باتوجه به انتخابات خبرگان 94؛

سید حسن خمینی می آید یا نمی آید!؟

بصیر، اسفندماه امسال دو انتخابات به صورت همزمان برگزار خواهند شد. یکی انتخابات مجلس شورای اسلامی و دیگر انتخابات خبرگان رهبری در اسفند ۹۴ برگزار می گردد.

با نزدیک شدن به ماه های نزدیک به انتخابات، نام ها، ائتلاف ها و اظهارات انتخاباتی نیز به مرور افزایش می یابند و هر آن نامی به میان می آید که می تواند بر انتخابات تاثیرگذار باشد. برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح طلبان بیشتر بر نامه هایی مانند محمدرضا عارف، حجت الاسلام ناطق نوری و علی لاریجانی مانور می دهند و در انتخابات خبرگان نیز سعی دارند تا اکثریت مورد توافق خود را که شامل محور هاشمی- خمینی و روحانی می شوند، وارد کارزار تبلیغات انتخاباتی کنند.

اما در این میان نام سید حسن خمینی در ماه های اخیر به انحنای مختلف پررنگ شده و اصلاح طلبان و رسانه های وابسته به این جریان، وی را به عنوان نامزد مورد وثوق خود بارها معرفی و رپرتاژ آگهی های فراوانی نیز برای او تهیه کرده اند. شخصیت ها و رسانه های اصلاح طلب، ورود خمینی جوان به عرصه سیاسی را نقطه ناامیدی تندروها و دلواپسان می دانند و عنوان می کنند که این دسته در مقابل او سنگ اندازی هایی در صورت ورود خواهند کرد. پیشبینی که خود نشان از طرح مظلوم نمایی از سید حسن و جنجال آفرینی پیش از موعد برای او را در نظر گرفته است. حاشیه سازی در انتخابات خبرگان با سواستفاده از نام سیدحسن خمینی، ماه هاست که در برنامه کاری طیف اصلاح طلب قرار گرفته است.

در آخرین اظهار نظر درباره ورود سیدحسن خمینی به انتخابات خبرگان، حجت‌الاسلام محسن غرویان از دیدار چند شب پیش خود با سیدحسن خمینی خبر داد و درباره کاندیداتوری یادگار امام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: در این دیدار ایشان گفتند شرایط به گونه‌ای است که باید بیایم و احساس تکلیف بیشتری در این زمینه دارم.

وی ادامه داد: چند شب پیش با ایشان دیداری داشتم و همین موضوع را مطرح کردم و گفتند بعد از تاسوعا و عاشورا رسما برای ورودم به انتخابات خبرگان اعلام حضور می‌کنم. ایشان گفتند شرایط به گونه‌ای است که باید بیایم و احساس تکلیف بیشتری در این زمینه دارم. با توجه به صحبت‌هایی که با ایشان داشتم به نظر من،‌ ۸۰ درصد به انتخابات می‌آید و ۲۰ درصد امکان ورود ندارد. با توجه به آن چیزی که من در صحبت‌های ایشان احساس کردم به احتمال ۸۰ درصد به مجلس خبرگان ورود می‌کنند…سیدحسن خمینی نگرش تعاملی و رابطه خوب و نزدیکی با دولت دارد. از نظر نوع نگاه و نگرش معتقد به سختگیری‌های زیاد در اداره کشور نیستند و بینش بازتری در این‌باره دارند، همچنین اسلام رحمانی را بیشتر معتقد هستند. همانطور هم که می‌دانید ارتباطشان با مردم و جوانان جامعه بسیار خوب است.
غرویان با اشاره به واهمه تندروها و دلواپسان از ورود سیدحسن خمینی به انتخابات خبرگان رهبری گفت: قطعا این افراد واهمه دارند. حتی با آیت‌الله مقتداتی عضو مجلس خبرگان در این باره صحبت می‌کردم که ایشان گفتند اگر سیدحسن ورود کند، بین مردم رأی بالایی دارد. اینها همه نشانه‌ها و قرائنی هستند که نشان می دهد دلواپسان از ورود سید حسن نگرانی و خوف دارند.

غرویان از جمله کسانی است که در چند ماه اخیر رایزنی های گسترده ای برای ترغیب سید حسن خمینی به انتخابات خبرگان داشته و بیشتر اخبار پیرامون این موضوع توسط وی منتشر می شود. وی که استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در قم بود چندین سال است که از این موسسه خارج شده و با روی کار آمدن حسن روحانی به مدافع تمام قد و سرسخت سیاست ها و اقدامات این دولت تبدیل شده است.

دلیل اینهمه سرمایه گذاری چیست؟

آنچه مشخص است انتخابات مجلس خبرگان امسال برخلاف انتخابات پیش از آن، برای طیف خاصی اهمیت ویژه ای پیدا کرده و بر حضور پررنگ طرفداران خود در این انتخابات در اسفند ۹۴ تاکید دارند. ترکیبی که آنها به دنبال آن هستند ایجاد ائتلافی در تهران و کسب اکثریت آرا در انتخابات خبرگان است. در این میان حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی به عنوان شاخص ترین شخصیت های این ائتلاف معرفی شده اند و از کسانی چون مجید انصاری، محمود علوی و علی یونسی نام برده می شود.

یکی از وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری، نظارت بر رهبری و انتخاب رهبر است و مشخصا اصلاح طلبان خیزی که برای انتخابات خبرگان بردشته اند دست گذاشتن بر این امر است. چیزی که به صورت صریح عنوان نمی کنند اما در لفافه و با توجه به تحرکات غیرمعمول آنها در انتخابات جدید، قابل برداشت و حتی واضح است. اما ترکیب مجلس خبرگان به نحوی است که اجازه تندروی و اقدامات خارج از عرف این مجلس، به کسی داده نمی شود و همین ترکیب به نوعی خود در مقابل خواسته های این چنینی بازدارنده است. حتی در انتخابات هیات رئیسه مجلس، تنها کسانی توانستند به هیات راه پیدا کنند که حساسیت های سیاسی پیرامون آنها پایین تر بود و مانع از شکل گیری چندقطبی سیاسی و مرسوم شدند.

از سال ۸۸ به مرور اقدامات و اظهارات سیدحسن خمینی بیشتر از گذشته توسط اصلاح طلبان رصد شد و مواضع و سکوت او در قبال فتنه ۸۸ نیز این امر را مسجل ساخت، که آب دو طرف در یک جوی می رود. در آن ایام که خمینی ایام جوانی در ۳۶ سالگی را سپری می کرد، بیشترین مانور تبلیغاتی پیرامون وی به برگزاری مراسم های رحلت امام خمینی (ره) و برخی مخالفت خوانی های وی نسبت به دولت وقت اختصاص می یافت. اما با ورود به پنجمین دهه زندگی، سرمایه گذاری رسانه ای پیرامون او افزایش یافت به نحوی که در چند سال اخیر، روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب حتی اظهارات و سخنان کلی و ساده سیدحسن خمینی را به عنوان تیتر نخست خود برگزیده اند و به رمزگشایی از آن می پرداختند!

اما برخی از مواضع نوه امام (ره) و دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) که مسئولیت آن با سید حسن خمینی است، در ایام فتنه و انتقاد ایشان به صدا وسیما در پخش سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی، دیگری جای شکی باقی نگذاشت که رویکرد خمینی جوان به سمت کسانی است که بر طبل تقلب و فتنه می کوبیدند که مشخصا طیف اصلاح طلب رهبری این جریان را در دست داشت. در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۸۸ و پس از حماسه مردمی ۹ دی در محکومیت فتنه گران، صدا و سیمای جمهوری اسلامی اقدام به پخش مستندی با عنوان «شاخص» بر مبنای بیانات و رهنمود های امام(ره) کرد. سید حسن خمینی در ۱۵ بهمن سال ۸۸ طی نامه ای به عزت الله ضرماغی نسبت به آنچه «استفاده گزینشی از بیانات امام راحل» خواند، اعتراض کرد.

نوه امام در نامه خود به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت: چنانکه از منابع موثق شنیده‌ام، برنامه‌ای تحت عنوان شاخص در تلویزیون پخش می‌شود و به گونه‌ای غیر صادقانه و تحریف‌آمیز، شخصیت جامع عارف کامل و مهربان و رهبری مقتدر امام خمینی(س) را مخدوش نموده است. جامعه‌ جوان امروز ما به وسیله آن‌چه در این برنامه پخش می‌شود، شخصیت واقعی امام(ره) را نمی‌شناسد و تنها با شخصیت دست ساخته‌ صداوسیما آشنا می‌شود که متاسفانه فرسنگ‌ها با حقیقت امام(ره) که به فرموده‌ رهبری انقلاب همه هویت جمهوری اسلامی است، فاصله دارد. جای تاسف است که در صداوسیما از هزاران هزار جلوه رأفت و محبت که با اتکا‌ی به جوهره اسلامی و روح بلند مذهب شیعه اثنی عشریه آفریده شد، چشم پوشیده می‌شود و بدون اشاره به شرایط زمانی خاص به بزرگ نمایی غلط و تحریف گونه قضایای گذشته همت می‌گمارید و به غلط درصدد مشابه‌سازی تاریخی هستید.
یا در ایام فتنه، تمثال حضرت امام (ره) در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تهران به آتش کشیده شد و همه آحاد منتظر واکنش قاطع بازماندگان و دفتر نشر آثار امام (ره) بودند اما نه تنها صدایی برنخواست بلکه از اینکه صدا و سیما فیلم این حادثه را منتشر کرده بود مورد شماتت قرار گرفت.  حمید انصاری به عنوان قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) موضع دفتر امام(ره) را در این مورد رسانه ای کرد. انصاری در نامه ای به عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما از پخش فیلمی که بنابر گفته وی «عده ای افراد نامشخص» به تمثال امام خمینی(ره) توهین کرده اند، انتقاد کرد. قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در این نامه نوشت: روز ۱۶ آذر ماه، تلویزیون جمهوری اسلامی در چند بخش خبری تصویری را پخش کردکه حاوی حرمت شکنی نسبت به امام عظیم الشان بوده است. وی در ادامه این نامه می نویسد که گزارش افراد مختلفی که در محل تظاهرات روز دانشگاه در دانشگاه های مختلف حضور داشته‌اند، نشان می‌دهد که موضوع بدانگونه که در تلویزیون نشر یافته نبوده است.
در دیگر همنوایی هایی که میان اصلاح طلبان و سیدحسن خمینی در انتخابات ۸۸ وجود داشت به عدم حضور وی در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی نژاد در دور دوم، عدم استقبال از رئیس دولت در مراسم هفته دولت در حرم مطهر، دیدار با خانواده زندانیان فتنه و یا لغو مراسم شب های قدر به دلیل عدم حضور سید محمد خاتمی در حرم، می توان اشاره کرد.
بهره برداری از پروژه های جدید
حال با عبور از آن دوران و روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، قدرت مانور اصلاح طلبان برای پیاده سازی طرح ها و پروژه های خود بیشتر شده است. یکی از پروژه های اصلی آنها، پررنگ نشان دادن سیدحسن خمینی به عنوان شخصیت بزرگ علمی و روحانی در ردای اصلاح طلبی است که در اولین مرحله ورود به عرصه قدرت سیاسی، می بایست مجلس خبرگان را تجربه کند. اما اصلاح طلبان علاوه بر اینکه سعی می کنند وی را مدافع سرسخت اصلاح طلبی نشان دهند، نمادهای ملی و مذهبی را نیز پیرامون وی تبلیغ کنند یعنی از وی یک شخصیت ملی گرا با گرایش های مذهبی بسازند.
آیت الله و علامه نامیدن وی از سوی کسانی چون هاشمی رفسنجانی و رپرتاژ آن در رسانه های اصلاح طلب، نمودی از بزرگنمایی و شخصیت سازی خارج از عرف پیرامون سید حسن خمینی بود. حال با مروری در زندگینامه او در سایت شخصی سیدحسن و یک مقایسه ساده میان تنها چند تالیف وی با علامه های بزرگی چون جعفری، حسن زاده آملی و… متوجه شکاف بسیار زیاد این علامه و آن علامه ها از لحاظ شخصیتی، علمی و حتی مذهبی می شویم. کما اینکه سیدحسن خمینی از سابقه انقلابی برخوردار نیست و در زمان وقوع انقلاب اسلامی وی تنها ۶ سال بیشتر سن نداشت و جزء نسل دومی های انقلاب محسوب می شود که فضای جنگ و دولت های پس از آن را تنها تجربه کرده است. بیشترین مزیتی که وی از آن برخوردار است، نسبتی است که با رهبر کبیر انقلاب دارد و در میان نوادگان بنیاندگذار انقلاب، بیشترین موج تبلیغاتی حول و حوش او صورت پذیرفته است. اما با ورود به عرصه سیاسی و بزنگاه های خاص این حوزه و حرکت به سمت قدرت سیاسی، آن جنبه مصونیت و حرمت به مرور رنگ خواهد باخت و اظهارات و رفتارها جنبه سیاست زدگی خواهد گرفت.
 یکی از برگ های برنده وی خصوصیت نسبت با بیناندگذار انقلاب می باشد که در صورت گره خوردن با منافع حزبی به طور قطع خواهد سوخت. باید یادآور شد، سید حسن خمینی با ورود ورود به عرصه سیاسی، اولین خمینی خواهد بود که پس از ارتحال امام (ره) وارد انتخابات شده است. سرمایه گذاری صورت گرفته بر حسن خمینی به ویژه در ۴ سال اخیر، بدون توجه به بهره برداری های سیاسی نبوده و کسانی که دست به این اقدام زده اند منافع خود را نیز باید در وقت مناسب برداشت کنند.

با توجه به آنکه غرویان درباره ورود قطعی سیدحسن خمینی گفته و هر چند این خبر توسط سایت جماران وابسته به سیدحسن خمینی تایید نشد و آن را برداشت شخصی دانست، این مورد را نیز می توان داشت اصلاح طلبان یکی از راه های کسب دوباره مشروعیت و مقبولیت را سینه زدن زیر عَلَم سیدحسن خمینی می دانند و مواضع و اظهارات وی را تاییدکننده سیاست ها و اقدامات سیاسی خود تفسیر می کنند. بنابراین ورود خمینی به انتخابات با تبلیغات گسترده این طیف روبه رو خواهد شد تا از وی یک شخصیت جناحی و سیاسی در افکار عمومی بسازند و در صورت نیاز تمام برگ های برنده وی را در زمان انتخابات با توجه به همزمانی دو انتخابات بسوزانند.

علاوه بر اصلاح طلبان، هاشمی رفسنجانی در چند وقت اخیر، سیدحسن خمینی را مورد عنایت و حمایت بی سابقه ای قرار داده و پیشاپیش ورود او را به خبرگان مبارک دانسته است. سرمایه گذاری بر روی سیدحسن خمینی توسط هاشمی رفسنجانی و احزاب و رسانه های حامی وی، نشان از ایده های فراتر از عضویت صرف خبرگان شدن سید حسن را دارد. به نظر می رسد، برای اینکه سید حسن خمینی، سرمایه معنوی و میراثی را که وی به گرده می کشد، به راحتی از دست ندهد، می بایست به جای گره زدن سرنوشت خود به جناح های سیاسی و هزینه کردن برای یک جریان، بر اصولی تاکید کند که جد بزرگوارشان در راه آن مجاهدت کردند و جمهوری اسلامی بر اساس آن شکل گرفت. ورود به مجلس خبرگان هر چند ممکن است برای سیدحسن خمینی، امری سخت نباشد اما ادامه این مسیر در کارزار عرصه سیاسی و بیطرفانه عمل کردن، به مراتب سخت و آزمونی دشوار خواهد بود.

بنابراین اینکه شخصی تیتر یک روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب به مدت مدیدی باشد و خود فرد نیز هر چند سعی کند خود را بیطرف یا خارج از بازی های سیاسی نشان دهد، موید آن است که مجموعه رفتارها، سوابق، اظهارات و حضور در مجالس خاص، یا دامن زدن به آن موج تبلیغاتی است یا مورد خوشایند بودن چنین رویکردی نسبت به خود است. در موارد اخیر دعوت هایی که شخصیت ها و روزنامه های اصلاح طلب نقل قول کننده آن هستند سید حسن خمینی برای یکبار هم نشده که حضور خود را در انتخابات تایید یا تکذیب کند و روندی کج دار و مریز را در پیش گرفته تا با کمترین هزینه از خود، شاهد بالاترین رپرتاژ خبری حول و حوشش باشد.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا