ارتباط سوئیفت با لغو سفر رئیس جمهور؛

چرا حسن روحانی به اتریش نرفت؟

بصیر، دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به اتریش، به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود که سفر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به اتریش طی روزهای یازدهم و دوازدهم فروردین ماه جاری صورت می پذیرد. در عین حال برای تامین شرایط مطلوب‌تر در خصوص برنامه و توافقات مورد نظر دو کشور، و با هماهنگی میزبان، در زمان مناسب انجام خواهد شد.

دفتر رئیس جمهور مشخص نکرده از سوی چه کشوری ایران یا اتریش، برنامه سفر روحانی به اتریش تغییر کرده است.

پیش از این نیز در جریان برنامه دیدار رئیس جمهور ایران از فرانسه و ایتالیا، به دلیل انفجارهای تروریستی در پاریس که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته بود، سفر به تعویق افتاد و روحانی چندی بعد ابتدا به ایتالیا و سپس به فرانسه رفت.

رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی رئیس جمهوری اتریش، هاینتس فیشر امروز چهارشنبه قرار بود در صدر یک هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی برای امضای چندین سند همکاری به وین پایتخت اتریش سفر می‌کند.

در حالی سفر روحانی به اتریش لغو شد که گزارشی از وجود یا احتمال بمب گذاری یا حمله تروریستی به اتریش و پایتخت آن وین، در خبرهای رسانه های جهانی منتشر نشده است. رویدادی که در سفر به پاریس رخ داد و دفتر رئیس جمهور طی بیانیه ای با اعلام همدردی با مردم و دولت فرانسه، اولین سفر رسمی روحانی را لغو کرد.

در ۱۶ شهریورماه رئیس جمهور اتریش، هاینتس فیشر، دیداری از ایران به انجام رساند و با مسئولان کشور دیدار کرد. وی اولین رئیس کشور عضو اتحادیه اروپا است که بعد از ۱۲ سال به تهران می آمد. سفر مقامات اروپایی به ایران در ماه های پایانی مذاکرات هسته ای و به ویژه پس از دستیابی به توافق افزایش پیدا کرده است.

اما همزمان شدن لغو سفر روحانی به وین و پخش مصاحبه اختصاصی رئیس جمهور اتریش با خبرگزاری صدا و سیما، گمانه زنی هایی را مبنی بر عدم رضایت ایران از اظهارات فیشر را به دنبال داشته است.

فیشر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین،  در پاسخ به این پرسش خبرنگار که چه زمانی تحریم ها و بعنوان مثال مشکل ارتباط از طریق سوئیفت علیه ایران لغو خواهند شد با اشاره به مشخص نبودن زمان اتصال مجدد به سوئیفت تاکید کرد: اتریش و اروپا به تنهایی نمی توانند تحریم های سوئیفت را لغو کنند. موضوع لغو تحریم های سوئیفت در حال حاضر در جامعه بین الملل به ویژه در آمریکا در حال بررسی و گفتگو است. با این حال نمی توانم پیش بینی کنم که به چه مدت زمان نیاز دارد.

همچنین فیشر ابراز امیدواری کرده بود که طرف های مذاکره کننده در گفتگوهای هسته ای همه تعهداتی را که داده اند،‌ عملی کنند و تحریم ها لغو شود.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات در خصوص سوئیفت ادامه دارد، تصریح کرد : باید بگویم که اتریش در مذاکرات مربوط به سوئیفت، عضو کوچکی محسوب می شود.

رئیس جمهور اتریش در این مصاحبه به موضوعی اشاره کرد که در داخل ایران میان مسئولان دولت و منتقدان محل مناقشه جدی است. حسن روحانی بهمراه بسیاری از مقامات دولتی در اظهارات و مصاحبه های متعدد، بارها اعلام کرده اند که بانک های ایران به شبکه سوئیفت متصل شده اند و مثال هایی را نیز در زمینه نقل و انتقال ارز و گشایش ال سی عنوان کرده بودند.

رئیس بانک مرکزی، ولی الله سیف در ۱۱ بهمن اعلام کرده بود از روز دوشنبه یعنی ۱۲ بهمن، ۹ بانک ایرانی به شبکه سوئیفت متصل خواهند شد: همانطور که پیش از سفر به ایتالیا گفته بودم سوئیفت تا روز یکشنبه می تواند برقرار شود، اعلام می کنم که اتصال سوئیفت از فردا دوشنبه حاصل می‌شود، البته بانک‌ها یکی دو روز برای نصب نرم افزار آن کار لازم دارند. ۹ بانک ما سوئیفت نداشت که به این ترتیب اتصال سوئیفت آنها حاصل می‌شود اما بانک‌های غیر تحریمی ما سوئیفت داشتند و از روز اجرای برجام از آن استفاده می‌کردند.

علی رغم این اظهارات اما تا روزهای بعد از ۱۲ بهمن نیز خبری از اتصال با سوئیفت نبود و برخی از بانک ها اعلام کردند پیغامی از ناحیه سوئیفت دریافت نکرده اند.

تناقضات درباره برقراری ارتباط بانک های ایرانی با موسسه پیام رسانی انتقالات بانکی و مالی در حالی ادامه پیدا کرده که هراز گاهی برخی از مسئولان از اتصال بانک های جدید به این شبکه خبر می دادند.

روز ۱۵ اسفند سیف، رئیس بانک مرکزی از وجود برخی ابهامات از سوی طرف های اروپایی خبر داد و مشکل کندی برقراری ارتباط با سوئیفت را به گردن کارگزاری ها انداخت:به نظر من این موضوع امری طبیعی است زیرا ما شبکه‌ای گسترده کارگزاری قبل از تحریم‌ها داشتیم که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها آنها دارند دوباره باز می‌شوند طبیعی است که بانک‌های اروپایی در شروع کار خود با ایران سوال و ابهاماتی داشته باشند…مسائل موجود در این ارتباط مثل روز روشن است و بانک‌های ما به سامانه پیام رسان سوئیفت مجهز هستند و در آن تردیدی وجود ندارد. اما شبکه کارگزاری قبل از تحریم هنوز ایجاد نشده و به تدریج در حال انجام است.

با این حال سفر حسن روحانی به اتریش و همزمانی آن با مصاحبه فیشر درباره عدم اتصال ایران به سوئیفت و باقی بودن تحریم های مربوط به آن در جهان، احتمال ارتباط میان این دو رویداد را تقویت کرده است. دولت یازدهم حساسیت بسیار بالایی در این زمینه دارد چرا که اهمیت برقراری ارتباط با سوئیفت یکی از دلایل عمده مذاکرات هسته ای و قبول محدودیت های هسته ای بوده است. هرگونه اظهار نظری در داخل ایران از سوی منتقدین مبنی بر فعال نبودن سوئیفت با واکنش تند مسئولان دولتی روبه رو می شود، چرا که بنیان توافق هسته ای زیر سوال می رود. حال در این میان رئیس جمهور اتریش نیز، در اظهاراتی کاملا روشن، از ماندگاری تحریم های بانکی خبر داده است!

فرهنگ نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا