عربستان نمی‌تواند حریفی نظامی برای ایران باشد

بصیر،این پایگاه اینترنتی در تحلیلی به قلم کالِم وود نوشت: خاورمیانه پایگاه قدرت دو کشور مسلمان است. در یک طرف ، عربستان سعودی سنی قرار دارد. خاندان آل سعود که نسبتا کم تجربه ولی بسیار مجهز هستند و متحدانش، با بیقراری برای مهار دشمن خود تلاش می کنند. ایران شیعه در طرف دیگر قرار دارد. این کشور که در جنگ آبدیده شده، گرچه از لحاظ تکنولوژیکی در سطح پایین تری قرار دارد ، با یک رشته پیروزی‌هایی که موجب افزایش بی‌سابقه تفوق آن شده، خاورمیانه را مبهوت کرده است.

در صورت بروز جنگ، دو طرف چه امکاناتی برای نبرد در اختیار دارند؟

در ادامه این مطلب درباره نقاط قوت عربستان، آمده، در سال های اخیر، عربستان سعودی برای توسعه زرادخانه تسلیحاتی خود تلاش کرده است.

گزارشهای منتشر شده «موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم» نشان می دهد که عربستان سعودی به میزان نگران کننده‌ای، سرگرم خرید تسلیحات است. واردات سلاح عربستان در طول پنج سال گذشته، نسبت به سالهای ۲۰۱۰-۲۰۰۶، ۲۷۵درصد افزایش داشته است.

با این حال، عربستان سعودی تنها نیست. میزان فروش سلاح در سراسر خاورمیانه در دوره زمانی ۲۰۱۵-۲۰۱۱ ، ۶۱ درصد افزایش یافت. این اطلاعات ، نشان می دهد خاورمیانه تدریجا مسیر آماده شدن برای جنگی بزرگ را می‌پیماید و کشورهای سنی در پنج سال گذشته از لحاظ نظامی رشد زیادی داشته‌اند.

عربستان سعودی همچنین از حمایت متحد خود، یعنی ایالات متحده برخوردار بوده است. ایالات متحده در صدر فهرست صادرکنندگان اسلحه به عربستان در فاصله سال‌های ۲۰۱۵-۲۰۱۱ قرار داشته است. مشتریان اصلی آمریکا در سراسر جهان در این دوره زمانی‌، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه بوده اند. این سه کشور در حال حاضر برای مقابله با سیاست خارجی ایران به ویژه در سوریه تلاش می کنند.

اما سال گذشته، یک واقعیت ثابت را نشان داده است: اینکه اکنون دوستی با ایالات متحده باید به اشتراک گذاشته شود.

در ادامه این مطلب ذیل عنوان فرعی «نقطه ضعف های عربستان ، نقاط قوت ایران است»، آمده است، عربستان در برهه‌ای می‌توانست تامین امنیت خود را به آمریکا واگذار کند. این تمهید موجب برقراری سطحی از ثبات در منطقه شده بود. اما در طول مذاکرات هسته‌ای، مشخص شد که وضع موجود تغییر کرده است. امریکا دیگر نقش یک پلیس قوی را در خاورمیانه ایفاء نمی کند. همانطور که ولی نصر رئیس دانشکده بین المللی مطالعات پیشرفته دانشگاه جان هاپکینز در مصاحبه با پایگاه اینترنتی بلومبرگ گفت، عربستان سعودی به لحاظ تاریخی انحصار حمایت آمریکا در سیاست خاورمیانه‌ای را در اختیار داشت.

نصر گفت : «‌ایالات متحده نزدیک به چهار دهه مدیون عربستان سعودی و متحدان آن بود. آنها هیچ روابطی با ایران نداشتند.» اکنون که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به طور مستقیم با ایران تعامل دارد‌، آن وضعیت تغییر کرده است. دولت اوباما، ظهور ایران را به عنوان حریف عربستان سعودی تسهیل کرده است. آمریکا این کار را از طریق عرضه سلاح انجام نداده است بلکه این کار را با دادن توانایی قابل توجه به ایران برای افزایش قدرت خود انجام داد. پس از اجرای توافق هسته ای با ایران، دست این کشور برای تجارت باز شده است.

تحریم‌ها و محدودیت‌ها تدریجا برداشته می شوند و ایران در حال حاضر به ۱۵۰ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده خود دسترسی دارد.

در حالی که گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم نشان داد ایران حداقل واردات تسلیحاتی را داشته به این موضوع اشاره شده است که همه یافته‌های این گزارش مربوط به قبل از شانزدهم ژانویه هستند. ایران پس از این تاریخ توانسته است به صورت قانونی به خرید تسلیحات بپردازد. میزان خرید تسلیحاتی ایران تدریجا افزایش یافته است. ایران می‌تواند هزینه‌های نظامی خود را به میزان چشمگیری افزایش دهد. این کشور سعی کرد تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد نیز، به عنوان بخشی از توافق هسته ای لغو شود. ایران می خواهد به خرید و فروش سلاح بپردازد.

این مقاله درباره «نقاط قوت بیشتر ایران»، می نویسد، با وجود اینکه تحریم‌ها به قوت خود باقی است ، این کشور تاکنون موفق بوده است. از زمان امضای این توافق، حسین دهقان وزیر دفاع ایران با همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده است. وی در مسکو قرارداد تسلیحاتی ۸ میلیارد دلاری را برای خرید تجهیزات نظامی امضاء کرد. گزارش ها نشان می دهد ایران علاقه مند به خرید هواپیماهای روسی سوخوی ۳۰ و یاک ۱۳۰ ، بالگردهای ام آی ۸ و میل می ۱۷ و تجهیزات نظامی دیگر است. ایران همچنان در حال گفتگو برای خرید زیردریایی و دیگر سخت افزارهای نظامی است.

سرتیپ کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، از طرحهایی برای خرید تانکهای تی ۹۰ خبر داد.

این مقاله در ادامه مدعی می‌شود: سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران اواخر سال گذشته با وجود اینکه تحریمهای آمریکا وی را از سفر منع کرده است برای گفتگو درباره ارسال موشک های زمین به هوای اس۳۰۰ و تجهیزاتی دیگر، به مسکو رفت.

سوالی که مطرح می شود این است آیا عربستان سعودی بدون کمک امریکا قادر به مقابله با ایران است؟

باید توجه داشت سعودی ها در دهه گذشته از حمایت آمریکا برخوردار بوده اند. قبل از آنکه ایالات متحده تصمیم به توانمند سازی ایران بگیرد، عربستان سعودی مسیر بازنده شدن را می پیمود. وضعیت منطقه ای ایران، طی سال ها به تدریج رشد کرده است. و ایران به تنهایی عمل نمی کند.

ما پیشتر به معاملات تسلیحاتی ایران با روسیه اشاره کردیم. حضور پشتیبانی هوایی روسیه در سوریه یکی دیگر از مزایای مهم برای ایران است. اما چین نیز بی درنگ سرگرم خرید نفت ایران است. هر دو حامی ایران از قدرت‌های سرسخت ضد آمریکایی هستند. چین و روسیه به وضعیتی کمتر از اینکه در منطقه جانشین ایالات متحده و متحدان آن باشند، رضایت نمی دهند.

در حالی که عربستان سعودی در خصوص از دست دادن حمایت بزرگترین حامی خود نگران است، ایران از روابط قوی با چین و روسیه بهره‌مند می شود. بنابراین، بخت عربستان سعودی برای پیروزی در جنگ با دشمن شیعه اش یعنی ایران به طور فزاینده ای اندک به نظر می‌رسد به خصوص اگر عربستان به تنهایی وارد جنگ شود.

اگر عربستان سعودی بخواهد برتری نظامی خود را حفظ کند ، به متحدانی نیاز دارد. اما عربستان باید به کجا روی بیاورد؟ آمریکا سرگرم برقراری روابط نزدیکتر با ایران است و به طور فزاینده ای رویکردی حاکی از تسلیم شدن در منطقه را در پیش می گیرد . قدرتهای مهم آسیا اکنون حامیان سرسخت ایران هستند. در حالی که برخی کشورهای آفریقایی حمایت خود را از عربستان سعودی اعلام کرده اند ، هرگز نمی توانند از نیاز به نظامیانشان در درگیری های داخلی خود، صرفنظر کنند.

در این وضعیت، تنها یک منطقه باقی می‌ماند. این منطقه ، اروپاست. که البته اروپا هم از پیامدهای جنگ طولانی در سوریه رنج می‌برد. روابط اروپا همچنین با همسایه متخاصم خود روسیه تیره شده است. اروپا در سال گذشته فشار بحران پناهندگان را تحمل کرده و مشکلات خاورمیانه برای بسیاری از اروپایی‌ها به کشورشان نزدیک شده است. در حالی که سیاست های داخلی در سراسر منطقه برای برخورد با موج ورود آوارگان تصویب شده‌اند‌، درباره نقش اروپا در مقابله با منبع این وضعیت، یعنی خاورمیانه بحث زیادی نشده است.

شاید مهم ترین راهی که اروپا در حال حاضر بر جنگ تاثیر می گذارد از طریق تجارت اسلحه باشد. برخی مردم اروپا ، عربستان را به همان اندازه در تحریک خشونت ها در خاورمیانه شریک می دانند. این وضعیت موجب شده است اروپا، به ویژه آلمان، قرار دادهای مهم تسلیحاتی با عربستان از جمله ارسال اسلحه های جی ۳۶ را متوقف کند. سال ۲۰۱۴، صادرات تسلیحات آلمان به عربستان سعودی نسبت به سال ۲۰۱۳ ، ۲۲ کاهش یافته است.

اما تجارت هنوز هم ادامه دارد و بحران اخیر پناهجویان، زمانی که بحث دور ماندن از خاورمیانه به میان می آید، ممکن است همچنان رویکرد اروپا را تغییر دهد. در حال حاضر، عربستان سعودی سرگرم مذاکره برای سفارش دادن ناوچه های جنگی است. واردات سلاح قطر در پنج سال گذشته ۲۷۹ درصد افزایش یافته است. این سلاحها شامل ۲۴ فروند هواپیمای جنگی از فرانسه و ۵۲ فروند تانک از آلمان است. تجارت تسلیحاتی امارات متحده عربی با اروپا نیز به طور پیوسته در حال رشد بوده است.

تجارت تسلیحات موجب ایجاد پیوندی قوی بین کشورهای سنی خاورمیانه و اروپا شده است. این پیوند به سبب همکاری نظامی مستحکم تر شده است.

در ادامه آمده است پایگاه اینترنتی ترامپیت تلاش زیادی بعمل آورده است تا ارسال نیروی نظامی از اروپا به خاورمیانه را برجسته کند. در حالی که برخی افراد ممکن است تعداد این نیروها را اندک بدانند، ترامپیت استقرار این نیروها را با دقت تجزیه و تحلیل کرده است و این موضوع به همراه قرار دادهای تجاری اروپا با کشورهای سنی ، تصویری بسیار مرتبط به هم را بدست می دهد.

افکارنیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا