پیشگیری از خودکشی با مشاوره تلفنی

بصیر، تماس این دانش آموز با تلفن صدای مشاور با شماره ۱۴۸۰ ، یکی از هزاران مشکلی است که در طول روز با مشاوران متخصص و فوق تخصص در مراکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی سراسر کشور در میان گذاشته می شود.

هرچند مردم مشکلات مختلفی را با مشاوران تلفنی ۱۴۸۰ در میان می گذارند تا از آنها برای برطرف کردن مشکل خود راهنمایی بگیرند اما نکته جالب توجه این تلفن ها این است که مردم، گاهی، مشکلاتی را از طریق این تماس ها، مطرح می کنند که به گفته مسئولان امر به هیچ وجه در مراکز مشاوره حضوری مطرح نمی کنند.

مشکلاتی که خبرنگاران طی بازدیدی که سازمان بهزیستی برای آنان از مراکز صدای مشاور ترتیب داده شده بود از نزدیک با آنها و مشاوره های ارائه شده برای آن، آشنا شدند.

رئیس دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور در این بازدید به چند مورد از مشکلاتی که مردم در تماس با سامانه ۱۴۸۰ داشته اند ، اشاره می کند و می گوید: به طورمثال گاهی تماس هایی مبنی بر حبس شدن زن در خانه داریم که تماس می گیرد و راه چاره می جوید.

مهدی میرمحمد صادقی می افزاید: حتی موردی از تماس داشته ایم که زن یا کودک هنگام ضرب و شتم تماس گرفته اند.

وی ، مشکلات جنسی، خیانت و حتی اقدام به خودکشی را از دیگر مواردی برمی شمارد که مردم در تماس با خط تلفنی ۱۴۸۰، مطرح می کنند و می گوید: در یکی از این تماس ها، زنی نزد پزشک مراجعه کرده بود و پس از اطلاع از بیماری سرطان پیشرفته و احتمال مرگ از مشاوران می خواست به او راهنمایی کنند که حالا چه کار کند.

میرمحمد صادقی می افزاید: در موارد مشاوره های اورژانسی مانند خودکشی به مداخله ای فوری نیاز است که ما بر حسب مورد این تماس ها را به سامانه های اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳، پلیس با شماره ۱۱۰ یا اورژانس بیمارستان با شماره ۱۱۵ ، ارجاع می دهیم.

**نمایان شدن مشکلات پنهان جامعه با صدای مشاور

سعید نوروزی، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران نیز در این باره می گوید: تحلیل تماس های تلفنی با صدای مشاور، مشکلات پنهان جامعه را بر ملا می سازد.

نوروزی می افزاید: به عنوان نمونه با یافته های صدای مشاور، می توان دریافت که چه نوع آسیب های اجتماعی طی ۱۰ سال گذشته رشد یافته است.

وی خاطرنشان می کند: صدای مشاور سازمان بهزیستی می تواند به عنوان یک سیستم رصد آسیب های اجتماعی در جامعه عمل کند.

**پیشگیری از خودکشی با مشاوره تلفنی

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران می گوید: برای پیشگیری از خودکشی باید بتوانیم سیستم مشاوره تلفنی را تقویت کنیم.

نوروزی می افزاید : عموما خط مشاوره تلفنی نخستین بار برای پیشگیری از خودکشی راه اندازی شده است؛ در موارد خودکشی اگر به مشاوره تلفنی دسترسی باشد می توان خودکشی را کنترل کرد. چون اقدام کنندگان به خودکشی بلافاصله بعد از اقدام، پشیمان می شوند و با مشاوره قبل از آن می توانند از آن، پیشگیری کنند.

وی خاطرنشان می کند: البته در موارد بحرانی فقط مشاوره تلفنی کافی نیست و لازم است که فرد را به مراکز مشاوره حضوری ارجاع داد.

به گفته نوروزی، هر یک دلار سرمایه گذاری در مشاوره تلفنی ، ۱۰ تا ۱۱ دلار بازده اقتصادی دارد زیرا از بروز آسیب های اجتماعی و انجام مداخلات پرهزینه بعدی ، جلوگیری می کند.

**تلفن دائم الاشغال

تماس با خط تلفنی ۱۴۸۰ به این سادگی ها هم نیست، بسیاری از مردم پشت خط این تلفن ها می مانند آنچنان که به گفته انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن، پشت خط تلفن های مرکز جامع خدمات مشاوره ماندند.

وی ، کمبود فضا و امکانات را علت این مساله عنوان می کند و قول می دهد که امسال فضا و امکانات صدای مشاور در استان تهران افزایش یابد.

**مشکلات زناشویی در صدر مسائل مطرح شده با صدای مشاور

محسنی بندپی تصریح می کند: مشکلات زناشویی در صدر مشکلاتی است که مردم برای حل آن از صدای مشاور کمک می خواهند.

رئیس سازمان بهزیستی یادآور می شود: زنان به علت احساس مسئولیت بیشتر، بیشترین تماس گیرندگان با مراکز خدمات جامع مشاور را تشکیل می دهند و میانگین سنی بیشتر تماس گیرندگان ۲۰ تا ۲۹ سال است.

به گفته وی ، سازمان بهزیستی دارای ۴۰۰ مشاور است که علاوه بر آن یکهزار و ۶۰۰ مرکز مشاوره خصوصی نیز در کشور فعالیت دارند.

**زنگ تلفن ها «قطع بشو» نیست

لیلا کریمی، سرپرست صدای مشاور تهران است؛ او نیز در خصوص موفق نشدن برخی تماس گیرندگان به برقراری ارتباط با صدای مشاور، می گوید: صدای زنگ های مشاوره در این مرکز، «قطع بشو» نیست.

وی می افزاید: با این وجود کیفیت مشاوره ها بسیار خوب بوده است و در سال گذشته ۲۵ هزار پرونده مشاوره برای تماس گیرندگان تهرانی تشکیل شد.

**آیا مشاوره تلفنی کافی است؟

به هرحال مراکز جامع خدمات مشاوره بهزیستی برای مشاوره و راهنمایی تماس گیرندگانی هستند که در زمینه آسیب های فردی، خانوادگی و اجتماعی مانند طلاق، بزهکاری، مشکلات زناشویی و ازدواج دچار مشکل شده اند یا در معرض آن قرار دارند.

البته با توجه به تنوع تماس گیرندگان و گوناگونی مشکلات آنان، گاه ضرورت می یابد که برخی تماس گیرندگان برای ارائه راهنمایی و مشاوره مناسب به مراکز مشاوره حضوری و دیگر منابع حمایتی، راهنمایی شوند.

بنابراین ارجاع تماس گیرندگان یکی از اقدامات خدماتی- تکمیلی مشاوران تلفنی به شمار می آید.

**چرا تلفن؟

نباید فراموش کرد که هدف از مشاوره تلفنی برطرف کردن نیازهای فوری تماس گیرندگان و تثبیت یا بهبود احساس سلامت روانی و جسمی آنان است.

بیشتر تماس گیرندگان احساس آشفتگی یا اندوه می کنند و درباره اینگونه احساسات دچار سردرگمی هستند و متخصصان مربوطه در صدای مشاور آماده اند که به تماس گیرندگان در این باره کمک کنند.

مشاوره فرایندی است که به تماس گیرنده کمک می کند تا مسائل خود را روشن کنند و قدرت کنترل مسائل آتی را به دست آورد.

هرچند برخی افراد بر این باورند که با حضور فیزیکی بهتر می توان به مراجعه کنندگان، خدمات مشاوره ارائه داد اما برخی شرایط مانند شرایط فوریتی و بحرانی و نیز باورهای اشتباه در خصوص مشاوره، ضرورت مشاوره تلفنی را بیش از پیش آشکار می سازد.

چه بسا افرادی که به خاطر خجالت کشیدن یا این باور که خودشان از عهده همه مشکلات بر می آیند، نتوانند به مراکز مشاوره حضوری مراجعه کند و با یک تلفن کار آنان راحت تر می شود.

عصرامروز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا