تاریخ پاسخ این خوشبینی ها را می دهد

بصیر/ دور چندم مذاکرات ژنو که پیرامون مسائل هسته ای و دسترسی این دانش از سوی کشور آغاز شده است سران ۵ کشور دنیا را بار دیگر دور یک میز و در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار داده و در قالب نام ۱+۵ مذاکرات دنبال می شود.

این مذاکرات که به عنوان مذاکرات جهت دسترسی به گام نهایی مسائل هسته ای ایران برگزار می شود بار دیگر تمامی نگاه ها را به خود جلب کرده است.

مذاکراتی که از سوی ملت ایران معنا و مفهوم خاصی ندارد، چرا که مردم ما معتقدند که خود برای سرنوشت خود تصمیم می گیرند و اجازه دخالت به هیچ احدی را نمی دهند و حال امروز صهیونیسم جهانی به بهانه دسترسی ایران به سلاح اتمی و بازداشتن کشورمان از حصول به آن به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

اما آنچه که موضوع نگارنده را به خود معطوف کرده است چرایی انجام این مذاکرات نیست بلکه هشداری است که باید به صاحبان دستگاه دیپلماسی لبخند یعنی مردان مذاکره کننده هسته ای ایران داده شود.

در مصاحبه ای که بعد از دور اول مذاکرات که هنوز مفاد قراردادها مشخص و معلوم نبود صورت پذیرفت مردان دیپلماسی از ظریف، روانچی و عراقچی گرفته تا افخم سخنگوی وزارت خارجه بر خوشبین بودن نتیجه این مذاکرات تاکید داشتند و لزوم حفظ آرامش در روند انجام مذاکرات را ضروری می دانستند.

پس از پایان مذاکرات و نوشته شدن تفاهم نامه و علنی شدن آن باز هم بر طبل خوشبینی مفاد و روند انجام آن از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان کوبیده شد، اما آمریکا و به خصوص جان کری برای چندین بار بر لزوم حفظ تحریم بر ایران تاکید داشت تا جائیکه چندین شرکت ایرانی را تحریم کردند و جنگ های روانی شدیدی علیه ایران در کشور و همچنین مجامع بین المللی به راه انداختند.

مهمترین اقدام دولت در قبال این گسستگی پیمان از سوی آمریکا و ۱+۵ انجام مصاحبه های چند دقیقه ای با زبان و ادبیاتی نرم بوده که نشان از ضعف یا عدم مدیریت نمایندگان کشور در مذاکره هسته ای را داشته است.

همچنانکه مردان وزارت خارجه دولت بر خوشبنی اتفاقات مذاکرات هسته ای تاکید داشتند این بار آمریکا بیانیه ای علیه ایران منتشر می کند و باز هم ما را ضد حقوق بشر! می داند.

در حد فاصل ۴ روز مانده به مذاکرات نهایی ژنو ۲ نیز با حمایت مادی و معنوی از گروه جیش العدل دست به ربودن ۵ سرباز مرزبان میهن میزند و پازل غیر قابل اعتماد بودن خود را تکمیل می کند.

رهبری معظم انقلاب نیز برغیرقابل اعتماد بودن آمریکا تاکید دارند و بارها و بارها از آینده این مذاکرات ابراز نا امیدی می کنند و می فرمایند که به آینده این مذاکرات خوشبین نمی باشند.

اما آنچه موجب نگارش این متن شده بود مصاحبه امروز آقای عراقچی با خبرنگار اعزامی صدا و سیما به ژنو بود و باز هم قصه ای تکراری…!

عراقچی در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما مبنی بر آینده این مذاکره آنرا باز هم خوشببین! ارزیابی کرد و همه چیز را به بعد موکول نمود.

نگارنده به دنبال کیفیت قرارداد اولیه و همچنین قراردادی که در آینده نگارش خواهد شد نمی باشد اما لازم دیده شد که این نکته را تاکید کنیم تاریخ نشان داده است که ابراز خوشبینی در مذاکراتی که یک سوی آن آمریکا قرار دارد اشتباه محض است و بارها وبارها این نکته از سوی بزرگان کشور به ویژه مقام معظم رهبری گوشزد شد.

کشوری که بارها نشان داده است بر سر تههدات خود باقی نمی ماند و مانند خوردن یک لیوان آب سرد تهعدان خود را زیر پا می گذارد و آنچه طابق منافع خود و شیطان صفتان متحدش می باشد انجام می دهد و در خلال سالهای اخیر چندین بار بر غیرقابل اعتماد بودن خود با رفتارهای غیر حرفه ای تاکید می کند.

در انتها نیز لازم به توصیه ای برادرانه به دستگاه دیپلماسی هسته ای کشور شدیم و آن این است که آمریکا دشمن شماره یک ایران و گرگ صفت است و عادت گرگ خوابیدن با چشمانی باز…! مواظب باشید تا با این خوشبینی هایتان خون شهید شهریاری ها و احمدی روشن ها پایمال نگردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا