داعش پیام حملات آمریکا را دریافت کرده است

در حالی که چند کشور غربی در تلاشند، پیشروی‌های سازمان تکفیری داعش در شمال عراق از حدی فرا‌تر نرود، پایگاه اصلی داعش در خاک سوریه ـ که پشتیبان اقدامات جاری در عراق است ـ دچار چالش چندانی ‌نشده است.

به گزارش بصیر به نقل از «تابناک»، وال‌استریت ژورنال با اشاره به تحولات اخیر عراق و سوریه نوشته، به رغم حملات هوایی در شمال عراق، پرچم سیاه داعش همچنان به آسانی بر مقر و ساختمان‌های حکومتی داعش در رقه در شمال سوریه در اهتزاز است. افراد جذب‌ شده جدید از سراسر خاورمیانه و اروپا با اتوبوس و تاکسی به سوی این شهر روان هستند و خانواده‌های آن‌ها همراه با آن‌ها در بهترین ساختمان‌های رقه مستقر می‌شوند.

دولت خودخوانده اسلامی ارتشی ایجاد کرده‌ که می‌تواند با‌ تاکتیک‌های جنگ چریکی با ارتش تضعیف شده عراق در نبردی متعارف وارد درگیری شود؛ هرچند مقامات رسمی آمریکایی معترف هستند که البغدادی خلیفه خودخوانده در سوریه ساکن شده، ولی حملات هوایی آمریکا به شمال عراق محدود است و این نشان‌دهنده سقف کارهایی است که آمریکا حاضر است علیه این جریان تروریستی انجام دهد.

یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه به وال استریت ژورنال گفته که داعش می‌داند، آمریکا به داعش مستقر در سوریه حمله نخواهد کرد، ولی حمله به اربیل، مقر حکومت اقلیم در کردستان موضوعی است که سیاست آمریکا در قبال آن روشن است.

حمله به داعش در سوریه هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی به نفع دولت مرکزی خواهد بود و به باور کار‌شناسان تا هنگامی که آمریکا در سوریه گروه کارآمد مطلوب خود را نیابد، کاری به داعش نخواهد داشت.

در حالی که فرستادن سلاح و اجرای برنامه‌های آموزش نظامی برای مخالفان دولت سوریه از جمله گزینه‌های مورد نظر دولت اوباماست، داعش به گسترش قلمرو خود و افزایش احتمال به خطر انداختن ثبات کشورهای خاورمیانه ادامه می‌دهد.

 

در این ماه اعضای وابسته به داعش به سوی لبنان سرازیر شدند و امنیت شهر عرسال را از بین برده و سربازان ارتش را به گروگان گرفتند. ماه پیش آن‌ها تنها گذرگاه مرزی عراق و اردن را به کنترل خود در‌آوردند و به نود مایل از مرزهای عراق و عربستان سعودی نیز نزدیک شدند.

داگلاس اولیوانت، مشاور ضدشورش سابق نظامیان آمریکایی در افغانستان، اعتراف کرده است که اگر داعش در پاکستان مستقر بود، آمریکایی‌ها هر روز آن‌ها را بمباران می‌کردند، ولی اکنون باید به این نکته توجه داشت که حمله به اردوگاه‌ها ‌یا تسلیحات داعش در سوریه بر همه اقدامات آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

هنگامی که داعش در ماه ژوئن پایگاه‌های ارتش عراق را در شمال این کشور به تصرف خود در‌آورد، تسلیحات آمریکایی به ارزش میلیون‌ها دلار را در اختیار گرفتند. به گفته منابع محلی آن‌ها به سرعت توپخانه، تانک‌ها و حتی بالگردهای به دست آمده در عراق را به پایگاه امن خود یعنی رقه منتقل کردند.

آن‌ها با خودروهای نظامی به دست آمده از پایگاه‌های ارتش عراق در شهر رقه گشت می‌زنند و با استفاده از امکانات به دست آمده در عراق، چندین تهاجم را در سوریه آغاز کرده‌اند. در ماه‌های گذشته، داعش بیشتر استان دیرالزور سوریه را به تصرف در‌آورده، حملات مهمی را علیه ارتش سوریه در استان‌های حسکه و رقه ترتیب داده و تلاش کرد، بر میدان گازی الشاعر در غرب استان حمص مسلط شود.

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه که از گروه‌های مخالف دولت سوریه و البته در حال تضعیف است، مدعی است که داعش اکنون چنان قدرت آتشی دارد که پیش از حمله به دیگر نیروهای مخالف دولت سوریه، می‌تواند ابتدا ساعت‌ها آن‌ها را گلوله‌باران و تضعیف کند.

محمد علوش، رهبر جیش الاسلام نیز گفته، ‌پیش از حوادث عراق در حال پیشروی در مقابل داعش بوده است ولی پس از به دست اوردن امکانات زیاد توسط داعش در عراق، این گروه موفق شده مواضع از دست رفته را از جیش الاسلام پس بگیرد.

بر پایه برآورد مقامات امریکایی، داعش در ماه ژوئن ده هزار نیرو داشته و اکنون منابع اروپایی حدس می‌زنند که این تعداد دو برابر شده باشد. داعش همچنین موفق شده که نیروهای گروه‌های در حال نابودی مانند ارتش آزاد و با جبهه اسلامی را نیز به خود جذب کند.

این در حالی است که گروه‌های شورشی دیگر در سوریه همچنان اصرار دارند که آمریکا برای مقابله با داعش و دیگر گروه‌های تندرو باید تجهیزات پیشرفته‌تر در اختیار آن‌ها بگذارد. به گفته یکی از مشاوران ارشد این گروه‌ها، آمریکایی‌ها درخواست آن‌ها برای مشارکت استراتژیک برای متوقف کردن داعش را بدون پاسخ گذاشته است.

شاید به این دلیل که امریکا برای تضعیف ارتش و دولت مرکزی سوریه حتی حاضر است اقدامات داعش را به شرط آسیب نزدن به منافع مستقیم آمریکا در اربیل نادیده بگیرد. داعش برای انجام هر کاری در سوریه آزاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا