اظهارنظر 3 کارشناس علوم سیاسی در خصوص نام‌گذاری سال 95؛

نیکنام: اقتصاد مقاومتی یک مفهوم راهبردی است/ عزتی: تعویق اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان کشور قابل تامل است/ میرزازاده: نسخه اقتصاد مقاومتی در تقابل با اشرافی‌گری است

بصیر، ۳ استاد و کارشناس علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز به اظهار نظر در خصوص شعار سال ۱۳۹۵ که «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است، پرداختند.

رضا نیکنام مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: به نظر می‌رسد اقتصاد مقاومتی، جنبه راهبردی برای کشور و منافع ملی دارد.

وی تصریح کرد: از این رو اقتصاد مقاومتی یک مفهوم راهبردی محسوب می‌شود که باید هدف و راهنمای عمل دولت‌ها باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: این راهبرد منحصر به دولت یازدهم نمی‌شود و عمومی است، یعنی اگر دولت دیگری هم بر سر کار می‌آمد بار دیگر هم این راهبرد جمهوری اسلامی بود تا اقتصاد ملی تقویت شود.

نیکنام با اشاره به اینکه مفاهیم اقدام و عمل بیشتر ناظر بر دولت یازدهم است، خاطرنشان کرد: دولت کنونی با شعار بهبود وضعیت اقتصادی مردم در سال ۹۲ بر سر کار آمد اما تاکنون با وجود تلاش‌های دولت، بهبود جدی به دست نیامد مردم در وضعیت معیشتی مناسبی قرار ندارند.

وی افزود:نکته دیگر به طیف سیاسی حاکم بر قوه مجریه که عمل‌گرا خوانده می‌شوند، مربوط است، از این رو این شعار از این طیف حاکم می‌خواهد تا به مفهوم وجودی خود که وجه تمایز آنها از سایر گروه‌های سیاسی در کشور است پایبند باشند و در دنیای واقعی نیز عمل‌گرایی را نشان دهند.

این مدرس دانشگاه در پایان یادآور شد: اینکه دولت باید اقدام عملیاتی و واقعی در چهارجوب راهبرد اقتصاد مقاومتی برای توسعه ایران و بهبود وضعیت اقتصادی مردم انجام دهد و این امر پیوند دهنده دو مفهوم اصلی شعار است.

تعویق اجرای نسخه اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان کشور قابل تامل است

داوود عزتی کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز در این خصوص به بصیرنیوز گفت: رهبری با اشراف، نگاه فرا نظریه‌ای و درک درستی که از صدمه‌های ناشی از وابستگی‌ها، خیانت‌های خارجی‌ها، منافع محور بودن سرمایه‌گذاری خارج از مرزها و از بین رفتن تولیدهای داخلی، دوباره بر اقتصاد مقاومتی که تنها نسخه نجات بخش اقتصاد کشور هست تاکید کند.

وی تصریح کرد: نکته مهمتر این امر است که دولت و مسئولان نتوانستند به غیر از نسخه‌های شفاهی و ابلاغیه‌های دستوری در این زمینه اقدامی داشته باشند و این مسئله در سخنان آغاز سال نو رهبری مشخص بود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: اینکه دولت نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و ترویج اهرم‌های تشویقی برای مردم در این رابطه دارد شکی نیست اما دلیل تعلل و تعویق اجرای این نسخه از سوی دولت قابل تامل است.

عزتی با بیان اینکه دولت با وجود آنکه می‌داند نمی‌توان به سیاستمداران غربی اعتماد کرد و تجربه گذشته مشخص کننده این امر است، گفت: دولت یازدهم هنوز نتوانست با وجود شعارهای داده شده عمل کند و رئیس دولت همواره در سخنرانی‌ها و محافل عمومی بر اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی و نگاه به خارج تاکید دارد اما در رابطه با اقتصاد مقاومتی و تقویت درون‌زا تعصبی ندارد و این امر نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران دارای ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی است و مردمی پر انرژی و امتیازات فراوانی دارد و این امر نقطه اتکا و قابل اعتنا برای توجه دولت به اقتصاد درون‌زا است اما همچنان اتفاقی به قوع نپیوست.

نسخه اقتصاد مقاومتی در تقابل با اشرافی‌گری است

رحمان میرزازاده کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی تنها راهی است که می‌توان برای بهبود وضعیت آشفته اقتصادی کشور استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در حالیکه دولت از آبروی نظام در موضوع هسته‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی هزینه کرد، همچنان شاهد کمترین توفیقات رفاهی در کشور نیستیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه قرار بود ره‌آورد برجام، حل مسائل اقتصادی باشد، گفت: در دوران پسابرجام کارخانه‌های بسیاری تعطیل یا در حال تعطیل‌شدن هستند و چشم دولت همچنان به آن سوی مرزها است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران خارجی اگر توانمندند مشکلات اقتصادی کشور خود را حل می‌کردند، خاطرنشان کرد: دولت در حالی به مذاکره با ایتالیا، فرانسه، انگلستان، آلمان، اتریش و کشورهای اروپایی و آمریکایی افتخار می‌کند که هر روز در آن کشورها به دلیل وضع معیشتی و اقتصادی علیه مسئولان‌شان تظاهرات و راهپیمائی می‌کنند.

میرزازاده با بیان اینکه با خرید ایرباس و نوکردن ناوگان هوایی، معیشت مردم کشور بهبود پیدا نمی‌کند، گفت: نو کردن ناوگان هوایی برای بسیاری از مردم کشور که توان خرید بلیط یک سفر داخلی را ندارند چیزی جز اشرافی‌گری نیست.

وی با هشدار به اینکه نسخه اقتصاد مقاومتی در تقابل با اشرافی‌گری است، گفت: توجه به اشرافی‌گری از دوران سازندگی آغاز شده است و متاسفانه در این دولت نیز شاهد احیای آن هستیم.

این کارشناس سیاسی در پایان تنها راه‌حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم را توجه به شعار امسال دانست و گفت: دولت باید بتواند از توان تمامی نخبگان در راه تحقق این امر نهایت بهره را ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا