ضرورت همراه بودن خانواده و مدرسه برای رشد اخلاقی فرزندان

بصیرنیوز، مدرسه به عنوان جامعهای کوچک نقش بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی و کسب مهارتهای زندگی دانش آموزان ایفا میکند و میتوان آن را به عنوان یک کارخانه انسان سازی شناخت و از آنجا که قرار است در مدرسه علم و فرهنگ و تمدن تولید شود و این مهم به دست نخواهد آمد مگر اینکه به صورتی اصولی، برنامه ریزی شده و با یک مدیریت صحیح و تلاش هم عرض مدیر و معلم باشد.
گاهی اوقات عدم آشنایی و آگاهی مدیران با اصول مدیریت موجب از دست رفتن هزینههای مالی، زمان و انگیزه در مدرسه میان دانشآموزان و معلمان میشود.
ارتباط متقابل میان مدرسه و اجتماع موجب ایجاد اعتماد بین اولیاء مدرسه است و نیازها و نظرات اولیا و در مقابل شناسایی این نیازها و تلاش برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، تشکیل جلسات با اولیا و یا تشکیل انجمن اولیا و مربیان یکی از اقداماتی است که به پیشبرد این هدف کمک میکند.
خانه و مدرسه باید از روشها و تفکرات همسوی یکدیگر باشند و دانش آموزان زمانی میتوانند مسیری مناسب و ثمربخش را طی کنند که قرار گرفتن آنها در محیط خانه و مدرسه برای یک هدف و مقصد باشد زیرا خانه و مدرسه مشابه و مکمل یکدیگر هستند و رابطه خانه و مدرسه همچون جسم و جان در هم تنیده شده است به طوریکه هرگونه سستی و ضعف در هر یک از آنها به سختی بر دیگری تاثیر میگذارد و برعکس سلامت روانی و اجتماعی هر کدام تضمینگر سلامت وجود دیگری است زیرا بررسی چگونگی رابطه دانش آموز با خانه و مدرسه، پیچیدگی رابطهها و داشتن برنامه درست تربیتی نیازمند تعامل و همدلی خانه و مدرسه است تا بتوانیم نسلی سالم پرورش دهیم و بر جامعه اثر گذار باشیم.
هادی غلامی کارشناس علوم تربیتی در گفتوگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه حضور اولیاء در مدرسه و رابطه آنها با معلمان نیز برای دانشآموزان بیانگر تاثیر موقعیت جدید در آیندهشان و اهمیت این موقعیت از دیدگاه والدین است، گفت: خانوادهای که برای تربیت و آرامش روانی فرزندشان تلاش کرده، باید با گسترش ارتباط زمینه شناخت بیشتر اولیای مدرسه از دانش آموزان و روحیات آنها را فراهم کند.
غلامی افزود: همكاری اوليای دانشآموزان با مدرسه، با اين كه از قديم به دلايل مختلف دارای اهميت است، در چند دهه اخير مخصوصاً الان كه عصر اطلاعات و فناوری و دانايی لقب گرفته و تحولات سريع اجتماعی و اقتصادی و حتی در ارزشها و روشهای زندگی در جوامع پديد آمده، اهميت و ضرورت آن بيش از پيش محرز میشود.
وی تصریح کرد: در جامعه امروز وظيفه مدرسه منحصر به انتقال دانش و معلومات به دانشآموزان نیست و اين شيوه به روش فرايندی انجام میشود و ديگر مثلث آموزشی معلم، مدرسه و كتاب معنی و مفهوم خود را از دست داده است و مدرسه علاوه بر ايجاد زمينه و تسهيلات برای يادگيری مربيان، ضامن رشد اجتماعی، عاطفی و سلامت و بهداشت روانی آنان نيز است که مسئوليتهای مشاركت نهاد بسيار مهم خانواده را در كنار مدرسه طلب میکند.
این کارشناس علوم تربیتی، گفت: خانواده، به عنوان نخستين مكتب آموزشی و تربيت فرزندان همواره مورد توجه بوده چراكه نهاد اوليه پرورش و رشد فرزندان و نهادينه كردن امور فرهنگی، آموزشی، تربيتی و نخستين معماران هويت و اصلیترين مهندسان بنای اخلاقی آنجا هستند.
وی عنوان کرد: مدرسه قادر نيست چنين مسئوليتی را بدون شناخت خانواده و تكيه بر امكانات و توانایيهای اوليا و همكاری آنان برعهده گيرد و تجربيات و تحقيقات نشان میدهد راه حل بسياری از مسائلی كه امروز مدرسه با دانشآموزان دارد، نمیتواند جز در تعامل مستقيم با كانون خانواده و بهبود كيفيت ارتباطات آنان با اوليای دانشآموزان حل و فصل شود.
احمد بهرامی کارشناس مشاوره آموزشی در گفتوگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه تربيت صحيح كودكان و نوجوانان كوشش و همكاری متقابل خانواده و مدرسه را برای شناخت و چارجويی مسائل روزمره تربيتی ايجاب میكند، گفت: امروزه پيوند مستمر خانه و مدرسه و ارتباط متقابل اوليا و مربيان به عنوان مهمترين اركان تعليم و تربيت مطرح است.
بهرامی افزود: آنجا كه پدر و مادر مسئوليت تربيت فرزند خويش را يكجا به مدرسه محول میكنند و از آن نيازها و ضرورتهای تربيتی فرزند خويش كه در چارچوب تربيت عمومی و رسمی نمیگنجد، فارغ هستند و به انتظار نتايج تربيت رسمی، فرصتها را از دست میدهند دشواریها و كمبودهايی پديد میآيد كه همكاری و همفكری خانواده و مدرسه بهموقع و بهسادگی میتواند برای رفع آنها موثر باشد.
به گزارش بصیرنیوز، با توجه به وضعیت موجود آموزشی و تربیتی و لزوم همکاری و مشارکت اولیاء در امور مدرسه و تربیت فرزندان، ایجاد ارتباط بین خانه و مدرسه بیش از پیش ضروری است که ارتباط والدین با مدرسه موجب همسویی روشهای آموزشی و تربیتی شده و کارائی آن را بیشتر میکند.