بصیر گزارش می‌دهد؛

ادامه سیاست یک بام و دو هوای هیئت نظارت بر مطبوعات/تذکرات پی‌درپی به منتقدان و حاشیه امن برای هتاکان

بصیر، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی هفته گذشته تصمیمات تامل بر انگیزی را اتخاذ کرده است. ابتدا تذکر به رسانه هایی که منتقد موضوع برجام هستند؛ هر چند که رهبر انقلاب حمایت خود را از این رسانه ها عنوان کرد و سپس صدور مجوز فعالیت ۱۳۲ خبرنگار خارجی در بزنگاهی که احتمال خطر نفوذ و جاسوسی بیش از پیش کشور را تهدید می کند.

در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه‌ «وطن امروز» بابت درج مطلبی با عنوان “چه کسی بود صدا زد سیمان؟” منتشرشده در تاریخ ۲۶ مهرماه و به هفته نامه «۹دی» بابت مطلبی با عنوان “این رای مخدوش است” منتشرشده در تاریخ ۲۵ مهر تذکر داده شد و پرونده این دو نشریه به دادگاه ارجاع شد

.

این در حالی است که دولت جدید بارها از آزادی بیان و قلم صحبت به میان آورده است و در اقداماتی مشابه رسانه های حامی رویکرد های خود را مورد حمایت قرار داده است. اما در مواقعی که سیاست هایش به نقد کشیده می شود؛ پای منتقدانش را به دادگاه باز می کند.

در همین راستا حمید رسایی مدیر مسئول نشریه ۹ دی در جدید ترین پست صفحه اینستاگرامش نوشت: وقتی در دور جدید، کلید دولت می چرخد و ۱۳۲ خبرنگار خارجی راحت وارد کشور می شوند و برخی از آنها پس از مدتی فعالیت، در حالی که به دلیل اعتماد نابجا تا خاص ترین محافل و جلسات عالی ترین مقام اجرایی کشور راه پیدا می کنند و توسط نهادهای امنیتی بازداشت می شوند، اما تمام هم و غم دولت برای چرخاندن کلید و بستن دهان هموطنان منتقد و قفل کردن رسانه های منتقد است، آیا باز هم باید از دلایل دلنگرانی های رهبری نسبت به نفوذ دشمن پرسید!؟  دوستان وزارت ارشاد! خودتان را مشغول ما نکنید؛ به۱۳۲میهمان جدیدتان برسید که جیسون رضائیان ها پیش رو دارید! دهان ما اگر قابل بستن بود، امروز وزیر ارشاد شیر خر خورده اصلاحات که او را نگین فرهنگی این جریان می دانند و دیگر اصلاح طلبان آمریکایی، برای لقمه ای نان و اندکی دیده شدن، در رسانه های بیگانه و سازمان های جاسوسی دریوزگی نمی کردند.

رسایی سابقا نیز با بیان اینکه ارشاد با خطوط قرمز مشکل ندارد، گفته بود: برای ارشاد خطوط بنفش مهمتر از خطوط قرمز است و اگر کسی از خطوط بنفش رد شود؛ حتما تیغ ارشاد آن را می‌گیرد و اگر کسی از خطوط قرمز مانند توهین به مقدسات یا توهین به نظام رد شود برای آقایان مهم نیست.

همچنین مهرداد بذرپاش مدیر مسئول روزنامه وطن با اشاره به این که، این نشریه توسط وزارت ارشاد به دادگاه فرستاده شد، عنوان کرد: مثل اینکه وزیر ارشاد در حوزه مطبوعات مسئول ارجاع وطن امروز به دادگاه است وکار دیگری ندارد، مثل اینکه نفوذ را ایشان فقط در وطن امروز یافته و مشغول جلوگیری از نفوذ در وطن امروز است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: راستی چرا به روزنامه های طرفدار دولت حتی یک تذکر هم نمی دهند؛ واقعا چرا؟

جالب این جاست که تمام این تذکرات و به دادگاه کشیدن های رسانه های منتقد برجام در حالی صورت می گیرد که نشریات هم سو با سیاست های دولت روحانی با این که سعی در تحریف سخنان رهبری داشته اند مورد مواخذه قرار نمی گیرند؛ در نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب ذکر شده است؛ ایالات متحده آمریکا در سیاست گذاری های خود در قبال ایران همیشه دو اصل اساسی را مدنظر داشته است. اول اینکه سیاستی اتخاذ کند که در بین جامعه منسجم ایران شکاف ایجاد کند و دوم این که بعد از ایجاد شکاف جناح متمایل به غرب را در ایران تقویت کند؛ همین موضوع روشن گر این است که رهبری تا این لحظه به هیچ عنوان برجام را مشروع ندانسته و در اصل این موضوع باید ملاحظاتی صورت گیرد؛ اما رسانه های وابسته به دولت و جریان های مربوطه در صفحات اصلی خود این موضوع را عنوان کردند که رهبر برجام را پذیرفته است و از هیچ مرجعی هم تذکری دریافت نمی کنند.

تمام این تیتر ها در حالی زده شده است که رسانه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب((Khamenei.irاز عنوان تایید مشروط استفاده کرده است و همه این ها نشان می دهد که رسانه های وابسته به دولت در صدد انحراف در واقعیت هستند اما دست آخر این منتقدان دولتند که مواخذه می شوند.

از سویی دیگر تذکرات پی در پی به برخی رسانه‌های منتقد دولت در حالی صورت می گیرد که هیئت نظارت بر مطبوعات تا کنون چندین بار از کنار رسانه هایی که به مقدسات توهین کرده‌اند گذشته و حتی کوچکترین تذکری به آن‌ها نداده است.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا