بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

ماهی؛ غذای مفید برای کاهش وزن/ ارزش اصلی ماهی به امگا ۳ است

بصیرنیوز، ارزش غذایی ماهی و اهمیت طبی آن سال‌ها است که مورد توجه قرار دارد، گوشت ماهی تازه منبع غنی از پروتئین در رژیم غذایی انسان است که قابلیت هضم بالا، ارزش زیستی و رشدی زیادی برای انسان دارد، چرا که ترشحات دستگاه گوارش را بیشتر می کند.

آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان هضم پذیری گوشت ماهی بین ۸۹ –۹۶ درصد است در حالی که این میزان برای گوشت گاو و مرغ بین ۸۷-۹۰ درصد می‌رسد.

ماهی خوراکی انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می‌توان به ماهی سفید، قزل آلا، ماهیان خاویاری، آزاد ، سوف و ماهی حلوا اشاره کرد.

البته از نظر غذایی با ارزش‌ترین ماهیان، تاس ماهیان هستند که از لحاظ کمیت صید و کیفیت ماهیان دریای مازندران، در جهان در درجه اول اهمیت قرار دارند .

گوشت ماهی به آسانی پخته می‌شود و خوشمزه و لذیذ است و گوشت ماهی نسبت به سایر گوشت ها ( گوشت قرمز و گوشت طیور ) دارای آب بیشتر و چربی کمتری است و۲۰ درصد آن را پروتئین تشکیل می دهد.

پروتئین ماهی دارای ده اسید امینه ضروری با مقدار مطلوب برای مصرف انسان است که انسان خود قادر به سنتز آنها نبوده و حتما باید از طریق مواد غذایی تامین شوند.

همچنین گوشت ماهی دارای مواد معدنی، ید، ویتامین، کربوهیدرات‌ها ست که البته کربوهیدرات‌ها ، جز به صورت گلگیوژن کبدی به صورت دیگری یافت نمی‌شوند.

سیداحمد ربیعی مشاوره تغذیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، درباره مصرف ماهی، گفت: ماهی ارزش پروتئینی زیادی دارد و در مقایسه با گوشت قرمز چربی بد آن متفاوت است.

وی افزود: در گوشت قرمز چربی بد آن زیاد و چربی خوب آن اندک است  اما در ماهی به دلیل داشتن  اومگا۳ و اومگا۶، چربی خوب فراوان دارد که برای بیماران قلبی توصیه می‌شود ارزش غذایی خوبی دارد.

این مشاوره تغذیه تصریح کرد: میگو کلسترول زیادی دارد و همچنین ماهی‌شور به دلیل داشتن چربی و سدیم فراوان برای بیماران قلبی توصیه نمی‌شود.

ربیعی با بیان اینکه اومگا۳ دارای ویتامین إی، بی، دی، کلسیم و فسفر و مقدار کمی آهن، مس و سلنیم هم دارد، یادآور شد: ارزش اصلی ماهی به اومگا۳ آن است بنابراین برای پیشگیری از سرطان و التیام زخم‌ها پوکی استخوان و حافظه و کنترل فشار خون مؤثر است.

وی گفت: ماهی چربی خون را کاهش می‌دهد و هفته دوبار مصرف شود و برای زنان باردار و به دلیل ویتامین دی برای پوست مناسب است.

ربیعی افزود: ماهی‌های سالمون و ساردین و همچنین گردو و در دانه سویا، تخم‌کدو و کلم بیشترین اومگا۳ را دارند.

این مشاوره تغذیه با بیان اینکه ماهی به دلیل فیبر زیادش انسان را به مدت طولانی سیر نگه دارد بنابراین برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: کسانی که معده حساسی به دلیل زخم معده و نیز نفخ دارند چون ماهی فیبر زیادی دارد بهتر است در هنگام مصرف در خورن دقت کنند و زیاد به این افراد توصیه نمی‌شود.

به گزارش بصیرنیوز، با توجه به ترکیبات موجود در بدن آبزیان ، می توان آنها را جزء غذاهای پر ارزش محسوب کرد، چرا که علاوه بر داشتن پروتئین ضروری و کافی دارای انواع متعدد و مقادیر مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی و در عین حال مقادیر کم چربی و کلسترول هستند .

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    شما بايد يه بخش براي اخبار متنوع روزانه شهر داشته باشيد ، از هر نوعش. اول شهر رو منطقه بندي كنين بعد از جوانان معتمد مناطق بخواين اين اخبار رو روزانه بهتون بدن.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا