نیش های لبخند آمریکا

بصیر،

بعد از انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری، لبخندهایی بین پاستور و کاخ سفید رد و بدل شد. گفتمان سازش در جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل مسائل اقتصادی بوجود آمده از فشار تحریم ها در تعامل سازنده با ایالات متحده آمریکا بود، زیرا از همان ابتدا جهت حرکت خود را به سمت کدخدای دهکده جهانی نشانه رفته بود. هرچند آنچه که در مذاکرات دنبال شد تا رسیدن به توافق برجام در پارادایم نرمش قهرمانانه می گنجد، اما رویکرد اصلی در گفتمان سازش، باور قدرت آمریکا و سازش با آن بود. شاید ۹شرط مقام معظم رهبری در مورد اجرای برجام حفظ این گفتمان در پارادایم نرمش قهرمانانه باشد که با تیزبینی کمیته نظارت بر اجرای برجام محقق خواهد شد.

آنچه که قابل یادآوری است، توجه به رویکردها و عملکردهای آمریکا در همین یک ماه اخیر است. هرچند رئیس جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا حرف از فصلی نو در روابط با ایران می زنند و همه دنیا را متوجه اقدامات صلح طلبانه ایران در اجرای توافق می کنند، اما ظاهرا طرف مقابل نه تنها گامی در جهت رویکرد اصلاحی خود نداشته بلکه اتفاقا گام های دیگری بر می دارد که اهداف بعدی این توافق را خدشه دار می کند.

تصویب قانون، تهیه روادید ورود به آمریکا برای همه کسانی که تا پنج سال پیش به ایران سفر کرده اند، جمهوری اسلامی ایران را در کنار عراق، سوریه و لیبی قرار می دهد که بدگمانی وجود تروریست های داعش در آن را تقویت می کند. این مصوبه کنگره که بدون هیچ مخالفتی به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید، به گفته سیاستمداران ایران، با روح برجام سازگار نیست. یعنی با متن توافقنامه هیچ ضدیتی ندارد!!، از لحاظ حقوقی درست است، هیچ تضادی بین این قانون با اجرای برجام از سوی آمریکا وجود ندارد. فقط با این قانون آمریکا اثبات کرد که به گفتمان سازش در ایران هم خیانت می کند.

در همین زمان، دادگاه تجدید نظر در نیویورک حکم صادر شده مبنی بر پرداخت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار غرامت از سوی ایران به قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت را تأیید کرد. این حکم قرار است قبل از باز شدن حساب های مسدود شده بانک مرکزی ایران، اجرا شود.

دادگاه‌های آمریکا هر از چندگاهی پرونده‌ای از انفجار تروریستی در یکی از نقاط دنیا را بررسی می‌کنند و با ادعای دیده شدن ردپایی از ایران در آن عملیات تروریستی، از محل پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، خواهان پرداخت غرامت‌های هنگفت  می‌شوند.

همچنین در یک حرکت دیگر، «پاتریک میهان» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به این مجلس ارائه داده که بر اساس آن پیش از رفع بلوکه میلیاردها دلار اموال ایران در راستای اجرای برجام باید ۴۳٫۵ میلیارد دلار از بابت غرامت به «خانواده‌های آمریکایی قربانی اقدامات تروریستی ایران» پرداخت شود. (۱) در ادامه طرح‌های ضدایرانی مطرح شده در کنگره آمریکا پس از آغاز اجرای تعهدات ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک، در روزهای اخیر باز هم دو طرح جدید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.(۲)

شیطان بزرگ همه مهره های شطرنجش را برای در مضیغه گذاشتن شرایط اقتصادی ایران و از بین بردن دستاوردهای صنعت هسته ای آن به حرکت درآورده است، اما در داخل هنوز امیدهایی به تدبیر انجام شده در برجام وجود دارد که شرایط اقتصادی کشور و سیاست بین الملل را تغییر دهد. این درحالی است که حمایت های آمریکا از داعش، عربستان و ترکیه همه منطقه را به آشوب کشیده؛ با پایین آوردن قیمت نفت شرایط اقتصادی کشورهای متکی به نفت را در مضیغه قرار داده و آبروی روادید ایرانی توریست ها، تجار، دانشمندان و سیاستمدرانی که به ایران سفر کرده باشند را از بین برده است.

سوال اصلی اینجاست، که چه تضمینی در مورد دولت بعدی آمریکا برای اجرای برجام به طور دقیق وجود خواهد داشت؟ این سوال وقتی حساس تر می شود که تمام تعهدات جمهوری اسلامی ایران تا سه ماه آینده انجام و تمام خواهد شد و بعد از راستی آزمایی آژانس، تعهدات طرف مقابل احتمالا در دولت بعدی آمریکا که شاید از جمهوری خواهان باشد، شروع می شود… ترامپ، نامزد تندروی جمهوری خواه، برخلاف تصور با رویکردی ضد اسلامی توانست به شدت در نظرسنجی ها صعود کند که با توجه به تصویری که از اسلام توسط داعش در جهان گسترده شده، کاملا منطقی است.

۱- نقشه کنگره آمریکا برای پول‌های بلوکه شده ایران قبل از آزاد شدن

۲- دو طرح دیگر هم علیه سپاه به کنگره ارائه شد

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا