معاون صید شیلات مازندران خبر داد:

کاهش ۴۶ درصدی صید ماهیان استخوانی در دریای خزر

بصیر، عباس‌علی شیخ‌تبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از ۲۰ مهر تا پایان آذرماه امسال حدود ۶۱۵ تن انواع ماهیان استخوانی در دریای مازندران صید شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: میزان صید ماهی کفال ۶۹ درصد کاهش، ماهی سفید ۱۹ و کپور ۱۲۶ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات مازندران، عمده دلیل کاهش میزان صید، را وضعیت شورش و جریان‌های آبی و بادی دانست و افزود: به‌ دلیل تغییر جهت باد، یکنواختی دریا را در طول روز شاهد نبودیم.

شیخ‌تبار اضافه کرد: همچنین کاهش دمای آب، جریانات سیل‌آسا و طغیان‌های رودخانه‌ها موجب از بین رفتن جایگاه برخی از صیادان شد که این مسئله نیز یکی از دیگر عوامل کاهش صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران بوده است.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به وضعیت نامساعد جوی فرصت جبران صید ماهیان کفال را از دست دادیم، گفت: روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی داشتیم که میزان صید ماهی کفال غالب بوده که امیدواریم بتوانیم جبران صید این نوع ماهی را در ماه‌های باقی‌مانده داشته باشیم.

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری شیلات مازندران با اعلام اینکه نیمه دوم بهمن‌ماه میزان صید ماهی در دریای خزر افزایش می‌یابد، یادآور شد: میزان ۷۰ درصد صید در دو ماه پایانی صید به ثمر می‌نشیند.

شیخ‌تبار با تقدیر از مشارکت خوب ماهی‌گیران در بحث رعایت مقررات و قوانین چشمه‌های تور صیادی، اظهار کرد: به‌منظور حفظ ذخایر گونه‌های ماهیان استخوانی دریای خزر، حد مجاز چشمه تور صیادی ۳۰ است ولی صیادان استان از چشمه تورهای ۳۳ استفاده می‌کنند که این موضوع نشان‌‌دهنده صیادی مسئولانه است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در استان فعالیت دارند، افزود: صید ماهیان استخوانی در دریای مازندران تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد که امیدواریم با مساعد شدن جریان‌های آبی صیادان بتوانند به صید قانونی خود دست پیدا کنند.

به گزارش فارس، مازندران بیش از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد که فصل صید ماهیان استخوانی هر ساله از اواسط مهرماه آغاز و تا نیمه‌دوم فروردین‌ماه ادامه دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا