ادامه اظهارنظر مشکوک دشمنان ایران و سکوت جریان‌های داخلی؛

تبعات انفعال در قبال گستاخی سیاستمداران آمریکایی و پروژه نفوذ/ ترامپ: «برجام» را تغییر می‌دهم!

بصیر، پس از «تأیید مشروط» برنامه جامع اقدام مشترک هسته‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، برخی رسانه‌های داخلی با گمان اینکه کار تمام شده و از این به بعد می‌توان به طرف‌های مقابل اعتماد کرد، تلویحا هشدارهای کارشناسان داخلی نسبت به سابقه بد غرب و به‌ویژه آمریکا در قبال قراردادهای بین‌المللی را غیرضروری دانستند و این کارشناسان را به سکوت در قبال برجام دعوت کردند. حال آنکه از آن‌سو، کارشناسان و تحلیلگران غربی و آمریکایی به بهانه‌های واهی نظیر افزایش مداخله‌گری ایران در منطقه پس از امضای برجام، بارها خواستار افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران شدند.

*ترامپ: برجام را به نفع خودمان تغییر می‌دهم!

در ادامه همین روند دونالد ترامپ که دست بر قضا نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است و براساس سوابق رسانه‌ای، پشتوانه تبلیغاتی نسبتا قدرتمندی دارد؛ در آخرین اظهارنظر انتخاباتی خود باردیگر توافق قدرت‌های جهان با ایران را هدف قرار داده و گفته است:«به‌دنبال آن هستم که باردیگر پیرامون این توافق مذاکره کنم؛ انجام این مذاکره کمترین خواسته است و من این توافق‌نامه را برمی‌گردانم. ما درباره توافق‌نامه ایران برنامه‌ای داریم که بهترین برآیند از این توافق‌نامه(به‌نفع آمریکا و متحدانش) بدست آید.»

این سرمایه‌دار آمریکایی که یکی از رقبای هیلاری کلینتون در انتخابات پیش رو است، با اشاره به پرداخت پول‌های بلوکه‌شده ایران، این اقدام را اشتباه و خود را موظف به بازگرداندن این پول‌ها می‌داند. بنا بر اعلام رسانه‌های آمریکایی، ترامپ مدعی است که این کشور ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران داده است. او می‌گوید:«ما ۱۵۰ میلیارد دلار به آنها داده‌ایم و من راهی برای بازپس‌گیری این پول‌ها می‌یابم. آنها با این میزان پول به یک قدرت تبدیل می‌شوند و اکنون این پول رفته است.»

*تبعات انفعال در قبال گستاخی آمریکایی‌ها

شاید یکی از مهمترین دلایلی که منجر به ادامه گستاخی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی شده است، انفعال نیروهای داخلی در مقابل موضع طرف مقابل باشد؛ آنجایی که برخی سهل‌اندیش معتقدند نباید به مسئله برجام و موضوعات پیرامون آن ورود کرد. اما چه کسی است که نداند بدعهدی آمریکا و متحدان غربی این کشور در موارد متعددی به جهانیان ثابت شده و هیچ بعید نیست که در موضوع توافق هسته‌ای نیز در صورت ناکامی طرف مقابل در اجرای پروژه نفوذ، باردیگر به طرق موذیانه‌ای شاهد عهدشکنی طرف مقابل باشیم و آمریکایی‌ها باردیگر دشمنی خود با ملت ایران را عیان سازند. کما اینکه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا اخیرا در نطق انتخاباتی‌اش ایرانی‌ها را در زمره دشمنان خود برشمرد و بیل کلینتون، پدر وی نیز هیلاری را عامل اعمال تحریم‌های مختلف علیه ایران معرفی کرد.

*رابطه برجام و پروژه نفوذ دشمن

در این بین آنچه مسلم است و کارشناسان رسانه‌ای و امنیتی نیز بر آن تأکید دارند اینکه حتی با فرض اجرای تعهدات طرف مقابل تا پایان مدت برجام، اما در صورت عدم مدیریت صحیح فرصت‌ها و جلوگیری از بروز تهدیدات پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک، این قرارداد نه‌تنها نمی‌تواند راه حلی برای رفع مشکلات موجود در کشور باشد بلکه ممکن است پروژه نفوذ دشمن در ایران اسلامی را تسریع بخشد و دشمنان نیز از مدت‌ها قبل چه در داخل و چه در خارج رصد ایران پس از برجام را دنبال می‌کنند؛ نمونه بارز آن سفر وزیرخارجه سابق انگلیس که این روزها در حال سفر به این شهر و آن شهر است و شکل و شمایل گردشگر به خود دارد. پیش از سفر «استراو» نیز برخی دیگر از عوامل غرب به بهانه‌های مختلف با حضور در ایران و تهیه گزارش‌های به ظاهر رسانه‌ای به برآورد وضعیت موجود پرداختند. به هر روی باید ضمن مراقبت از «برجام» و رعایت جوانب احتیاط در مواجهه با طرف‌های غربی و آمریکایی، سابقه بد طرف مقابل در اجرای تعهدات بین‌المللی را مدنظر قرار داد و تدابیر لازم در این زمینه را اندیشید تا علاوه بر بهره‌برداری مطلوب از فرصت‌ها، کمترین آسیب در قبال این موضوع متوجه ملت انقلابی ایران باشد.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا