مادر شهیدان یزدانخواه الگوی حجاب و عفاف/عفت و عزت از جنس مادران شهدا

به گزارش بصیرنیوز، ۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است.

یکی از قیام‌های خونین مردم ایران به رهبری مراجع تقلید نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که در آن روز دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهر شاد به خاک و خون کشید.

هرساله به دلیل این واقعه مهم ۱۹ تا ۲۴ تیر به هفته عفاف و حجاب نامگذاری شده است، امنیت و مصونیت اخلاقی و همچنین آرامش خاطر روانی افراد در جامعه از جمله مهم‌ترین پیامدهای رعایت عفاف و حجاب در جامعه است.

حجاب، زن را از بسیاری آفات بیمه و طراوت و جمال آن را پایدار می‌کند، حجاب مختص خانم‌ها نیست بلکه آقایان هم باید عفاف را رعایت کنند.

در شهرستان فریدونکنار که از قدیم به قم مازندران معروف بوده است، حفظ عفاف و حجاب نه تنها در میان مادران و دختران بلکه در میان آقایان و پسران نیز به خوبی مشهود است.

مردمان این دیار که مقام معظم رهبری از آن به خطه مبارک نام برده است، همواره در حفظ اصول و اعتقاداتشان از پیشگامان بوده‌اند و در این میان بانوانی همچون مادران بزرگوار شهیدان یزدانخواه، شهید لاغری، سه شهید رضایی، شهیدان امیری آستانی و غیره پرورش یافته‌اند.

یکی از این مادران نمونه که با تقدیم پنج شهید، نقش بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن ادامه راه شهدا ایفا کرد، مادر شهیدان یزدانخواه شهربانو ثمنی بوده است.

وی در سال ۱۳۱۸ در شهرستان «فریدونکنار» به دنیا آمد. پدرش کفاش بود و به تنهایی بار نگهداری و بزرگ کردن وی را به دوش کشید.

در نقل خاطراتی از گذشته، به یاد داریم که مادر شهیدان یزدانخواه همواره از زحمات پدر بزرگوارش تعریف و تمجید می‌کرد.

وی می‌گفت «مادرم قبل از من، بارها بچه‌دار شده بود، اما یا موقع تولد می مردند و یا چند روز بعد از آن.

گویا قسمت نبوده که پدر و مادرم به خیر و خوشی صاحب اولاد شوند و ثمره زندگیشان را ببینند. چون به محض اینکه من به دنیا آمدم، مادرم سر زایمان از دنیا رفت. پدرم ماند و زحمت بزرگ کردن من که با یک دنیا امید و آرزو مرا از خدا خواسته بود، او دیگر ازدواج نکرد. سعی می‌کرد برای من هم پدر باشد و هم مادر».

مادر شهیدان یزدانخواه در ۱۷ سالگی، ازدواج کرد، نوروزعلی یزدانخواه، کارمند شهرک «خانه ی دریا» بود. مردی آرام و متین که خانم ثقفی می‌توانست با تکیه به او و در کنار او خوشبختی را احساس کند.

طی مراسمی ساده به عقد نوروزعلی درآمد و با او به بابلسر رفت تا زندگیشان را آغاز کنند. ثمره ازدواج آنها یازده فرزند بود، هفت دختر و چهار پسر.

وی در عین بردباری و متانت و با وجود آنکه دو دختر عزیز و کوچکش را در زمان انقلاب از دست داد هرگز دست از آرمان‌های انقلابی خود نکشید و دین خود را برتر از هرچیز دیگر دانست.

مادر شهیدان یزدانخواه، با حفظ شئونات اسلامی، با وجود از دست دادن فرزندانش همواره بر حفظ عفت و حجاب خود در میان سایر ارزش‌های دینی، کوشید و زمانی که همسر و فرزندانش را در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از دست داد، بار تربیت دینی دختران محجبه و پسران نیکویش را به دوش کشید.

ابوالقاسم فرجی معتمد معین بنیاد شهید فریدونکنار درباره این مادر شهدا، می‌گوید: این مادر شهید با حفظ عفت و حجاب اسلامی فرزندانی صالح و خلف را تربیت کرد که پاسدار ارزش ها و معارف دینی شدند.

وی خاطرنشان کرد: این اسوه صبر و ایثار و مقاومت نه برای خانواده بلکه برای شهرستان و استان هم به لحاظ صبر و بردباری و هم از لحاظ اطاعت از ولایت الگوی مثال‌زدنی است.

معتمد بنیاد شهید و امور ایثارگران فریدونکنار تصریح کرد: این مادر شهید از همان دوران جوانی تا کنون حافظ ارزش ها بوده و با متانت خاص خود، اصالتش را به همگان نشان داد و اثبات این سخنانم سعادت پنج فرزند و همسرش در دوران انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی بوده است.

کریم یزدانخواه فرزند این مادر بزرگوار نیز در رابطه با تلاش این مادر شهید برای حفظ ارزش‌های اسلامی به ویژه توجه به عفاف و حجاب در تربیت فرزندانش، اظهار کرد: موضوع حجاب و رعایت عفاف در خانه ما تنها مربوط به خواهرانمان نمی‌شد بلکه ایشان همواره به پسران خود نیز نسبت به این موضوع تاکید می‌کرد.

وی تصریح کرد: مادرم همواره ساعت‌های زیادی را برای تربیت‌مان در طول روز زمان صرف می‌کرد و در این میان توجه به مسائل مربوط به شیوه زندگی، لزوم توجه به ارزش‌های اسلامی و به ویژه مباحث مربوط به سالم زندگی کردن و حجاب در دستور کار ایشان قرار داشت.

برادر شهیدان یزدانخواه با اشاره به اینکه مادرم پنج شهید تقدیم به انقلاب کرده است اما هرگز کوچک‌ترین نشان پشیمانی در چهره ایشان دیده نمی‌شود، گفت: همواره ایشان ما را به حرکت در راه شهیدان و زندگی سالم و صالح راهنمایی می‌کند.

به گزارش بلاغ، ایران اسلامی مادران اینچنینی کم ندارد، مادرانی که از جان و مال خود گذشته‌اند تا اسلام با تمام جزئیاتش حفظ بماند، سوال اینجاست، «ما چه کرده‌ایم؟»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا