درخت کریسمس؛ ۴ میلیون تومان!
بصیرنیوز،سالهاست که در آستانه بیستوپنجم دسامبر وقتی به مراکز خرید، پاساژها و خیابانهای تجاری بزنید کاملا میشود دریافت که بازارهای مصرف از کتابفروشیها گرفته تا فروشگاههای لباس، برخی فروشگاههای لوازم خانگی و الکترونیک، رستورانها و بارزتر از همه اسباببازی فروشیها و مغازههای فروش کالاهای تزیینی با تغییر دکور، اضافه کردن نمادهای جشن آغاز سال نو میلادی یا فروش کالاهای مربوط به این ایام رنگ و بوی کریسمس به خود گرفتهاند.
مغازههای تخصصی فروش کالای کریسمس یا واحدهایی که در کنار کالای اصلی خود عرضه میکنند با تنوع بسیار بالایی مواجه هستند که شاید بتوان گفت حدود ۲۰۰ قلم جنس شامل درخت، لوازم تزیینی آن، عروسکهای بابانوئل، لباسها یا طرحهای مربوط به جشن، ابزارآلات موزیکال، سرویس چینی، گویهای برفی و سایر اقلام ریز و درشت رنگی و جذابی میشود که با اطمینان میتوان گفت تمامی آنها وارداتی و اغلب چینی است.
درخت تزئین شده کریسمس تا ۴ میلیون تومان
قیمت درخت کریسمس بدون تزیین آن بسته به اندازه و کیفیت ساخت از ۸۰ هزار تومان تا حدود یک میلیون تومان قیمت دارد و لوازم تزیین آن نیز نسبتا گران به شمار میرود؛ بهطوری که گویهای تزیین بنابر جنسی که دارند اعم از شیشهای، پلاستیکی، طرحدار، رنگی یا تک رنگ در بستههای مختلف شش تا ۱۸ تایی عرضه میشود که بستههای شش تایی آن از ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارند.
با توجه به کالاهای موجود با قیمتهایی که برای آن به دست آمده است یک درخت کریسمس تزیین شده را میتوان بسته به میزان هزینهای که یک مشتری مدنظر دارد بین ۱۲۰ هزار تا چهار میلیون تومان به فروش رساند.
همچنین دیگر کالاها مانند عروسکهای موزیکال نیز با تخفیف شب عید از ۳۵ تا ۶۵ هزار تومان در اندازههای کوچک عرضه میشوند و در این بین میتوان عروسکهای بادی بزرگ مکانیکی بابانوئل را هم پیدا کرد که قیمتی معادل ۴۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در بازار دارند.
کریسمس به رستوران ها و بوتیک ها هم رسید
این بازار متنوع محدود به مغازههای تخصصی فروش کالای شب عید سال نو میلادی نمیشود بلکه این روزها در کافه و رستورانها حداقل تم شب عید به چشم میخورد و در برخی موارد هم غذاهایی ویژه با طرحهای مربوط به کریسمس تدارک دیده میشود. همچنین فروشگاههای لباس که پوشاک فانتزی مختص شب عید را به ارائه می کنند؛ بهطوری که یکدست لباس بابانوئل در سایز متوسط بزرگسال ۲۴۰ هزار تومان با کلاه و ریش مصنوعی و کفش مخصوص، یا حتی لباسهایی که با تم های جشن سال نو شخصیت ها و نمادهای آن در قالب تی شرت، جوراب، شلوار، بافت و … به فروش میرسند.
اما حاشیه قابل توجهی که در خریدهای پرتلاطم لوازم شب عید به چشم میخورد این است که تعلق دینی خاصی در این باره وجود ندارد و یک فروشنده قدیمی لوازم کریسمس میگوید که حدود ۹۰ درصد خریداران کالاهای سال میلادی غیرمسیحی هستند، چرا که خانوادههای مسیحی اغلب لوازم عید را به طور دائم در خانههای خود دارند و هر سال از آنها استفاده میکنند مگر عروس و دامادها یا خانوادههایی که قصد دارند لوازم خود را نو کنند.
نگاهی به این بازار نشان میدهد که تقریبا از همه اقشار برای این خرید به مراکز فروش مراجعه میکنند. از محلههای مختلف و با سطوح مالی مختلف که تنوع بسیار بالای این بازار رنگارنگ این امکان را میدهد که تقریبا همه آنها انتخابهای همخوان با وضعیت مالی و ابعاد زندگی خود داشته باشند.