شوند، آبروی نظام را ببرند، آنگاه بی‌آنکه اندک عذری بخواهند صندلی‌نشین هم بشوند! کوچک‌ترین اعتراضی هم به جماعت کنی، انگ‌بارانت می‌کنند که اخلاق را زیر پا گذاشته‌ای! خود مجازند هر رگ گردنی را علیه ملت و نمایندگان ملت کلفت کنند، در جوار این همه شهید منا، هنوز هم با بشکه‌های سعودی نرد عشق ببازند، امام راحل و شهدای ادوار انقلاب را رسما و علنا بپیچانند، ما اما حق حتی یک اعتراض هم نداریم! که اگر اعتراض کنیم، حواله‌مان می‌دهند به جهنم! واقعا کسی هست تصویر و تصور کند مظلومیت حزب‌الله را؟! چند روز دیگر یوم‌العیار عاشوراست و کمی بیشتر اگر به حضرات رو بدهیم یارای این وقاحت را خواهند داشت که از «اخلاق سکولار» بر فرق جواب نه به امان‌نامه‌ شمر هم چماق بلند کنند! والله نقشه این است که از انقلاب اسلامی صورتی باقی بماند عاری از سیرت انقلابی. یک انقلاب اسلامی که اسمش البته همان انقلاب اسلامی باشد اما خالی از محتوای ضد ظلم! به انقلاب اسلامی چه مربوط که عربستان آبشخور اصلی تروریست‌های تکفیری است؟! به انقلاب اسلامی چه مربوط که آمریکا اول حامی بشکه‌های سعودی است؟! به انقلاب اسلامی چه مربوط که وزیر خارجه آلمان چشم در چشم آقایان در مقام تطهیر اسرائیل نجس و حرامزاده برآید؟! به انقلاب اسلامی چه مربوط که حرم عقیله بنی‌هاشم در خطر است؟! فوق فوقش باید با داعش هم به بازی برد- برد برسیم و دیگر آن راه پرافتخار را نرویم که سردار شهید حاج‌حسین همدانی رفت.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا