آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد

خط نستعلیق را جایگزین عثمان طه کنید

بصیر ،رئیس و تعدادی از اعضای هیأت امنای سازمان و معاون نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن  به همراه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و مدیر امور قرآنی این استان، در آستانه برگزاری همایش «۳۰ سال تلاش جهادی در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم» شنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۴ برای ارائه گزارش و کسب رهنمود به دیدار آیت‌الله جوادی آملی رفتند.

ایشان در این دیدار، ابتدا با اشاره به جایگاه قرآن کریم، گفت: قرآن کتابی است که حتی کلماتی از آن مانند کلب و ابولهب را نمی‌توان بدون وضو بوسید.

صاحب تفسیر شریف تسنیم قرآن کریم را کتابی ثقیل، وزین پرمغز و سنگین توصیف کرد و با تأکید بر لزوم تسهیل قرائت قرآن کریم برای ملل مختلف جهان، از طریق نگارش کتاب الهی طبق رسم الخط هر ملت، افزود: باید این مسأله را در مسابقات بین‌المللی و سطح بین‌الملل جا انداخت که هر ملتی می‌تواند قرآن واحد را طبق رسم‌الخط خود بنگارد.

این مرجع تقلید، قرآن نگارش شده به خط «عثمان طه» را برای آموزش قرآن در ایران نامناسب دانست و گفت: باید مجاز باشیم کلمات قرآن را همانگونه که خوانده می‌شوند، با خط نستعلیق که عروس خطوط است بنویسیم و در دنیا متهم به تحریف قرآن نشویم. علاوه بر این بهتر است نگارش قرآن به خط نستعلیق از جزوات قرآنی آغاز شود.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه در نگارش قرآن نظر کسانی که خود را خادم‌الحرمین می‌خوانند، حجت قرار گرفته در حالی که آنها قرآن را ارباً اربا کردند، افزود: متأسفانه نظر آنهایی که گفتند «حسبنا کتاب الله» حجت واقع می‌شود اما نظر ما که هم قرآن و هم عترت را داریم مغفول مانده است.

در ابتدای این دیدار نیز مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم به ارائه گزارشی از ۳۰ سال تلاش جهادی در حوزه نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم پرداخت. تصحیح ۴۰۱ هزار و ۶۶۶ جزء قرآن، صدور ۷ هزار و ۸۴۹ مجوز برای چاپ ۱۶۰ میلیون جلد قرآن و استخراج ۱ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۳۰۰ اشکال قبل از چاپ قرآن طی ۳۰ سال گذشته، آماری بود که در این دیدار توسط رئیس سازمان دارالقرآن ارائه شد.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه ۶۰ مصحح قرآن کریم بدون هیچ اسم و رسمی با معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن‌الکریم همکاری می‌کنند، افزود: ۲۰ سال از فعالیت این مرکز با مدیریت جناب آقای «احمد حاجی‌شریف» صورت گرفته است.

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا