سرزنش‌ها و تذکر پیاپی، کودک را لجباز می‌کند

بصیر، محمد نیکو بیان در همایش بررسی نقش الگویی والدین در تربیت فرزندان که به همت اداره تبلیغات اسلامی بابلسر در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری کوثر این شهرستان برگزار شد با بیان اینکه امروز تنها والدین نیستند که فرزندان خود را تربیت می کنند، اظهار کرد:  امروز تربیت کنندگان بسیاری وجود دارند که نقش عمده را در این زمینه خانواده، معلم و گروه معاشران و دوستان ایفا می کنند.

وی افزود: پرهیز از انتقاد و سخت گیری از اصول تربیت اسلامی فرزندان است،  تربیت اسلامی کودکان طبق مطالعه ای که تأثیرات دین را بر رشد و ارتقای کودکان بررسی کرده است، مشخص شده کودکانی که والدین مذهبی دارند بهتر از دیگر کودکان رفتار می‌کنند و خود را با شرایط تطبیق می‌دهند.

نیکو بیان تأکید کرد: کودک تا هفت سالگی به محبت بی وقفه  نیاز دارد، منظور این نیست که بعد از آن احتیاج به محبت ندارد،  محبت در طول عمر انسان سرمایه بقا و حیات اوست و ضمانت سلامتی روح او، ولی تا هفت سالگی بیشتر باید با او از طریق محبت رفتار کرد و تا آن زمان او معنی تشویق و تأدیب را درک نمی کند.

وی تصریح کرد: پاسخ دهی و کنترل فرزندان در روش تربیتی مسئولانه بر محور تعادل است و بهترین پاسخ دهی به فرزند محبّت است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: والدین مسئول برای بارور شدن تربیت فرزندان به توانایی‌های آنها توجه می‌کنند و انتظارات و توقعات والدین از فرزندان با رشد جسمی، روانی، عقلی و روحی آنان متناسب است.

وی گفت: در کودکان و نوجوانان به دلیل عدم رشد کامل عقلانی، زمینه لغزش بسیار است و تقصیر در اعمال و رفتار دور از انتظار نیست،  سرزنش و تذکّرهای پیاپی، بذر لجاجت را در وجود فرزند می افشاند و زمینه پذیرش اندرز را در او نابود می‌کند،  والدین باید سر مشق امید، اطمینان، صبر، تحمل، پشتکار و ایمان و تقوا باشند، که بذر این خصایل پسندیده را در نهاد فرزندان خود بکارند.

وی بیان کرد: دامان مادر نخستین مدرسه و اولین پایگاه تربیتی است، در این مدرسه کودک علم و اخلاق و دین می آموزد، مهم این است که آنچه کودک در این مدرسه می آموزد برای همیشه در نزدش می ماند.

نیکو بیان خاطر نشان کرد: نتیجه بسیاری از ناهنجاری های امروز خصوصا در بحث اعتیاد، خشونت، آمار طلاق در بین جوانان و چالش های فرهنگی  در گرو آموزه های قبل است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا