تکرار کلاهبرداری بوش از دولت اصلاحات توسط اوباما در دولت روحانی

بصیر، بر اساس فصل ۲۰۳ متن لایحه بودجه سال ۲۰۱۶ آمریکا که اکنون با امضا اوباما قانون شده است، شهروندان ۳۸ کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت ۹۰ روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، اگر در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.

این یعنی اتباع بسیاری از کشورهای اروپایی که می‌خواهند برای تجارت یا گردشگری به ایران پساتحریم سفر کنند، باید بین پای گذاشتن روی خاک ایران و سخت شدن ورود به آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

برخی معتقدند که این کار به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم‌ها علیه ایران و در حکم «نقض برجام» است.

این بند جنجالی از بودجه سال آینده آمریکا گریبان ایرانی‌های مقیم خارج را هم می‌گیرد. یعنی آن دسته از ایرانیانی که به هر ترتیب، شهروند کشورهای معاف از روادید (برای ورود به آمریکا) مانند انگلیس و استرالیا شده‌اند، اکنون دیگر نمی‌توانند به عنوان یک انگلیسی یا استرالیایی، بدون روادید به آمریکا سفر کنند و باید با همان گذرنامه غیرایرانی خود، در صف صدور روادید سفارتخانه‌های آمریکا بایستند.

چرخش مواضع عراقچی و ظریف

با اینکه عراقچی و ظریف به عنوان دیپلماتهای مذاکره کننده ایران در روند تدوین برجام در ابتدا مواضع من آنم که رستم بود پهلوانی خود را  تکرار کرده و قانون محدودیت روادید ایالات متحده را نقض برجام دانستند اما بعد از مدت کوتاهی تمام مواضع آنها تغییر کرد….

عراقچی و ظریف با استناد به نامه ای که جان کری وزیر خارجه آمریکا به آنها داده است با چشم پوشی بر این تحریم بزرگ غیر مستقیم ایران، سخنان جان کری که تعهدی خلاف قانون مصوب آمریکاست را ” کاملا کافی” دانستند.

اما آیا به آن اندازه که عراقچی و ظریف در ایران می توانند قانون را خم کنند، جان کری و دوستانش توانایی نقض قانون های کنگره و امضا شده توسط رئیس جمهور را دارند؟؟

آنگونه که پیداست دولت و تیم مذاکره کننده رفع تحریم ها برایشان موضوع نیست… فقط اجرای برجام با کارکرد تبلیغاتی داخلی را در دستور کار دارند و مانند همیشه کمترین توان مقابله با تحقیر دولت توسط آمریکا را ندارند.

مجموعه این اتفاقات شباهت بسیار زیادی به رفتار بوش با دولت منفعل اصلاحات دارد. جایی که رئیس جمهور آن زمان ایالات متحده در خوش خیالی صاحبان تئوری های بزک شده ای مانند گفتگوی تمدن ها ایران را محور شرارت اعلام کرد و اکنون نیز با لبخند.. و ظاهر بزک شده در حال دور زدن دیپلماتهای بنفش است.

 درک بی ارزشی نامه وزارت خارجه آمریکا در مقابل قانون لازم الاجرای محدودیت صدور ویزا دشوار نیست

عبدالرضا مصری در گفتگو با  مرصاد، اظهار داشت: امضای قانون اعمال محدودیت ویزای آمریکا برای مسافران به ایران از سوی کنگره آمریکا از نظر قانونی برای همه دستگاه های اجرایی در آمریکا لازم الاجرا است و این در حالی است که نامه جان کری هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پارلمان یا دولت آمریکا به دنبال ندارد.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مذکور به طور صد درصدی مخالف برجام است و نباید به تصویب می رسید، گفت: ملت ایران از رویه آمریکا که همانا امتیاز گیری های متعدد در قبال اعطای امتیازات جزئی و به طور مجدد بازپس گیری امتیازات که داده است آگاه هستند.

مصری با تاکید بر اینکه آمریکا به دغل کاری و دبه کردن معروف است، خاطر نشان کرد: آنچه که در کنگره آمریکا تصویب شده برای آمریکایی ها قانون است و ریاست جمهور آمریکا اگر قصد اجرای این قانون را نداشت می توانست آن را وتو کند. وقتی که اوباما این کار نمی کند یعنی قانون را قبول دارد. بنابراین دولت و پارلمان به طور کامل با یکدیگر هماهنگ عمل می کنند و نمی شود گول نامه جان کری را خورد.

وی با اشاره به اینکه ملت ایران فریب آمریکایی ها را نمی خورند، افزود: مصداق این عمل آمریکا مشابه ضرب المثل «باور قسم حضرت عباس آمریکا یا دم خروس است». دیپلماتهای ما باید بدانند که شاید بتوان یک نامه ساده یا بخشنامه را با قانون جدید لغو کرد اما لغو قانون با چیزی شبیه نامه جان کری امکان پذیر نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: از اکنون نیز مشخص است  و بعدها خواهید شنید که جان کری در آینده ای نزدیک می گوید که نامه او به وزارت خارجه ایران جعل بوده و ادعا خواهد کرد اصلا چنین نامه ای ننوشته است. اما آنچه مسلم است نقض شدن برجام با اجرای این قانون است.

ملت ایران را مسخره کرده اند/ از یک طرف اوباما قانون محدودیت سفر به ایران را امضا می‌کند و از طرف دیگر جان کری می‌گوید نگران نباشید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد؛ اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص تصویب قانون محدودیت سفر به ایران در کنگره آمریکا و امضای آن توسط اوباما اظهار داشت: همه افراد و کارشناسان معتقدند که این قانون از آنجایی که مانع از رفت و آمد های اقتصادی، فرهنگی و … می شود، در حقیقت نقض برجام است.

وی در ادامه گفت: اینکه آقای عراقچی یا ظریف ادعا می کنند نامه ای از سوی کری نوشته شده و قول داده شده است که برجام نقض نشود، مشخص نیست بر چه اساسی مطرح می شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: از یک طرف قانون را مصوب می کنند و خود اوباما پای آن را امضا می زند و از طرف دیگر جان کری نامه نوشته و اعلام می کند که شما نگران نباشید؛ این اقدام آنها یعنی ملت ایران را مسخره کرده اند.

کوثری با بیان اینکه آمریکا و مقامات آمریکایی با این روند خودشان را مسخره کرده‌اند خاطرنشان کرد: آنها گمان می کنند مردم متوجه نیستند و یا نمی دانند که آمریکا چگونه در حال نقض برجام به صورت زیرکانه است.

وی افزود: جای تأسف است که آقای ظریف و عراقچی اظهاراتی داشته و با طرح نامه جان کری این اقدام را توجیه می کنند؛ اگر این قانون نقض برجام نبوده است، دیگر چرا نامه نوشته اند؟ و اگر نقض برجام است چرا اوباما آن را تأیید کرده است؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: باید مسئولین وزارت خارجه پاسخگو باشند که مقامات آمریکایی بر چه اساسی این اقدام را انجام داده اند و خود آنها نیز بر اساس کدام سند ادعا می کنند که برجام نقض نشده است.

کوثری ادامه داد: در جلسه روز گذشته مجلس اگرچه آقای قشقاوی برای پاسخگویی به مسائل دیگری آمده بودند اما در این باره هم نمایندگان از وی سوال کردند؛ اما پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی ادامه داشته و قطعاً از مسئولین وزارت خارجه دعوت می‌شود تا به مجلس آمده و در این خصوص توضیحات لازم را بدهند.

وی در ادامه افزود: تصمیم کمیسیون امنیت ملی هم بر این است که بیانیه ای در این خصوص صادر شده و برخوردهای دوگانه ای که از سوی آمریکا در قبال ایران انجام می شود محکوم شده و به دستگاه دیپلماسی گوشزد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطر نشان کرد: این گونه مسائل باید به صورت قاطعانه از سوی دستگاه دیپلماسی پیگیری شود و جلوی اجرای تعهدات ایرات بایستی گرفته شود و اقدامی صورت نگیرد تا زمانی که این مسئله و مسائلی از این دست تعیین تکلیف شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراض برخی از کشورها در خصوص این قانون آمریکا اظهار داشت: آش اینقدر شور است و مصوبه کنگره آمریکا آنقدر بی معناست که صدای رفقای آمریکا و شریک آنها هم در آمده و آنها هم نسبت به ان موضوع اعتراض دارند؛ به هر حال ما منتظر پاسخ محکم دستگاه دیپلماسی به این مصوبه هستیم.

 ایجاد محدودیت برای مسافرت به ایران نقض ماده ۲۹ برجام است

حسین نجابت عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در گفتگویی ضمن واکنش به مصوبه اخیر کنگره آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت برای مسافرت به ایران و مسافران ایرانی، اظهار داشت: برخی فکر می‌کنند که ما دشمن نداریم اما همانطور که رهبری تعبیر کرده‌اند برخی به دنبال بزک کردن قیافه آمریکایی‌ها هستند در صورتی که هم ما می‌دانیم دشمن داریم هم آنها و در واقع آنها باید متوجه باشند که با این دشمن چگونه باید رفتار کنند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها خیلی مشتاق اجرای برجام هستند به دلیل آن است که منافع خودشان را معطوف به این امر می‌بینند، افزود: امیدواریم این برجام در آینده برای ما هم منفعتی در پی داشته باشد ولی در کل باید به این نکته توجه داشت که آمریکایی‌ها از هر روزنه‌ای برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی بهره خواهند برد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس مصوبه ضد ایرانی کنگره آمریکا را مغایر با بند ۲۹ برجام خواند و گفت: طبق بند ۲۹ برجام نباید هیچ مانعی بر سر راه توسعه ایران ایجاد شود در حالی که مصوبه کنگره آمریکا مانع ایجاد رابطه تجاری ایران و تضعیف آن خواهد شد بنابراین طرف ایرانی هم چه از مجرای مجلس و یا دولت باید پاسخ مناسبی به این مصوبه کنگره آمریکا بدهد.

نجابت در ادامه اظهار داشت: این مصوبه و مصوباتی از این دست که گاه و بیگاه می‌آید و در آینده هم شاهدشان خواهیم بود به کسانی که تلاش می‌کنند تا بگویند آمریکا عوض شدنی است  نشان می‌دهد که چیزی از رفتار آمریکایی‌ها عوض نشده و آنها ظاهر رفتارشان گاهی دوستانه می‌شود در صورتی که در باطن هروقت فرصت کنند ضربه خود را به جمهوری اسلامی می‌زنند.

وی با اشاره به رفتار آمریکا در قبال فتنه ۸۸ یادآور شد: ۲۰ خرداد ۸۸  یعنی دو روز قبل از انتخابات اوباما نامه‌ای ظاهراً مثبت به رهبر انقلاب نوشت که در آن برخی از مسائل را به رسمیت شمرده بود اما همینکه فتنه ۸۸ شروع شد و فضا را مناسب دید به کسانی که به دنبال براندازی جمهوری اسلامی بودند پیوست و به آنها کمک‌های مالی و اطلاعاتی کرد بنابراین توجه به چنین اموری نشان می‌دهد رفتار آمریکایی‌ها منافقانه است و در واقع در گوشه و کنار هر جا که فرصت پید کند جوهره اصلی خود را نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا