اتمام‌ حجت با سینماهای پخش‌كننده فيلم‌خارجي

معاون سازمان سينمايي در حاشيه مراسم نمايش دستاورد‌هاي ستاد صيانت، در پاسخ به سؤالی درباره اكران بدون مجوز و غيرقانوني فيلم‌هاي خارجي در پرديس‌هاي سينمايي كه قاچاقچيان يقه سفيد فيلم به شمار مي‌روند با اشاره به اتمام حجت با پرديس‌هاي متخلف گفت: بعد از اين متخلفان به مراجع قضايي معرفي مي‌شوند.

قاچاقچيان حرفه‌اي فيلم

روز گذشته ستاد صيانت از محصولات سينمايي سازمان سينمايي از كشفيات صورت گرفته اين ستاد رونمايي كرد. در اين مراسم كه با حضور حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي، سيد‌مصطفي ابطحي دبير ستاد صيانت و حبيب ايل‌بيگي معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي برگزار شد، بر پيگيري جدي مبارزه با قاچاق فيلم با همكاري قوه قضائيه و نيروي انتظامي تأكيد شد.

در اين مراسم حجت‌الله ايوبي كه به‌طور نمادين چند دي وي دي قاچاق را نيز شكست و از بين برد، در جمع خبرنگاران گفت: مقابله با قاچاق و كالاهاي غيرمجاز از اهميت زيادي برخوردار است و در اولويت فعاليت سازمان سينمايي قرار دارد. هر كسب و كاري نياز به مجوزهاي لازم دارد اما متأسفانه در حوزه قاچاق با ارائه فيلم‌هاي خارجي سبك زندگي ديگري را تبليغ مي‌كنند و با ارائه فيلم‌هاي ايراني فعاليت و كسب و كار هنرمندان ايراني را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهند. ما تلاش مي‌كنيم فضا را براي قاچاق ناامن كنيم و اين اراده در سازمان سينمايي وجود دارد. ايوبي با بيان اينكه قاچاقچيان فيلم حرفه‌اي عمل مي‌كنند، افزود: ما تنها از طريق فعاليت نيروي انتظامي همچنين آگاه‌سازي مخاطبان مي‌توانيم جلوي فعاليت‌هاي غيرمجاز را بگيريم. در اين راه رسانه ملي براي ‌آگاه‌سازي مخاطب به سازمان سينمايي مي‌تواند كمك شاياني داشته باشد.

۱۳ ميليون دي وي دي قاچاق

سيد مصطفي ابطحي كه از سوي رئيس سازمان سينمايي مسئول مبارزه با قاچاق فيلم است، نيز به خبرنگاران گفت: با تشكيل ستاد صيانت در سازمان سينمايي و با همكاري قوه قضائيه و نيروي انتظامي عمليات گسترده‌اي براي ناامن‌كردن فضا براي قاچاق محصولات سمعي و بصري در شهر تهران آغاز شد.
ابطحي با بيان اينكه تاكنون توانسته‌ايم به كشفيات گسترده‌اي دست پيدا كنيم، گفت: اين مراسم دومين رونمايي از دستاوردهاي صيانت است، در جلسه گذشته ما با ۴ ميليون دي‌وي‌دي قاچاق كشف شده در تهران روبه‌رو بوديم اما امروز خوشبختانه به عدد ۱۳‌ميليون و ۵۰۰ هزار دي‌وي‌دي مكشوفه از فيلم‌هاي مبتذل، مستهجن، غيرمجازي و غيرقانوني داخلي و خارجي رسيديم. وي با انتقاد از كپي غيرمجاز و سرقت فيلم‌هاي داخلي كه به سينماي ايران ضرر مي‌زنند، تأكيد كرد: تهيه‌كنندگانشان با هزاران زحمت فيلمي را مي‌سازند ولي شبكه قاچاق و مافياي بزرگ قاچاق اين فيلم‌ها را كپي می‌کنند و به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسانند و آسيب فراواني به سينماي ملي زده‌اند.

دبير ستاد صيانت با تشكر از قوه قضائيه در ايجاد شعبه ويژه‌اي براي محصولات سينمايي قاچاق فيلم گفت: از ابتداي سال هزارو‌ ۵۴۸ عمليات داشته‌ايم كه طي آنها اين كشفيات به دست آمده است. ۴۷۳ پرونده قضايي تشكيل شده كه در هر پرونده بين دو تا سه نفر دستگير شده‌اند. ابطحي افزود: در استان‌هاي ديگر نيز شاهد قاچاق گسترده محصولات سينمايي هستيم، استان‌هاي البرز، خراسان رضوي، قم و فارس از جمله استان‌هايي هستند كه نگراني از قاچاق در آنها وجود دارد.

كارخانه‌هاي تكثير فيلم قاچاق

ابطحي با بيان اينكه برخي از كارخانجات خارج از استان تهران دي‌وي دي‌ها و سي‌دي‌هاي غيرمجاز توليد مي‌كنند، گفت: ما درخواست كرديم با نيابت قضايي به آن كارخانجات دسترسي پيدا كنيم كه اگر اين نيابت را به دست آوريم و منشأ توليدات قاچاق دست پيدا كنيم ضربه سنگيني به اين توليدات مي‌زنيم. مدير عامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري، همچنين در پاسخ به سؤالي درباره برخورد با سايت‌هاي دانلود فيلم گفت: با همكاري كارگروه مصاديق ۹۰ درصد برخورد با اين سايت‌ها رخ داده ولي به راحتي سايت‌هاي جديد مي‌زنند و هر كسي در خانه خودش اينترنت داشته باشد مي‌تواند با كامپيوتر شخصي‌اش فيلم را در اينترنت بارگذاري كند. ابطحي با اشاره به همكاري وزارتخانه فناوري ارتباطات در مسدود كرد سايت‌هاي دانلود فيلم كه سرورشان در ايران است، گفت: براي سايت‌هاي خارج از كشور از دو طريق با مسدود‌‌كردن و تفاوت قيمت اينترنت داخلي و خارجي برخورد مي‌كنيم كه در آن با افزايش هزينه دانلود از سايت‌هاي خارجي عملاً دانلود كردن فيلم صرفه نداشته باشد.
ابطحي همچنين درباره زمينه‌هاي قاچاق فيلم گفت: متأسفانه مافياي قاچاق از همه ابزار‌ها و همه افراد استفاده مي‌كند، ما در كشفياتمان به بعضي از افراد رسيديم و تعجب كرديم كه چرا اين افراد وارد اين مقولات شدند. البته احساس مي‌كنيم بازار قاچاق سودآور و امن است و متأسفانه به دليل اينكه بازار اشتغال ما ناكارآمد است در حاشيه اقتصاد رسمي كشور بازارهاي غيررسمي تشكيل مي‌شود كه قاچاق محصولات سينمايي هم از آنها است. دبير ستاد صيانت در پاسخ به اين سؤال كه آيا اقدام پرديس‌هاي سينمايي در پخش فيلم‌هاي خارجي نوعي قاچاق به شمار مي‌رود، با تأكيد بر اينكه اين كار غيرقانوني است، گفت: بايد ديد اين پرديس‌ها براي اكران فيلم مجوز گرفته‌اند يا خير و اگر مجوز دارند از كجا گرفته‌اند كه مجوزش در اختيار همه است!

ابطحي تصريح كرد: اگر مجوز نداشته باشند اين كار قاچاق به شمار مي‌آيد.

برخورد با پرديس‌هاي قاچاقچي

حبيب ايل‌بيگي، معاون سازمان سينمايي نيز از عزم سازمان سينمايي براي جلوگيري از اكران فيلم‌هاي بدون مجوز در پرديس‌هاي سينمايي خبر داد و گفت: برخورد جدي با اين كار شده است و هفته گذشته جلسه‌اي توسط مدير كل سينمايي حرفه‌اي با دعوت از مديران پرديس‌ها برگزار شد و در آن آخرين اتمام‌حجت آنها شده كه فيلم‌هاي بدون پروانه نمايش و حق رايت اجازه نمايش در پرديس‌هاي سينمايي ندارند.
ايل‌بيگي با بيان اينكه دستگاه‌هاي نظارتي با پرديس‌هاي متخلف برخورد خواهند کرد، گفت: ما آنچه را بايد انجام مي‌داديم، انجام داده‌ايم و نامه بنده به اين پرديس‌ها نيز طي امروز و فردا به پرديس‌هاي سينمايي ابلاغ خواهد شد. بعد از آن برخورد جدي‌تري صورت خواهد گرفت و عواقب خوبي نخواهد داشت. معاون سازمان سينمايي تأكيد كرد: ما چه به صورت مكاتبه و چه به صورت حضوري همه نكات را به مديران پرديس‌ها گفته و تذكر داده‌ايم كه اين كار غيرقانوني است. پس از اين نيز اگر اين اتفاق بيفتد، به احتمال زياد به مراجع قضايي معرفي خواهند شد.
اقدام سازمان سينمايي در برخورد با قاچاق فيلم، حمايت سينماگران را به همراه داشته است و ديروز نيز برخي از چهره‌هاي سينمايي در مراسم رونمايي از كشفيات فيلم‌هاي غيرمجاز و قاچاق حضور داشتند./آ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا