ایران در زمینه تربیت نیروی انسانی جزء ۱۰ درصد نخست منطقه است

بصیر ،حسین وطن­ پور در دومین همایش فناوری در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: شتاب علمی در کشور مناسب است و حتی از ترکیه نیز در برخی موارد رشد بیشتری داشته ایم.

وی، پژوهش را اساس بنیان کشور دانست و افزود: با این همه سرمایه گذاری در انتشار مقالات چند تا از آن منجر به تولید شده و چه تعداد در اشتغال دانش آموختگان موثر بوده است؟

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه سرمایه گذاری در پژوهش در تولید و تجارت موثر نبوده است، تصریح کرد: پژوهش و تحقیقات بایستی به سمتی پیش رود تا ما جایگاه خود را در دنیا پیدا کنیم.

وی، با بیان اینکه کشور از لحاظ پژوهش در منطقه جایگاه خوبی را دارد و از لحاظ تعداد مقالاتی که چاپ شده از سال ۲۰۰۰ به بعد رشد خوبی را داشته، ادامه داد: فضای خوبی در پژوهش ایجاد شده و به تعداد اعضای هیات علمی مراکز تحقیقاتی داریم که از لحاظ آماری تعداد بالایی است و بین مراکز تحقیقاتی رقابت ایجاد شده و بسیاری از مراکز دانشجو تربیت می کنند.

وطن پور گفت: یک از معضلات ما در پژوهش این است که دانشجوی تحصیلات تکمیلی به خصوص در دوره دکتری برای فارغ ‌التحصیلی ملزم به ارائه مقاله ISI هستند و حالا اگر دانشجویی موفق به ثبت اختراع (پتنت) شود چطور باید فارغ‌التحصیل شود چون نمی‌تواند نتایج پژوهش خود را به دلایلی منتشر کند.

وی، در بخش دیگری به زیر ساخت ها اشاره کرد و آن را بسیار مهم دانست که روی آن کار نشده است، یادآور شد: در وزارت بهداشت یک تا ۳ درصد بودجه دانشگاه باید صرف پژوهش و فناوری شود در حالی که این بودجه در بعضی دانشگاه­ ها به نیم درصد هم نمی ­رسد.

وطن‌پور، با اشاره به اینکه در دنیا امروز نفت و معادن ثروت محسوب نمی شود، افزود: دانش و تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر به عنوان ثروت و عامل رشد و توسعه هر کشوری محسوب می شود.

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: در بحث تولید و فناوری به جای این که مقاله چاپ کنیم و صادر کنیم بایستی آن را به محصول تبدیل کنیم و صادر کنیم که معمولا طرح های فناوری در قالب شرکت دانش بنیان شکل می گیرند.

وی، در پایان با بیان اینکه باید از فناوران حقیقی حمایت کنیم و به دنبال تجاری سازی و تبدیل علم به تولید باشیم، از مرکز رشد در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار خرسندی کرد.

محمودی مدیر تحقیقات و بازاریابی شرکت پیشتاز طب، مهندس علی دیانت رئیس اتاق بازرگانی و دکتر نیکزاد عضو هیات امنای مرکز نیز در این رابطه سخنانی ایراد نمودند.

دومین همایش فناوری در حوزه سلامت در کاشان، با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پایان یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا