سیاستهای انتخاباتی سازمان صداوسیما تشریح شد
بصیر ،محمد سرافراز در در سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با موضوع انتخابات نشست به برگزاری انتخابات در سالهای پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: در این 37 سال با وجود تمام فرازو فرودها تقریبا هر سال یک انتخابات برگزار شده که در دنیا بینظیر است.
وی با بیان اینکه مدل حکومتی کشور ما در مقابل مدلهای لیبرال دموکراسی غرب مدلی بیبدیل و بیرقیب است گفت: در مدل لیبرال دموکراسی غرب اصل بر مشارکت حزبی است و مردم به آنچه احزاب تعیین میکنند رأی میدهند و کسی نمیتواند خارج چارچوب احزاب وارد رقابت شود. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی احزاب آرای مردم را سوزنبانی میکنند، گفت: در چنین کشورهایی نقش اصلی برعهده احزاب است.
سرافراز با اشاره به دعوت مقام معظم رهبری از مردم و حتی مخالفان نظام به مشارکت در انتخابات گفت: این دعوت مؤید ترویج مشارکت در تمام سطوح است و به معنای آن نیست که مخالفان بتوانند وارد مجلس شوند.
وی با بیان اینکه به فراخور حضور نامزدها و تعداد آنها در حوزههای انتخابیه، انتخاب پیچیدهتر میشود، گفت: معتمدان در کنار دیگر گروههای مرجع میتوانند به مردم در انتخاب کمک کنند.
رئیس رسانه ملی سپس به بیان آسیبهای مشارکتهای انحصاراً حزبی پرداخت و گفت: در کشورهای غیر اروپایی احزاب فصلی هستند و به مناسبت انتخابات ظهور و بروز پیدا میکنند، در حالی که اگر احزاب بخواهند با کارکرد مثبتشان ایفای نقش کنند باید برای اداره کشور برنامههایشان را ارائه دهند و مردم با بررسی این برنامهها تصمیم بگیرند. همچنین احزاب باید توانایی کادرسازی داشته باشند و اگر حزبی قدرت را در دست گرفت باید بتواند اعضای خود را از میان کادرش انتخاب کند.
سرافراز آسیب دیگر مشارکتهای حزبی در کشورهای غیر اروپایی را ایجاد اختلاف در رقابت احزاب دانست و گفت: معمولا این رقابتها به اختلاف، اختلافها به منازعه، و منازعه به درگیریهای ساختارشکنانه منجر میشود که آفت دیگر انحصار حزبی است و شاید علت نبودن حزبی قوی در کشور که با مقبولیت و قدرت زیاد فعالیت کند همین آفت باشد.
سرافراز سپس از تدارک دشمن برای این انتخابات سخن گفت و افزود: یکی از راهبردهای دشمن برای نفوذ در کشور، نفوذ به سطوح مختلف حاکمیت است که میتواند با بهرهمندی از توانایی خود در تبلیغات، یکی از تهدیدات جدی در این زمینه باشد.
دو قطبی افراطی و اعتدالگرا، راهبرد دشمن برای دستیابی به اهداف است/القای دو قطبی با دسته بندیهایی چون موافق برجام و مخالف برجام، موافق تعامل با آمریکا و مخالف تعامل با آمریکا به نتیجه نرسیده است
وی یکی از راهبردهای دشمن برای دستیابی به اهداف خود را ایجاد دو قطبی در کشور دانست و گفت: دشمن میکوشد وجود دو قطب افراطی و اعتدالگرا در کشور را به مردم القا کند. وی افزود: این حرکت از اول سال آغاز شد و با کمک رسانههای آمریکایی به داخل کشور تسری یافت.
رئیس رسانه ملی با اشاره به راهبردهای جدید دشمن در اعمال فشار به کشورمان گفت: پس از توافق هستهای و برجام، دشمن میکوشد با پایان دادن به تحریمهای مستقیم و همه جانبه و به قول خودشان فلج کننده، تحریمهای هوشمندی را آغاز و در آینده تشدید کند.
وی گفت: القای دو قطبی با دسته بندیهایی چون موافق برجام و مخالف برجام، موافق تعامل با آمریکا و مخالف تعامل با آمریکا و… به نتیجه خاصی نرسیده است.
خوشبین به آمریکا و کسانی که به آن اعتماد میکنند افراطی هستند/ سی که به توان و اقتدار ملی ایمان و امید دارد معتدل واقعی است
سرافراز افراد خوشبین به آمریکا و کسانی را که به آن اعتماد میکنند افرادی افراطی خواند و گفت: از نظر من کسی که به توان و اقتدار ملی ایمان و امید دارد معتدل واقعی است و واقعبین کسی است که در کنار دیپلماسی مذاکره به دیپلماسی اقتدار ایمان دارد.
رئیس سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه اکنون نیاز اصلی کشور قطب نیروهای انقلاب است، گفت: آنچه کشور در شرایط کنونی به آن نیاز دارد قطب نیروهای انقلاب است که در مقابل نیروهای ضد انقلاب و لیبرال قرار دارد. وی با بیان اینکه اکنون باید این تقسیم بندی تبیین شود، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی باید تعریف شود و رسانه ملی باید حرکتش را بر مبنای تعریف این گفتمان ترسیم کند.
سرافراز با بیان اینکه رسانه ملی باید شاخصهای انقلابی بودن را تعریف کند، تصریح کرد: مهمترین شاخصه انقلابی بودن متعلق به کسانی است که به اینکه ما میتوانیم مشکلات کشورمان را خودمان حل کنیم ایمان داشته باشند. وی افزود: ایمان به توان دفاعی کشور، توان علمی، و ایمان به توانایی در حل مشکلات اقتصادی با اتکا به سرمایههای داخلی، میتواند کشور ما را از قدرت منطقهای به قدرتی جهانی تبدیل کند.
رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به ناکامی دشمن در طرحهایی نظیر طرح سقوط بشار اسد در سوریه، تجزیه عراق، سقوط انصارالله در یمن و… گفت: دشمن، اقتدار جمهوری اسلامی ایران را عامل اصلی این شکستها میداند و این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.
وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر رویکرد اقتصاد مقاومتی و توجه به دو عامل اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان گفت: نباید به امید سرمایهگذاران خارجی نشست، بلکه باید با اتکا به اقتصاد مردمی و سرمایهگذاریهای زودبازده، موتور اشتغال را روشن کرد و بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را که معلول خاموش بودن این موتور است از سر راه برداشت و درکنار آن باید با استفاده از افراد تحصیل کرده و نخبه، زمینه اقتصاد مقاومتی دانش بنیان را فراهم کرد.
رئیس رسانه ملی از سرمایهگذاری آمریکا برای اثرگذاری بیشتر در کشورمان اشاره کرد و گفت: این کشور در بودجه سال جدیدش مبلغ 308میلیون دلار بودجه به عنوان «دموکراسی در ایران» اختصاص داده است که دخالت مستقیم در امور یک کشور به شمار میرود و این خلاف منشور سازمان بینالملل و نشان دهنده برنامهریزی آنها برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است.
سرافراز در ادامه به وظیفه رسانه ملی در مقابل این سیاستها و سیاستهای غرب پرداخت و گفت: در این مقطع، صداوسیما باید سواد رسانهای مردم را افزایش دهد و با استفاده از روشهای نوین، آگاهی رسانهای و انتخاباتی مردم را بالا ببرد. وی بر استفاده از اینفوگرافی و موشن گرافیکها برای ارائه اطلاعات به مخاطبان به شکلی موجز و سریع تأکید کرد و یادآور شد: با تکرار، پیامها در ذهن مردم نهادینه میشود.
رئیس صداوسیما تشویق مردم به شرکت در انتخابات را از مهمترین کارهای صداوسیما برشمرد و با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی گفت: در انتخابات مجلس خبرگان باید مردم را به شناسایی افراد شایسته و کسانی که به عنوان لنگرگاهی برای انقلاب در طوفانها هستند دعوت کرد.
وی با اشاره به تعداد بسیار زیاد ثبتنام کنندگان، ردصلاحیت شدهها و کسانی که صلاحیت آنها هنوز احراز نشده، گفت: ثبت نام این تعداد در تمام انتخاباتی که تاکنون برگزار شده بیسابقه بوده و پیشبینی میشود برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی 16 نامزد انتخاباتی رقابت کنند.
رئیس رسانه ملی سپس به بیان شرایط کنونی سازمان صداوسیما پرداخت و گفت: یکی از حرکتهایی که در دور جدید آغاز شده و تداوم دارد اصلاح ساختار سازمان است و در دو مرحله یکی اصلاح ساختار سازمان از نگاه کلان و دیگری اصلاح الگوی نیروی انسانی دنبال میشود. وی افزود: اصلاح روندها، فرآیندها و گردش کارها گام دیگری است که همه کارکنان و مدیران میتوانند در آن مشارکت کنند.
سرافراز اصلاح آیین نامهها، بخشنامهها و ضوابط را از دیگر الزاماتی برشمرد که باید با بازنگری در قوانین و متناسب با شرایط کنونی به انجام برسد.
وی سپس با اشاره به کمبود منابع مالی سازمان، بر توزیع بودجه براساس اولویتها و بر مبنای برنامه تأکید کرد و گفت: باید با استفاده بهینه از منابع موجود، بودجه سال آینده را برنامهای طراحی کرد.
رئیس رسانه ملی در ادامه گفت: در حوزه فنی ما برای استفاده و به کارگیری فناوریهای نوین عقب ماندگی داریم و به هر حال، این حوزهای است که در دنیا خیلی سریع پیش رفته و گسترده است و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.
رشد مخاطبان شبکه خبر نسبت به شبکههای دیگر برجسته است
وی با بیان اینکه در محیط وب باید حضور جدی و آراستهای داشته باشیم، گفت: باید به حوزه تلویزیون تعاملی و شبکههای اجتماعی پیام رسان، سریعتر وارد شویم.
سرافراز با بیان اینکه در حوزه خبر، در سطح کارهای خوبی شده است که باید به عمق نفوذ پیدا کند، افزود: در شبکه خبر تحولات زیادی صورت گرفته و مخاطبانش رشد فزایندهای پیدا کردهاند که به نسبت شبکههای دیگر برجسته است.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در حوزه سیما کار سختتر است، گفت: باید تلاش بیشتری شود این حوزههای جدا از هم را به هم پیوند دهیم تا به ساحل نجات برسیم.
سرافراز ساماندهی در معاونت برون مرزی را مطلوب خواند و تصریح کرد: شبکههای برون مرزی تأثیرات خود را حفظ کردهاند و میزان مخاطبانشان افزایش پیدا کرده که این روند قابل قبول است.
رادیو اربعین و دیگری رادیو انقلاب؛ دو رادیوی تاثیرگذار این مدت
رئیس رسانه ملی در ادامه با قدردانی از آبروانی معاون صدا یادآورشد: در این مدت دو رادیوی تأثیرگذار راهاندازی شده است یکی رادیو اربعین و دیگری رادیو انقلاب که در چند روز گذشته افتتاح شد و رادیو اربعین با رویکردهایی که اعمال شد توانست تأثیرات عمیق خود را در این مقطع حساس بگذارد. البته در کنار آن رادیوهایی که ضعیف بودند و کارکرد رادیویی نداشتند را حذف کردیم و تحت تأثیر حاشیهها و حاشیه سازیها قرار نگرفتیم.
سرافراز درپایان با بیان اینکه در این مقطع حساس و سرنوشت ساز که پیش بینی میشود با مسائل و موضوعات داخلی و منطقهای مواجه شویم و نقشههای زیادی برای کشور از درون و بیرون کشیده میشود، گفت: باید بتوانیم وظیفه خود را در رسانه ملی به نحو احسن انجام دهیم و نقش تاریخی خود را در این مقطع ایفا کنیم.
انتخابات؛ آخرین خاکریز مهم رسانه ملی در سال جاری
معاون خبر رسانه ملی در همایش مدیران صداوسیما امسال اعلام کرد: رسانه ملی با وجود محدودیتهای بودجهای، به مرجع رسانهای تبدیل شدهاست.
پیمان جبلی در سومین نشست سراسری مدیران رسانه ملی با موضوع انتخابات با اشاره به اینکه انتخابات هفتم اسفند آخرین خاکریز مهم رسانه ملی در سال جاری است، گفت: امسال با وجود برخی محدودیتهای بودجهای، صداوسیما در آزمونهایی مانند اطلاعرسانی و تبیین مذاکرات هستهای، فاجعه غمبار منا و راهپیمایی عظیم اربعین به مرجع رسانهای تبدیل و سربلند شد و انتخابات آخرین آزمون امسال است.
معاون خبر سازمان صدا و سیما افزود: این در شرایطی است که کمبود منابع مالی و پشتیبانی کار را سخت کرد، اما اخلاص و جدیت مدیران و کارکنان رسانه ملی سبب شد تا به ویژه در حوزه خبر عملکرد موفقی داشته باشیم و نظرسنجیها نیز همین واقعیت را تایید میکند.
وی با اشاره به راهبردهای رسانه ملی در انتخابات پیش رو گفت: برنامههای انتخاباتی صدا و سیما به ویژه در مراکز استانها از ماهها قبل به تدریج آغاز شد و در حالی که حدود 34 روز به این رویداد مهم باقی مانده است تا هفتم اسفند به اوج خواهد رسید.
جبلی تصریح کرد: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان امسال همزمان برگزار میشود که علاوه بر وجه تمایز آن با سایر انتخابات گذشته، نگاه رسانه ملی به این دو انتخابات نیز متفاوت است.
معاون خبر سازمان صدا و سیما گفت: انتخابات مجلس شورای اسلامی در سطوح محلی و منطقهای و مرتبط با مسائل مبتلابه مردم و رقابتهای سیاسی است، اما لازمه انتخابات خبرگان داشتن فضای آرامش بهدور از جدالهای سیاسی است.
جبلی با اشاره به چالشها، بایدها و نبایدهای رسانه ملی در آستانه انتخابات هفتم اسفند گفت: برخی موضوعات مهم سیاسی داخلی و بین المللی که باید محل اجماع ملی باشد، نباید دستمایه جریانهای سیاسی در انتخابات و بهرهبرداریهای جناحی شود و رسانه ملی نیز باید به این موضوعات توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره پدیده شوم نفوذ گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با طمع ورزی، تبلیغات و حاشیه سازی تلاش میکنند برخی وابستگان را وارد مراکز تصمیم گیری کنند.
معاون خبر سازمان صدا و سیما افزود: انتخابات مظهر نظام مردم سالاری دینی، و همانطور که رهبر معظم انقلاب بسیار گویا فرمودند آبروی نظام است.
جبلی چرخش سالم قدرت در جمهوری اسلامی را از ویژگیهای نظام اسلامی متکی بر مردم سالاری دینی بیان کرد و گفت: این ویژگی حاکی از اعتماد به نفس بالای نظام و اعتماد به رأی مردم در کشور است.
معاون خبر سازمان صدا و سیما با مقایسه انتخابات گذشته و روی کار آمدن جریانهای مختلف سیاسی در کشور افزود: رسانه ملی با تبیین بایدها و نبایدها در انتخابات پیش رو تلاش خواهد کرد تا چالشها را به فرصت تبدیل کند.
جبلی گفت: شاخص و معیار در فرآیند انتخابات قانون اساسی است که همه باید بر این اساس به تکلیف خود عمل کنند.
معاون خبر سازمان صدا و سیما با اشاره به برخی تلاشها برای دو قطبی کردن جامعه در آستانه انتخابات تأکید کرد: رسانه ملی نباید گرفتار این موج شود و در مقابل باید از ظرفیتهای رسانهای و حرفهای برای تبیین افکار عمومی بهره بگیرد.
جبلی افزایش ضریب نفوذ شبکههای اجتماعی، موبایلی و اینترنتی را از ظرفیتهای مهمی دانست که اگر به طور صحیح به کار گرفته شود، در ایجاد فضای شور و نشاط در انتخابات موثر خواهد بود.
معاون خبر سازمان صدا و سیما بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی، پرهیز از بداخلاقیهای انتخاباتی، توجه به وحدت و انسجام ملی و هوشیاری در مقابل جریان نفوذ را از راهبردهای رسانه ملی در انتخابات بیان کرد و گفت: جریانهای سیاسی در تبلیغات خود از شگردهای مختلفی استفاده میکنند که از جمله آنها مظلوم نمایی است تا با سوار شدن بر این موج و دو قطبی کردن جامعه، به هدف خود برسند اما رسانه ملی باید در این زمینه با تدبیر عمل کند.
جبلی ایجاد شکاف در جامعه را از شیوههای دشمنان انقلاب در فضای انتخاباتی دانست و افزود: رسانه ملی با هوشیاری تلاش خواهد کرد تا عامل دامن زدن به شکاف میان مردم و حاکمیت نباشد و رویکردهای لازم هم در این زمینه اتخاذ شده است.
عرش نیوز