وقتی فرهنگ ایرانی اسلامی با مدهای غربی حراج میشود/ لزوم تبلیغ و معرفی پوشش اسلامی در بازار کشور

بصیر، وضعیت اسفبار پوشاک در کشور همچون دیگر نمادهای فرهنگی با غفلت مسئولان به سرعت در حال فاصله گرفتن از نقاط آرمانی ایران اسلامی است.
کارشناسان فرهنگی، که لباس و پوشاک را پرچم انسان و آن جامعه توصیف میکنند و از آن به عنوان خاکریزهای اصلی دشمنان در هجمههای وسیع فرهنگی یاد میکنند، معتقدند که با یک نگاه ساده به وضعیت پوشاک در شرایط کنونی جامعه ایران، میتوان گفت که اوضاع فرهنگی جامعه بسیار نامطلوب و به صورت غیرقابل توجیه درآمده است.
بررسی پوشاک ارائه شده در بازار شهرهای مذهبی در کشور و مازندران، که یکی از استانهای پیشرو در مذهب و فرهنگ ایران است، نشان میدهد که با وضعیت بحرانی پوشاک و عدم رسیدگی به آن و بیتوجهی مسئولان فرهنگی به موضوع مهم فرهنگسازی در امر پوشش و فقدان نظارت نهادها و دستگاههای مربوطه، باید روزهای بدتر و ناگوارتر را پیشبینی کرد.
بر اساس این گزارش، این وضعیت در بهار و تابستان بیش از پیش تشدید میشود و مسئولان با جلسات مقطعی و بدون خروجی به فکر رفع آن میافتند و پس از مدتی کوتاه، همه چیز به فراموشی سپرده میشوند.
هر ساله جلسات متعددی در کمسیونهای فرهنگی و اجتماعی و سطح کلان کشور با کارگروههای مختلف مد و لباس در ارگانهای مربوطه تشکیل میشود که تنها خروجی آن عکس یادگاری و عملکردی مسئولان با یکدیگر و تعزیر موقتی برخی هنجارشکتان است.
با رونق تولیدیهای کشور لباس اصیل اسلامی تولید شود
ابوالقاسم فرجی عضو شورای فرهنگ عمومی فریدونکنار در گفتوگو با بلاغ، در این زمینه اظهار کرد: وجود الگوهای نامناسب در فیلمهای داخل کشوری و حجم تبلیغات بیگانه در ترویج مدگرایی غربی در جمهوری اسلامی از مهمترین دلایل بدپوششی بسیاری از افراد است.
وی تصریح کرد: در حالیکه خود میتوانیم با رونق تولیدیها، لباسهای مناسب با فرهنگ و اصالت کشورمان را تولید کنیم، به دنبال واردات لباسهای بیکیفیت از کشورهای خارجی هستیم که هیچ اصولی از کشورمان را در آن رعایت نمیکنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی فریدونکنار با اشاره به اینکه گروههای کوچکی مانند فراماسونرها به وسیله لباس به دنبال انتقال پیام خود هستند، خاطرنشان کرد: برخی مدهای وارداتی هدفمند است که باید نظارت بر آنها تشدید شود.
فرجی با بیان اینکه همانطور که دشمنان با برنامهریزی مدتدار توانستند فرهنگ پوشش بد را در کشور رایج کنند، باید مسئولان فرهنگی نیز در این زمینه برنامهای بلند مدت داشته باشند، افزود: مدگرایی و بهرهمندی از مدلهای غربی نه تنها به فرهنگ بلکه به اقتصاد کشور نیز ضربه وارد میکند.
نائب رئیس کمسیون اجتماعی شورای شهر فریدونکنار با اشاره به اینکه قانون به تنهایی نمیتواند تمامی مشکلات را از میان بردارد، گفت: گاهی اوقات مجریان قانون نیز مشکلآفرین هستند که باید اصلاح شوند.
تنها 10 درصد اجناس محل کسب، اسلامی است
حسن شجاع یکی از کسبههای پوشاک در فریدونکنار در گفتوگو با بلاغ، با اشاره به اینکه مدتهاست که مانتوی بلند برای فروش در محل کسب خود ندارد، گفت: بیشترین خریداران فروشگاه من نوجوانان 14 تا جوانان 30 سال هستند.
وی افزود: به منظور پاسخگویی به نیازهای آنان، مجبور به خرید لباسهایی هستیم که مشتری از مغازهدار میخواهد و در غیر این صورت مشتری خود را از دست میدهیم.
این فروشنده با بیان اینکه برای افراد با سنهای بالا، کالایی برای عرضه نداریم، گفت: به طور میانگین تنها 10 درصد از اجناس مغازه دارای پوشش اسلامی است و 90 درصد دیگر مطابق با خواست مشتریان و به طور معمول بر اساس مد سال انتخاب میشود.
شجاع با اشاره به اینکه تولیدیها نیز رغبتی برای تولید لباسهایی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارند، گفت: این روند هر روز در حال بدتر شدن است و فرد یا گروهی نیز نمیتواند مانع آن شود.
مدگرایی فلسفه اصلی پوشش را تغییر داد
حسن نصیری کارشناس جامعهشناسی در گفتوگو با بلاغ، اظهار کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مقوله تهاجم فرهنگی همواره یکی از اصلیترین، پربحثترین و بیشترین موضوعاتی بوده که در محافل مختلف و در میان مردم مورد بحث قرار میگرفته و نظرات متفاوتی در مورد آن وجود داشته و دارد.
وی تصریح کرد: اینکه تهاجم فرهنگی از سوی کشورهای غربی علیه انقلاب اسلامی مردم ایران رخ داده، تقریبا موضوعی است که تمامی افراد قائل به آن هستند.
این کارشناس افزود: جامعهشناسی، غربی شدن مد لباسهای زنانه و مردانه، عریانتر شدن پوشاکها، عجیب و غریبترشدن لباسها و چندین مورد دیگر از نمونههای این تهاجم به شمار میرود.
نصیری همچنین به سنت اسلامی اشاره کرد و گفت: در سنت اسلامی، اصل بر پوشش مردان و زنان، به گونهای است که علاوه بر پوشیدگی، ارزشها و موازین شرعی و دینی رعایت شده و در بهبود مناسبات اجتماعی و جلوگیری از تحریکات و مفاسد، مؤثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای انسانها، تنوع طلبی است و همین ویژگی، اگرچه ویژگی بدی نیست، اما میتواند در صورت عدم دقت لازم، ابعاد فرهنگی و معنوی انسان را تحت تاثیر قرار دهد.
این جامعه شناس با بیان اینکه مدگرایی، از عواملی است که فلسفه اصلی پوشش را تهدید میکند و حتی مناسبات فرهنگی و ارزشی را مورد تهاجم قرار میدهد، گفت: کسی که در اثر تبلیغات دروغین ترویج مد همانند غربیها لباس میپوشد، به آرامی همچون آنها فکر میکند و در نتیجه، باورهای خودی و فرهنگ بومی را زیر سوال میبرد، تعادل اجتماعی را برهم میزند، هنجارهای ارزشی را به حاشیه میراند و از واقعیتهای اجتماعی دور میشود.
نصیری افزود: چشم و همچشمیها و برخی لجاجتها، در روی آوردن به مد تاثیرگذار است، قوانین نیز متعادل نیستند و نباید محدودیتهای تنگنظرانه پدید آورند، از سوی دیگر، شیوه لباس پوشیدن اهل علم و معرفت، یا شخصیتهای تاثیرگذار ذر دادن هویت مستقل و مشخص بومی، تاثیرگذار هستند.
لزوم تبلیغ و معرفی پوشش اسلامی در بازار کشور
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از رواج مد و کنترل بازار پوشاک، باید فرهنگ اسلامی در این زمینه تبلیغ و معرفی شود، در فرهنگ اسلامی، از این که انسان از لباس بیگانگان بهره بگیرد، نهی شده و این شیوه، نشانه وابستگی است.
این جامعهشناس با اشاره به برخی راهکارهای کنترل این وضعیت، اظهار کرد: مراکز فرهنگی و آموزشی، از موضع متانت و هویت، طرحهای مطلوبی را ارائه دهند که علاوه بر پاسداری از هنجارهای دینی، رغبتهای لازم را در افراد به وجود آورد.
وی افزود: صداوسیما، از ارایه الگوهای مغایر با هویت ملی و دینی جلوگیری کند و درمکانهایی چون فضاهای ورزشی، تفریحی، اردوگاهی، باغها و سایر گردشگاهها، پوشیدن لباسهایی ترویج شود که از سلامت اخلاقی و روانی جامعه پاسداری کند.
جانکلام، خواست و اراده و حمایت مسئولان کارساز است
به گزارش بلاغ، علاوه بر همه مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است، مسئولان فرهنگی نیز باید از طراحان داخلی پشتیبانی و ایدههای بومی و سنتی را ترویج کنند تا سلیقههای ناب ایرانی را در نظر بگیرند، این برنامه اگر ریشهدار، برنامهریزی شده و همه جانبه باشد، میتواند لباس ایرانی را با هویتی مستقل و اصیل، به جایگاه ویژهای در لباس جهانی ارتقاء دهد.
بلاغ