اردن، ادعای آمریکا درباره طرح “بی” را تکذیب کرد

بصیر،به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع دولتی در اردن گفتند که سخنان اخیر جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق نیروهای ناتو و ژنرال بازنشسته نیروی دریایی ارتش آمریکا در خصوص طرح “ب” که به عنوان گزینه جایگزین مذاکرات کنونی و آتش بس در سوریه اعلام شده بود، تحلیل‌های شخصی است و نمی‌تواند واقعیت باشد.

مقامات اردن میزان دقت اظهارات ایراد شده از سوی جیمز استاوریدیس را بسیار اندک ارزیابی کرده و گفته‌اند که سخنان وی به هیچ وجه مستند نیست.

فرمانده سابق نیروهای ناتو در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته بود، طرح “ب”مورد نظر آمریکا شامل یک عملیات نظامی زمینی در سوریه خواهد بود که تمامی کشورها ذی ربط به غیر از روسیه در آن مشارکت دارند.

وی گفته بود به نظر من این طرح در یکی از مراحل خود شامل ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه خواهد شد که در آنجا “مخالفان میانه‌رو” سوری از حمایت‌های بین المللی برخوردار خواهند شد.

این ژنرال آمریکایی همچنین گفته بود: در این طرح احتمالا نیروهای اردنی مشارکت ویژه‌ای خواهند داشت و من مطمئنم که تماس‌هایی میان رئیس جمهور آمریکا و پادشاه اردن در این باره صورت گرفته است. امیدوارم که طرف‌های مسئول بتوانند روسیه را نیز به حمایت از این طرح مجاب کنند اما از این امر هنوز مطمئن نیستم.

پیشتر برخی مسئولان آمریکایی از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا از طرح “ب” سخن گفته بودند که در صورت شکست مذاکرات صلح و آتش‌بس کنونی در سوریه آمریکا از آن به عنوان راه جایگزین برای حل بحران در سوریه استفاده می‌کند. مسئولان واشنگتن هیچ توضیحی درباره این طرح ارائه نکردند.

اظهارات کری با استقبال همپیمانان منطقه‌ای آمریکا از جمله عربستان رو به رو شد.

الف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا