جراحي تومور مغزی بدون بي‌هوشي در شيراز

بصیر ،به گفته پزشک جراح، اين عمل جراحي براي برداشتن تومور مغزي نزديک به قسمت مرتبط با تکلم مغز بيمار بود که تاکنون در کشور گزارش نشده است.

دکتر آرش صفاريان با بيان اينکه جراحي‌هاي مشابه مغزي با هوشياري بيمار تاکنون درکشور انجام گرفته است، افزود: استفاده از بي‌حسي‌هاي سطحي و عمقي در قسمت جمجمه سر بدون استفاده از بيهوشي کامل بيمار و استفاده از لوله‌گذاري در دهان براي تنفس مصنوعي حين جراحي، ويژگي برجسته اين جراحي نسبت به جراحيهاي مشابه مغزي است.

صفاريان روش بکار گرفته شده در اين جراحي را تکنيکي نو در بيهوشي جراحي مغز خواند و افزود: تجربه ۲۰ مورد عمل جراحي مغز با هوشياري بيمار در مرکز جراحي مغز و نخاع بيمارستان شهيد چمران شيراز، اين تيم جراحي را براي اين نوع خاص آماده و توانمندتر ساخت.

وي در ادامه گفت: اين جراحي ۲ ساعت به طول انجاميد.

متخصص بيهوشي عضو تيم جراحي گفت: اين عمل جراحي با دقت و حساسيت بالا به کمک بيحسي ۱۲ عصب پوستي در ناحيه پوست سر شروع شد و به مراتب براي باز شدن لايه هاي عميق تر سر از بي حسي هاي مربوط استفاده شد به گونه اي که بيمار در طول عمل جراحي بدون احساس درد و با هوشياري کامل و قدرت تکلم کامل تحت عمل جراحي قرار گرفت.

دکتر آرش فربد افزود: در اين جراحي نحوه صحبت کردن بيمار و پاسخگويي بيمار به سوالات پزشک، به جراح کمک مي کند تا ضمن هدايت جراح در مسير بي‌خطر براي برداشتن تومور، قدرت تکلم بيمار نيز چک شود و مورد آسيب قرار نگيرد.

وي گفت: در جراحي‌هاي ديگر مغزي که نياز به همکاري بيمار دارد بيمار با بيهوشي و تنفس مصنوعي تحت جراحي قرار مي گيرد و در حين عمل جراحي با کم و زياد کردن ميزان بيهوشي بيمار را به همراهي با پزشک مي طلبد.

مرکز جراحي مغز و نخاع بيمارستان شهيد چمران شيراز، مرکز سنتر جراحي مغز و اعصاب جنوب کشور است که ماهانه ۵۰ عمل جراحي مغز و نخاع در اين مرکز انجام مي شود.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا