با شمارش 99% آراء

حزب حاکم ترکیه پیروز انتخابات شد/ «عدالت و توسعه» به تنهایی قادر به تشکیل دولت است

بصیر، با پایان یافتن انتخابات پارلمانی در ترکیه شمارش آرا آغاز شده است.

نتایج انتخابات ترکیه بعد از شمارش ۹۹ درصد آرا به شرح ذیل است:

حزب حاکم:  ۴۹٫۵

حزب جمهوریخواه خلق: ۲۵٫۳

حزب دموکراتیک خلق: ۱۰٫۳

حزب حرکت ملی: ۱۲

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک عضو ارشد حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP ) نتایج آرا را ناامید‌کننده خواندنده اما ابراز امیدواری کرد که این حزب حامی کردها بتواند با کسب ۱۰ درصد آرا به پارلمان راه یابد.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، یک مقام ارشد حزب جمهوریخواه خلق با اشاره به نتایج اولیه انتخابات ترکیه، هرگونه ائتلاف این حزب با حزب عدالت و توسعه را منتفی دانسته است.

خبرگزاری فرانسه در حالی که شمارش آرا ادامه دارد، از درگیری‌هایی در شهر کردنشین «دیاربکر» خبر داده است. این خبرگزاری به جزئیات بیشتری از این خبر اشاره نکرد.

رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده که نیروهای امنیتی ترکیه به معترضان سنگ‌پراکن در دیاربکر گاز اشک آور شلیک کردند.

از سوی دیگر خبرگزاری‌های فرانسه و روداو گزارش دادند که حزب دموکراتیک خلق‌ها وابسته به کردهای ترکیه توانست با مجموع ۴۹۴۳۵۹۷ رای بار دیگر ضمن کسب حداقل ۱۰ درصد آرا حضور خود در پارلمان آینده این کشور را تضمین کند.

برخی منابع خبری در ترکیه خبر می‌دهند «دولت باغچلی» رهبر حزب حرکت ملی (MHP) به دلیل نتایج ضعیف در انتخابات درصدد استعفا از ریاست این حزب است.

همچنین رسانه‌ها خبر دادند «احمد داود اغلو» نخست‌وزیر کنونی و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه در اولین واکنش به نتایج انتخابت، خدا را شکر کرده است و توئیت کرده است: «الحمدالله».

نخست‌وزیر ترکیه همچنین نتایج انتخابات ترکیه را «یک پیروزی برای دموکراسی» توصیف کرد و همچنین پیروزی حزب عدالت و توسعه را در این انتخابات اعلام کرد.

به گزارش «دیلی صباح»، هواداران حزب عدالت و توسعه با تجمع در ستادهای مرکزی این حزب درصدد برگزاری جشن پیروزی در انتخابات هستند.

این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که در انتخابات ۷ ژوئن گذشته، حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد و به همین دلیل از تشکیل دولت بازماند. این حزب در رایزنی‌های مستمر با سایر احزاب پیروز نیز نتوانست، اعتماد آنها را برای همپیمانی جلب کند لذا دولت ائتلافی نیز تشکیل نشد و تنها راه موجود، برگزاری مجدد انتخابات بود.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات قبلی با ۲۵۸ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت اما نتوانست حدنصاب لازم را برای تشکیل دولت به تنهایی کسب کند. طبق قوانین ترکیه حزب پیروز در صورتی که بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس را (بیش از ٢٧٥کرسی) به دست بیاورد می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

در انتخابات قبلی(انتخابات ۷ ژوئن) حزب جمهوری‌خواه خلق با ۱۳۲ کرسی در رتبه دوم، حزب حرکت ملی با ۸۱ کرسی در رتبه سوم و حزب دموکراتیک خلق‌ها با ۷۹ کرسی در رتبه چهارم قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، ۵۴ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۴۰ نفر برای شرکت در این انتخابات، واجد شرایطند اما ۷۵ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۵۵ برگه رأی برای رای‌گیری در داخل و خارج از کشور تهیه شده است. در این انتخابات نیز مانند انتخابات ۷ ژوئن گذشته، نامزدهای مستقل یا وابسته به احزاب مختلف برای کسب یکی از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا