بلیت قطار از امروز گران شد

بصیر ،از امروز قیمت بلیت قطارهای  شركت راه آهن با در نظر داشتن عدم افزايش قيمت بليت در طول ۱۵ ماه گذشته و با توجه به مشكلات پيش روي بخش خصوصي و زيان ده بودن آنها ، به منظور جلوگيري از فرار سرمايه گذاران در حوزه ريلي ؛پيرو در خواست مكرر بخش خصوصي با افزايش قيمت بليت قطار به طور متوسط ۸ درصد موافقت شد.

براساس اين گزارش؛در حال حاضر از ۱۳۷ قطاري كه در شبكه ريلي تردد مي كند ،۶۷ قطار با كمتر از ۱۰ درصد افزايش و ۴۶ قطار نيز بين ۱۰ تا حداكثر ۱۵ درصد افزايش قيمت خواهد داشت و ۲۴ قطار كه قطارهاي محلي و حومه اي راشامل مي شوند شاهد هيچ گونه افزايش قيمتي نخواهند بود.

سید محمد راشدی معاون مسافربری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفته که طبق این مصوبه قیمت بلیت ۱۰ مسیر حدود ۱۵ درصد افزایش می یابد اما افزایش قیمت بلیت در برخی از مسیرها به منزله آزادسازی قیمت بلیت قطار نیست بلکه با افزایش هزینه های شرکت های حمل ونقل ریلی در زمینه مختلف از جمله تعمیر، نگهداری و ضریب اشغال صندلی در زمان غیر پیک سفر با افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت شد.

نکته قابل توجه اینکه در حالی ۲۵آذرماه افزایش ۱۵درصدی قیمت بلیت قطار ها را شاهد خواهیم بود که سال گذشته نیز مسئولان محترم رجا به بهانه افزایش هزینه ها و بالابردن کیفیت خدمات ۲۰درصد به قیمت بلیت ها افزودند اما نه به ناوگان ریلی اضافه شد و نه ازبالارفتن کیفیت خدمات خبری شد!

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آزادسازی قیمت بلیط قطار اظهار داشت: به دلیل واگذاری بهره‌برداری‌ها به بخش خصوصی به دلیل عدم وجود توجیه اقتصادی قاعدتا این بخش نمی‌تواند با قیمت قبلی کار خود را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در قیمت گذاری ها بحث قیمت تمام شده وجود دارد ، تصریح کرد: اگر دولت‌ها به بخش خصوصی در حوزه سوخت و سایر بخش‌ها یارانه بدهند، به طور یقین افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد.

لاهوتی در همین راستا افزود: در کشور ما نیز چون قرار نیست دیگر از سوی دولت یارانه‌ای به ارگان‌های تعلق بگیرد و یارانه سوخت هواپیما حذف شد، بنابراین وقتی قرار نیست دولت به این بخش یارانه پرداخت کند، راه‌حل موجود تاثیر قیمت تمام شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: نکته مهم آن است که در قیمت تمام شده نگاه‌ها نباید صرفا به طرف افزایش قیمت باشد بلکه باید مقداری نیز باید در این اندیشه بود که در چه جاهایی می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد همچنین در کاهش هزینه‌ها یکسری از موارد را می‌توان مدیریت کرد تا قیمت تمام شده را به حداقل رساند.

وی خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی و افزایش قیمت در این حوزه، مردم تفاوت نوع خدمات و کیفیت را باید احساس کنند که چه تغییراتی بعد از آزادسازی قیمت‌ها رخ داده است.

تیتریک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا