فریاد‌های ادامه‌دار پارلمانی

«دو دو»هایی که بهارستان را زمستان می‌کند

به گزارش بصیر به نقل از فارس، «دو دو»  اصطلاحی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هنگام مخالفت خود با نطق، طرح، لایحه و یا هر مسئله دیگری که در صحن علنی مجلس جریان دارد، از آن استفاده می‌کنند.

* «دو دو»های پارلمانی؛ ابزاری برای اعلام مخالفت

این اصطلاح در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت احمدی‌نژاد حاشیه‌ساز شد؛ زمانی که در همان جلسه برخی از نمایندگان هنگام سخنرانی رئیس‌جمهور وقت با «دو دو»‌ کردن نسبت به سخنان محمود احمدی‌نژاد واکنش نشان دادند.

البته نمایندگان در همان زمان این موضوع را مطرح کردند که گفتن «دو دو» در جلسه مذکور به معنای مخالفت با برخی مواضع محمود احمدی‌نژاد بوده است، اما در نهایت فریادهای «دو دو» در آن جلسه انتقادات برخی نمایندگان و حتی مردم را در پی داشت.

*گلایه مردم از فریاد «دو دو» و تذکر رهبر معظم انقلاب

برخی وکلای ملت معتقد بودند که فریاد «دو دو» ضمن برهم زدن آرامش مجلس، وجود نوعی تقابل را به تصویر می‌کشد و تاکید داشتند که تقابل دولت و مجلس سودی برای کشور ندارد؛ البته آنها اذعان می‌کردند که استفاده از ابزارهای اینچنینی در شأن قوه قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران نیست.

«دو دو» کردن نمایندگان در آن جلسه تذکر رهبر معظم انقلاب را در پی داشت. تذکر مقام معظم رهبری این بود که سؤال کردن و استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما نباید به گونه‌ای برخورد شود که ضمن توهین به افراد حرف موافق و مخالف شنیده نشود.

در همین راستا،‌ فاطمه آلیا نماینده مجلس شورای اسلامی پس از گذشت چند روز از جلسه یاد شده در نطق میان‌دستور خود به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری و گلایه ایشان از «دو دو» گفتن نمایندگان اشاره کرد.

وی در آن نطق گفت، مقام معظم رهبری نسبت به اظهارات نمایندگان مجلس و فریاد‌های «دو دو» آنها در مخالفت با مواضع محمود احمدی‌نژاد به هنگام معرفی وزیر پیشنهادی ورزش تذکراتی داده است.

آلیا در همان نطق گفته بود «این اقدام سبب شد که مقام معظم رهبری، هیئت‌رئیسه و زعمای مجلس را فراخوانده و تذکر دادند، نقل به مضمون فرمودند که مجلس به رئیس‌جمهور اهانت کرد، مجلس حق ندارد به هیچکس به ویژه رئیس‌جمهور اهانت کند… کاری که مجلس کرد ظلم بود و کار بدی کردید… شما در مجلس حق ندارید به کسی به خصوص رئیس‌جمهور اهانت کنید… مجلس مظهر فضائل ملت است، این چه فضائلی است؟… همین مانده است که بروید و کتک هم بزنید!… بنده ناراحت شدم از این کارها… آقای لاریجانی این چه اتفاقی بود؟ شما باید متوقف می‌کردید…»

* فریاد «دو دو» از کجا آمده است؟

براساس این گزارش، در مجلس شورای اسلامی دادن رأی ۲ هنگام بررسی رأی اعتماد افراد معرفی شده برای تصدی پست وزارتخانه‌ها و البته در هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح و در مجموع در هنگام رأی‌گیری از نمایندگان به معنی مخالفت محسوب می‌شود، عدد ۴ نیز موافقت را نشان می‌دهد که همین اعداد بابی برای بیان مخالفت یا موافقت با اشاره به یک عدد را باز کرد.

پیش از آن ماجرا نمایندگان با فشردن کلیدهای ۲ (مخالفت) یا ۴ (موافق) که بر روی میز نماینده قرار داشت، نظر خود را اعلام می‌کردند  اما پس از اتفاقات جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد و تذکرات مقام معظم رهبری، هیئت رئیسه مجلس عنوان کلید ۲ را به مخالف و کلید ۴ را نیز به موافق تغییر دادند تا دیگر اصطلاحی با عنوان  ۲ یا ۴ وجود خارجی نداشته باشد.

البته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در یکی از جلسات علنی خانه ملت در همان ایام از نمایندگان درخواست کرد که دیگر فریاد «دو دو» در صحن مجلس سر ندهند.

در همین راستا برخی از وکلای ملت نیز خواستار اعلام اسامی کسانی شدند که در صحن علنی مجلس فریاد «دو دو» سر می‌دهند.

*کوبیدن بر میز جایگزین «دو دو»

پس از گذشت آن ماجرا، نمایندگان تا مدتی از «دو دو» کردن خودداری کردند اما نکته جالب در آنجا بود که در یکی از جلسات مجلس شورای اسلامی، برخی نمایندگان کوبیدن بر میز را جایگزین «دو دو» کردند.

در آن جلسه یکی از نمایندگان مجلس نطقی در حمایت از دولت وقت و انتقاد از نمایندگان مجلس بیان می‌کرد که برخی از نمایندگان با دست خود بر روی میز می‌کوبیدند تا بدین وسیله اعتراضات را نشان دهند.

*تذکری که «دو دو» را کاهش داد اما…

البته باید به این نکته اشاره کرد که پس از تذکرات مقام معظم رهبری فریادهای «دو دو» نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاهش یافت اما همچنان در برخی جلسات شاهد این اقدام از سوی برخی از نمایندگان برای نشان دادن اعتراضشان هستیم؛ موضوعی که همچنان ادامه داشته و به نظر می‌آید ادامه نیز خواهد یافت.

*بودجه ۹۳ هم «دو دو» را شنید

اتفاقی که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ نیز بارها مشاهده شد تا آنجا که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به عدم سر دادن آن تذکر داد و خواستار متوقف کردن فریادهای «دو دو» شد.

لاریجانی بر این عقیده بود که فریادهای «دو دو» نمایندگان ضمن برهم زدن آرامش مجلس باعث می‌شود که نمایندگان نتوانند بحث‌های خانه ملت را به درستی پیگیری و دنبال کنند.

* «دو دو»هایی که بهارستان را زمستان می‌کند

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون‌گذاران کشور توسط یک فرایند دموکراتیک انتخاب شده و پس از یک رقابت سالم سیاسی با سایر رقبا یکدیگر برای چهار سال راهی بهارستان شوند.

در چنین حالتی به نظر می‌آید فردی که خود با استفاده از دموکراسی و بهره بردن از این فرآیند به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرده است در گام اول باید به «تضارب آرا» و «آزادی اندیشه» احترام بگذارد.

بدیهی‌ترین اصل در یک مجلس برآمده از آرای ملت وجود حق اظهارنظر و بیان نظرات در چارچوب قانون است، حال ممکن است اظهارنظر یا تشخیص یک فرد با نظر عده‌ای همخوانی نداشته باشد اما اینکه عده‌ای پس از آشکار شدن این تفاوت شروع به اعلام مخالفت خود آنهم با شیوه‌هایی نادرست کنند، نوعی مخالفت با همان روح آزادی اندیشه محسوب می‌شود. موضوعی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن آگاهند و انتظار می‌رود که بدان احترام گذاشته و آزادی بیان را محترم بشمارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا