آیا باید به پایان خوش مذاکرات ژنو امیدوار بود؟

بصیر/ در حالی مذاکرات ایران و ۱+۵ در قالب مذاکرات ژنو رو به پایان است که هنوز نمی دانیم باید نسبت به پایان آن امیدوار بود یا خیر…

مذاکرات ژنو در مورد مسائل هسته ای ایران که ما بین ۶ کشور روسیه، چین، امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان از اواخر آبان و به طور جدی از اوایل آذر ماه آغاز شد و تا به امروز که در حال رسیدن به گام پایانی آن هستیم، هنوز نتوانسته رضایت مردمی را به همراه داشته باشد و به نوعی نا امیدی مردم از دستگاه های دیپلماسی را به ارمغان داشته است.

این مذاکرات که بر سه محور هدف، گام اول و گام نهایی تدوین شده است دیگر در حال رسیدن به ایستگاه پایانی خود است و بنابر نظر بسیاری از کارشناسان این بازی در مجموع با نتیجه نه چندان مثبت به کار خود خاتمه خواهد داد.

این مذاکرات که بنا بود بر اساس فرموده رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه رو به جلو حرکت کند با پستی و بلندی بسیاری همراه شد و در گام نخست که همان هدف مدنظر است به نظر می رسد که دیپلماسی حرکات مثبتی را پشت سر می گذارد.

بعد از گذراندن مرحله هدف به مرحله گام اول که همان تعیین و تدوین متن انگلیسی تفاهم نامه می باشد می رسیم، مرحله ای که پس از ترجمه متن توافق شده مشخص گردید که نتیجه این بازی که مذاکره کنندگان خارجی کشورمان آنرا برد برد معرفی نمودند به شکست سنگینی منجر شد و در این بین رهبری بارها و بارها بر عدم اعتماد به این مذاکرات، نتایج آن و عدم اعتماد به تعهدات صورت گرفته از سوی آمریکا اشاره و راهنمائی فرمودند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان که تعدادی از آنها از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بودند این تعهدات صورت گرفته با عزت و اقتدار ایران اسلامی جور در نمی آید و آن عزت را خدشه دار کرده است.

بسیاری از مردم کشور نیز خواستار استیضاح وزیر امور خارجه از سوی مجلس شدند که نمایندگان مجلس از انجام آن در آن برهه از زمان خودداری می کرند و آنرا مصلحت نمی دانستند.

فرموده های رهبری باز هم درست از آب در می آید و بار دیگر آمریکا چهره منافق گونه و نیرنگ آفرین خود را به جهانیان نشان می دهد و این بار در حین اجرای توافقات مذاکره ژنو دست به تحریم تعدادی از شرکت های ایرانی می زند و نسبت به تعهدات خود پای بند نمی ماند.

این حرکات مستکبرین با واکنش تند برخی رو به رو می شود و بار دیگر رهبری پرده از چهره بزک کرده شیطان بزرگ بر می دارد و نکته جالب چندین مصاحبه سران دیپلماسی کشور به این اظهارات طرف غربی است که با ادبیات بسیار نرم و بدهکارانه خواهان بازگشت حق مسلم این چند شرکت می شود و البته بر لزوم عدم ایجاد جنگ روانی تا پایان مذاکرات و انجام تعهدات تاکید می کنند.

چند روز قبل از شروع گام نهایی مذاکرات که مردان دیپلماسی ایران آن را به چند روز و یا چند هفته پیش یینی کرده اند گروهک معاند جیش العدل با حمایت مادی و معنوی از سوی غرب دست به ربودن ۵ سرباز وظیفه از مرزهای مواصلاتی ایران به پاکستان می زند و به نوعی یک گروکشی سیاسی به راه می اندازد و به دنبال سهم خواهی بیشتر از مذاکرات پیش رو بود، بار دیگر این رهبر معظم انقلاب بودند که با فریادی رسا نقشه های شوم دشمنان قسم خورده ایران را به مردان دیپلماسی و جهانیان گوشزد می کنند و نقشه راهی دیگر برای این مذاکره کنندگان ترسیم می نمایند.

بالاخره به دور نهایی این مذاکرات رسیده ایم، بر اساس پیش بینی ها امکان دارد این دور از مذاکرات به ۶ ماه نیز طول بکشد، این مذاکرات در حالی به سوی نهایی شدن در حرکت است که مصاحبه سران کشورهای حاضر در نشست اخیر در وین به پایانی مثبت برای دو طرف اشاره کرده اند، به هر حال با توجه به نقشه راه رهبری بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان تا به امروز این مذاکرات در مسیر ترسیم شده از سوی معظم له در حال حرکت در دور نهایی خود است و امیدوارند که این قطار مذاکرات از ریل اصلی خود خارج و منحرف نشود.

به هر حال مذاکره کنندگان باید به این نکته توجه کنند که حضور در مذاکره به هر قیمتی را مردم کشور نمی پسندند و باید بدانند که ما کشوری عزتمند هستیم و از جانب قدرت وارد مذاکرات شویم، نباید نسبت به مسائل پیرامون بی توجهی نشان دهیم و فقط به فکر برداشته شدن تحریم ها باشیم و دلمان خوش باشد که فقط با برداشته شدن تحریم مشکلاتمان برطرف می گردد، بار دیگر نیز این نکته را لازم به تذکر دانستیم که مراقب استکبار و رفتارهای آنها باشید حتی در زمان دوستی و آرامش که آنها گردن را با پنبه خواهند برید و آب از آب نمی جنبد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا